Äntligen på g, hjälp önskas med offert

mattiaz
Har nu fått in offert på min solcellsanläggning från tst och skulle gärna vilja att någon kikar över det och kommenterar.
Jag funderar på om det verkligen behövs 20kW fronius, eftersom det aldrig kommer bli full effekt samtidigt.
Är det något som saknas eller ser knasigt ut för övrigt?
Här är min originaltråd http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/N-gon-som-handlat-fr-n-solcellsbyggarna-tp5014660.html

offert_solceller_tst.pdf
montering_solceller_garage.pdf
montering_solceller_hus.pdf

Re: Äntligen på g, hjälp önskas med offert

Fredde-GBG
Hoppas nån som vet svarar för jag tror ned att en 17kW räcker.

Vad/hur kopplas pos. 14 och 15 på offerten? Det är väl bara rakt igenom DC överspänningsskydd?

Re: Äntligen på g, hjälp önskas med offert

mattiaz
I min andra tråd så skulle det räcka med en 15kW och effekten här blir något mindre. Men jag skulle gärna se att någon mer kunnig än mig kan bekräfta det.

Re: Äntligen på g, hjälp önskas med offert

magneten
Ska du ha 45mm takkrok?  Jag körde med 35 mm krok +2mm mellanlägg till mitt betongtegeltak (för att slippa kapa bort ströläkten :)

Re: Äntligen på g, hjälp önskas med offert

15kW riktare blir bra till dina 18kW med paneler, men kanske inte skiljer så mycket i pris?

Re: Äntligen på g, hjälp önskas med offert

mattiaz
Hur monteras krokarna menar du? Min ströläkt är 25mm.

Det skiljer ca 3000kr på växelriktaren.

Tyckte för övrigt att det var en bra och proffsig offert jämfört med de jag har fått annars :)

Re: Äntligen på g, hjälp önskas med offert

mattiaz
En annan sak jag klurar på, verkar inte vara nån dc-brytare eller ac-brytare med.

Re: Äntligen på g, hjälp önskas med offert

Fredde-GBG
Inget överspänningsskydd på AC-sidan heller. Men AC stuff brukar väl elektrikern vilja köpa in?

Varför har du två olika solceller?

Re: Äntligen på g, hjälp önskas med offert

mattiaz
Anledningen till att jag har två olika effekter är att jag vill maxa på garagetaket som är mer lokaliserat åt söder. Med dom 28 panelerna på huset så skulle jag få onödigt mycket eftersom jag bara har 20A säkringar.

Fattas det inte en massa kontakter?

Re: Äntligen på g, hjälp önskas med offert

Arne
Det verkar vara med en Fronius Smartmeter?
Med en sådan kan man ju exakt styra så endast en viss maximal effekt går ut över mätarsäkringarna.
Då kan man ställa in då på max 20 A.

Utan att ha någon Fronius Smartmeter går det dessutom att på en Fronius Symo växelriktare att ställa in en maximal AC-effekt den får producera, och man kan då ställa in att den max får producera AC-effekten 13,9 kW(motsvarar 20 A per fas). Då kan man alltså även garantera att ingen högre ström än 20 A går ut över mätarsäkringarna.

Att ha olika typer av solcellsmoduler är därför kanske inte helt övertänkt. Det kan innebära högre fraktkostnad i och med kan bli fler lastpallar. Bättra att ha samma Wp och fabrikat och typ.

Re: Äntligen på g, hjälp önskas med offert

Fredde-GBG
Men är det inte så att vissa nätägare in godkänner installation av större växelriktare (oavsett möjligheten att strypa ner) än vad huvudsäkringen medger? En släkting till mig som har EON nämnde detta när jag sa att jag tänker proja för en 17kW växlare (nu har jag 25A och GöteborgsEneri som har den trevliga egenheten att inte ta extra betalt för högre avsäkring).

I detta fallet med 20A så är det enligt den matematiken 12,5kW växlare om man skall vara strikt teoretisk eller kanske 15kW om man skall vara praktisk.

Eller har släktingen fel?

Re: Äntligen på g, hjälp önskas med offert

tor_fransson
Det där beror lite på samspelet mellan dig, elektrikern och nätbolaget. Om elektrikern anmäler 12,5kW trots att växelriktaren i teorin kan leverera 15, då köper Eon det. Min elektriker anmälde 3,0kW trefas först, vilket Eon accepterade trots att riktaren är 2,5 enfas. Jag fick själv driva på för att få det korrigerat.
Om elektrikern vägrar gå med på att anmäla mindre trots 15kW riktare då blir det ju problem för dig.

Så ja, eller nej... släktingen har rätt. Men det beror på!

Re: Äntligen på g, hjälp önskas med offert

mattiaz
Jag och elektrikern är väldigt tjenis så det är nog inget problem med 15kW. Men är det bättre att satsa på en 17,5kW? Jag vill ju inte att det ska begränsas pga att riktaren inte orkar med.
Som jag förstår det så kan smartmetern mata ut max på nätet samtidigt som den styr efter förbrukningen på fastigheten.

Prisskillnaden mellan 300W och 270W överstiger den totala fraktkostnaden så där finns inget att hämta med att byta till den kraftigare panelen.

Re: Äntligen på g, hjälp önskas med offert

TommyE
mattiaz wrote
Som jag förstår det så kan smartmetern mata ut max på nätet samtidigt som den styr efter förbrukningen på fastigheten.
Jag har av nyfikenhet laborerat lite med SmartMetern och det stämmer att den kan maxa huvudsäkringarna + direkt förbrukningen.

Re: Äntligen på g, hjälp önskas med offert

mattiaz
Sedär, perfekt ju :)

Re: Äntligen på g, hjälp önskas med offert

tor_fransson
Du kommer förlora väldigt lite med en 15kW växelriktare. Det är i princip bara under speciella tillfälliga förhållanden, vid molnkantreflektion, och möjligen vid kyla och speciella atmosfärförhållanden, som effekten kommer upp över 80% av märkeffekten här i sverige. Du har 18,36 kWp enligt offerten och kommer sällan se effekter över 14,7kW.

Exakt detta har magneten redan sagt, men jag säger det igen. 15 kW blir perfekt för dig.

Re: Äntligen på g, hjälp önskas med offert

TommyE
tor_fransson wrote
Du kommer förlora väldigt lite med en 15kW växelriktare.
Och jag kan bara hålla med, 80 till 85% av märkeffekten är normalt när det är någorlunda varmt och soligt. Vår 6kWp anläggning trivs mycket bra mot en 5kW växelriktare.

Det finns eg bara två tillfällen då växelriktaren begränsar, det ena är under våren när solen gassar på för fullt och det är kallt i luften, då kan den begränsa under en timme eller två per dag. Det andra tillfället är när det är halvklart, då kan panelerna till och med ge över märkeffekt just när solen kommer fram efter varit bakom ett moln en stund - men då begränsar den under några sekunder åt gången.

Re: Äntligen på g, hjälp önskas med offert

mattiaz
Jag har nu fått en ny offert med 15kW riktare ist. Mr Weber har dessutom sänkt priset på panelerna.
Jag skulle ekonomiskt sett kunna beställa enbart 300W paneler i stället för mindre pengar än vad det skulle kostat med 300W + 270W. Men det innebär 19,2kW ist. Skulle det fortfarande fungera med en 15kW riktare?

Re: Äntligen på g, hjälp önskas med offert

Max DC är angivet till 22,5kWp i databladet så det kommer att fungera. Är inte speciellt många kWh som kommer att klippas bort för dig mitt på dagen under soliga kalla fina dagar.

Re: Äntligen på g, hjälp önskas med offert

mattiaz
Värt att satsa på 300W då kanske?
12