BMS / balanserare till batterier för 2x12V lifepo4 batterier

BMS / balanserare till batterier för 2x12V lifepo4 batterier

Simon
hej,

tänker mig 2 st av dessa 60ah lifepo4 till ett offgrid projekt (offgrid fritidshus ca 2kw)

https://www.ev-power.eu/cz/LiFeYPO4-batteries-12V-1/Lithium-Battery-12V-60Ah-WB-LP12V60AH.html

eller borde jag köpa fler mindre celler? Det verkar enklare med 2 st stora i serie. Det jag funderar på är vilken BMS jag behöver, om det nu ens behövs. Men som jag förstått det minskar obalans i laddning livslängden på batterierna, eller om det ena är trasigt etc...

Har ni tips på någon bra BMS med kvalitet för detta ändamål? Det verkar vara en djungel av  BMSer på nätet, och alla har sina egna specifikationer.

Re: BMS / balanserare till batterier för 2x12V lifepo4 batterier

tor_fransson
This post was updated on .
Är det 2kW installerad toppeffekt (panelerna) eller är det en ev. växelriktare som är på 2kW, eller något annat?

Om det exempelvis är panelerna som är på 2kW så kommer de generera mellan 3-10kWh/dag, så om systemet skall vara i balans behöver du nånstans 300-1000Ah batterikapacitet med 12V Li-Ion-batterier eller 600-2000Ah 12V AGM-batterier.

Om du har tid (och lust) att pyssla om batteribanken själv så behöver du faktiskt ingen BMS, det räcker med att du har en liten voltmeter per cell och kontrollerar dem då och då, samt gör en manuell bottenbalansering då och då (ett par ggr om året, kanske).

Re: BMS / balanserare till batterier för 2x12V lifepo4 batterier

Gunnar
Simon prata med Niklas på  https://nseffektivareenergi.se  han har säkert en hel del info att bidra med. Niklas bor i en villa som är helt off grid med bla. 24v lifepo4 batterier. Klicka på "Det Självförsörjande huset" i vänsterspalten på hemsidan.

Re: BMS / balanserare till batterier för 2x12V lifepo4 batterier

Simon
Tack för svaren! och ursäkta otydligheten. Solpanelseffekten blir antagligen 6x330W=1.98kw toppeffekt, det är det som får plats på taket. LG neon cello 2.

Men det är inte tänkt att vara helårsbostad, utan det är mer ett fritidsprojekt, att ha el i stugan. Invertern kommer nog inte vara på mer än 1.2KW, en victron, dyrare än så vet jag inte om det är vettigt.

Ang. balansering manuellt, har du tips på en bra laddare för lifepo4 batterier?

Jag vet faktiskt inte vad jag ska koppa in på just detta system som drar så mycket ström faktiskt, kanske ett kylskåp. Finns redan ett par blybatterier + 2 100w paneler för belysning/wifi. Jag har nyligen sett att det finns DC värmeelement som man kan värma vatten med genom att dumpa överskottsenergi i, men det är kanske överkurs eller stressar batterierna i onödan...

Re: BMS / balanserare till batterier för 2x12V lifepo4 batterier

Gunnar
This post was updated on .
Simon titta på FLEXmax80  Du hittar den under Solenergi Produkter i vänsterspalten på   https://nseffektivareenergi.se

Kolla även på Lithiumbatterier i  vänsterspalten på  hemsidan. Välj Lifepo4 batteri 24 volt. Där finns en text om laddare och övervakning.

Re: BMS / balanserare till batterier för 2x12V lifepo4 batterier

Robert
Det blir ingen överskottsenergi som behöver dumpas. Laddningsregulatorn ser till att batterierna får precis den ström de klarar.

Re: BMS / balanserare till batterier för 2x12V lifepo4 batterier

tor_fransson
Bottenbalanseringen Kan du göra utan speciell laddare, bara koppla en liten last över cellerna som ligger högt tills alla har exakt samma spänning. Sedan låter du solregulatorn ladda upp hela banken.

2kW solpaneler är ganska mycket, ett kylskåp bör inte vara ngt problem, inte heller en liten induktionshäll och en varmvattenberedare. Laddregulator och växelriktare drar ju iväg i pris så klart, eftersom du har så "många" paneler. Som referens har jag 2,7kWp och det tar nästan hela vårt energibehov i en vanlig villa soliga dagar i maj, juni, juli och då räknar jag in tvätt-, diskmaskin och diverse apparater samt mekanisk frånluftsventilation och varmvatten i ett fyra personers hushåll.

Av ren nyfikenhet, varför har du valt så många och effektstarka paneler? Är det för att du vill ha solel även vintermånaderna?

Tips, kolla på jehugarcias YouTube-kanal, han bygger egna powerwalls bl.a.

EDIT
Kom att tänka på en viktig sak, men redigerar in den här istället för att skapa nytt inlägg - om man kör bmslöst är det extremt viktigt att laddaren och lasterna verkligen bryter vid den spänning man ställt in som max respektive min! I annat fall kan batterierna inte bara förstöras, utan också fatta eld och brinna väldigt våldsamt.

Re: BMS / balanserare till batterier för 2x12V lifepo4 batterier

Simon
Hej, tack för svar/information.

Nej, det räcker nog med 4st paneler, alltså ca 1.2kw. Kan komplettera senare om jag känner för att täcka taket...bara för att. Och jag kommer att köra med victrons kontrollers då de verkar suveräna med sin inbyggda bluetooth och bra appar etc.

Att välja LG paneler är väl för att de har bra kvalitet, blir ett par tusen dyrare med 4st paneler gentemot trina honey iofs....kanske onödigt. Osäker. De pengarna skulle jag ju kunna lägga på batterikapacitet eller inverter...

Kom på att det vore trevligt att kunna driva verktyg på ca 2000W typ cirkelsåg, och framöver kanske man skaffar en laddhybrid...den kanske man skulle kunna ladda också.

Och nu ser jag att victron har en batteribalaserare också...så det kommer ju lösa mitt problem.
https://www.victronenergy.se/upload/documents/Datasheet-Battery-Balancer-EN.pdf

Re: BMS / balanserare till batterier för 2x12V lifepo4 batterier

Offgrid wannabe
Du borde nog fundera på vad du exakt tänker använda ditt system till först. Din batteribank är långt underdimensionerad för 2kW solceller. 2st 60Ah LFP batterier är bara 1,44kWh varav du kanske kan ta ut max 80% om du vill att dina batterier ska hålla längre än ett halvår. Det räcker för att driva en 100liters kyl och en 1kW inverter i max 1,5 dygn. 2kW solceller kommer att producera 10kW under soliga sommardagar.

Varför vill du ha LifePo batterier? De är inte färdiga för marknaden på många år ännu.
För de 800euro som du hamnar att lägga på dina två 60Ah batterier du länkar till och en ordentlig BMS får du två ordentliga 220Ah AGM batterier istället. Du får mer än dubbelt så mycket batterikapacitet tillgängligt om du tar 50% ur dom. Ett AGM batteri som du cyklar till 50% klarar ungefär 1000 cykler. Ett LFP batteri klarar max 1500-2000 cykler till 80%.

Glöm 12volt och kör 24volt. Två 12volts batterier i serie kopplade till en 24v inverter. Invertern är billigare, spänningsfallet mindre och batterierna håller längre i serie.
I ditt fall hade jag börjat med endast två 60cells paneler 250-280w kopplade i serie. En 40A 150V MPPT regulator som klarar 24volt. Då kan du utöka med två paneler till i framtiden om du vill. Ett sånt system (ca 500w solceller, 220Ah x 24volt batteri, 40A regulator, 1000w inverter) räcker till att köra en mindre kyl+ belysning + laptop, mobil, tv under sommarhalvåret. En mikrovågsugn kan du kanske klara också.

Att ladda hybridbilen med ett offgrid solcellssystem kommer inte att hända tyvärr. Vill du köra cirkelsåg och andra maskiner köp ett billigt elverk.

Re: BMS / balanserare till batterier för 2x12V lifepo4 batterier

Simon
Tack för svaret.

"Vill du köra cirkelsåg och andra maskiner köp ett billigt elverk."

Elverk har jag, men det är lite tråkigt att behöva hämta och starta det, och det låter en del.

Lifepo4 batterierns klarar 3C, men tar jag ut bara 1.5C ur mitt 24v system med 60AH batterier blir det ändå 2000W utan att behöva krångla med en generator. Och ja, jag skulle aldrig köra 12V system.

Lifepo4 verkar väldigt mycket tåligare än blysyra  från vad jag läst, klarar höga C mkt bättre utan skada, klarar kyla bättre och med längre livslängd, har minst 3 ggr så många cykler och väger väldigt mycket mindre så enklare att hantera inomhus...låg självurladdning..etc :)

Så det här systemet är till för lite kraftigare saker, och för att få kapacitet även lite gråare dagar tänkte jag.

Re: BMS / balanserare till batterier för 2x12V lifepo4 batterier

Offgrid wannabe
3C ska man nog inte köra någon längre stund, de flesta tillverkare brukar inte rekommendera mera än 1C under längre perioder. En kap och ger såg som endast går några sekunder åt gången kanske kan fungera. Ordentliga AGM brukar normalt klara C/4 under längre tidsperiod och C/2 tillfälligt.

Jag har själv ingen erfarenhet av LFP men läser man på amerikanska forum så skrattar dom mest åt dem och menar att den påstådda livslängden är strunt.   Där är offgrid ändå rätt stort. Sen är dom förstås rätt konservativa där och vill helst bara använda inhemskt producerade batterier också så man vet inte vad man ska tro.

Problemet med din bank är ändå inte hur stor ström du kan dra ur den utan att den helt enkelt är alldeles för liten. Två regniga dagar under sensommaren så kommer kylskåp + inverter att dra batterierna helt tomma.

Re: BMS / balanserare till batterier för 2x12V lifepo4 batterier

tor_fransson
AGM-batterier är ju mest bang for the buck men man behöver en mycket stor batteribank, för laddningen över 80% går mycket långsamt med AGM (under 80% går det väldigt snabbt för att vara bly-syra), och man vill inte dra dem under 50% för livslängdens skull. Vår och höst när det är få timmar med sol, vill man kunna dra nytta av den sol som ändå kommer, och då är det ju inte så roligt att batteriet bara kan ta emot några få ampere i laddström.

Det sagt, jag skulle gå på AGM ändå om det var för ett system jag byggde för någon annan, men LFP om det var ett system åt mig själv, som jag bygger för att jag gillar att bygga  AGM är säkrare, mindre komplicerat och eventuellt lite billigare. I husbilen kör jag AGM, men det är ju ett pyttelitet system med 80Ah 12V och en 50W panel med PWM-regulator.

Gällande att ladda hybridbilen - visst skall du göra det. Skaffa en ställbar kabel så att du kan gå ned på 6A, om du stänger av allt annat utom kylskåpet och har 2kW paneler och 2kW växelriktare så kan du ladda bilen kanske två timmar mitt på dagen, men du får ha koll på om solen går i moln och avsluta laddningen direkt, annars tömmer den batteribanken med blixtens hastighet. Det blir ju inte så mycket laddning på det sättet, men det räcker ju till affären för att köpa glass

Re: BMS / balanserare till batterier för 2x12V lifepo4 batterier

Simon
Oj, snabba svar. Ja, batterierna är "rated för 3C" men det är mycket lite kapacitet på det som ni säger.

 Det är väl lite för att testa och experimentera som jag gör det. Skulle jag vilja ha ett större system sen i en framtida villa kan jag bygga på lärdomarna från fritidshuset.

Det är egentligen inget som kommer köras kontinuerligt på den banken då mitt kylskåp går på gasol, och jag använder det sällan. kanske en 4g router och raspberry för att skicka data om systemet och till en TV på kvällen.