Ansökan om bidrag

Jag trodde att det skulle ta lång tid och vara svårt och få bidrag. Väldigt enkelt att fylla i den elektroniska ansökan och 4 arbetsdagar senare 18/4 så fick jag besked om bidrag. Positivt.
Alltså finns det fortfarande gott om pengar för bidrag i stockholms län.

Re: Ansökan om bidrag

Jag fick faktiskt besked idag om mitt nya bidrag. Jag har nämligen tänkt att utöka min anläggning med ca 2 kW på förrådstaket. Vi får väl se hur det blir med det. Den första anläggningen är ju knappt klar. :-)

Men det gick också väldigt fort, någon vecka kanske. (Stockholms län)

Re: Ansökan om bidrag

Idag fick jag besked om att man godkänt utbetalning av bidrag för min första anläggning. Handläggningstiden var någon vecka. Länsstyrelsen verkar vara förvånansvärt snabba, åtminstone i Stockholm. Pengarna har dock inte kommit än...

/Micke

Re: Ansökan om bidrag

calle
Grattis då vet man att den biten också fungerar.

Någon vecka är ju inte så lång tid. Det är ju en del pengar som man måste ligga ute med.

När tänkte du dra igång del2? Samma leverantör och samma tekniska delar?

/Calle

Sent: Thursday, April 26, 2012 9:13 PM
Subject: Re: Ansökan om bidrag

Idag fick jag besked om att man godkänt utbetalning av bidrag för min första anläggning. Handläggningstiden var någon vecka. Länsstyrelsen verkar vara förvånansvärt snabba, åtminstone i Stockholm.

http://solcellforum.18852.n6.nabble.com/Ansokan-om-bidrag-tp4901712p4931620.html
To unsubscribe from Ansökan om bidrag, click here.

Re: Ansökan om bidrag

Och nu har pengarna trillat in på kontot.  Jag får försöka njuta av dem ett tag innan jag återinvesterar dem i nästa anläggning.

Jag har inte valt leverantör än, men det kommer att bli samma "topologi" som tidigare. Jag "måste" ju använda SMA-växelriktare för att dra nytta av min Sunny-Beam energidisplay.

Re: Ansökan om bidrag

calle
Jag tänkte bara på att du kanske kan planera om de tre växelriktare du har så att den nya delen genererar en fas och den gamla 2 faser.

Kanske du kan få en leverantör att byta en växelriktare.

Det större har ju större effektivitet och om inte skuggning är ett problem så får du ut mer av panelerna med en större omvandlare.
att ha fler än 3 är bara slöseri. Bättre att byta ut en eller flera mot större. De mindre går kanske enkelt att sälja på blocket annars!

/Calle

Sent: Friday, April 27, 2012 10:09 PM

Och nu har pengarna trillat in på kontot. Jag får försöka njuta av dem ett tag innan jag återinvesterar dem i nästa anläggning.

Jag har inte valt leverantör än, men det kommer ju att bli samma "topologi" som tidigare. Jag "måste" ju använda SMA-växelriktare för att dra nytta av min Sunny-Beam energidisplay.

http://solcellforum.18852.n6.nabble.com/Ansokan-om-bidrag-tp4901712p4934958.html
To unsubscribe from Ansökan om bidrag, click here.

Re: Ansökan om bidrag

Jag förstår hur du menar, och det grämer mig lite att jag inte planerade för en större anläggning från början. De växelriktare jag har idag är optimerade, d.v.s. fullsatta och jag vill nog inte byta ut dessa, eftersom det kostar en del. Jag får nog bita i det sura äpplet och skaffa en växelriktare till.

/Micke

Re: Ansökan om bidrag

DrivMedEl
Tänker utöka min anläggning med 1,5kWp till 5,2kWp så jag sökte bidrag även för detta i somras.
Har inte hör något från Länsstyrelsen så jag ringde dit och fick då beskedet att man kan bara få för en anläggning per fastighet (eller var det hus?). Så nu är frågan då man utökar är det en ny anläggning eller en utökning av den tidigare då man kompletterar sin anläggning till större effekt.
De gav mig tipset om jag får avslag så skulle jag överklaga för att de skulle få ett predikat på vad som är tänkt med begränsningen. En bidragsskönande hade fått avslag men inte överklagat fast Länsstyrelsen bet om det.
Är det någon som ställts inför detta tidigare?

Re: Ansökan om bidrag

calle
Min utökning av anläggningen kommer att ske på garaget. Och har sökt bidrag för denna del också. Kommer då runt regeln.

Sent: Friday, January 25, 2013 5:31 PM

[...]

http://solcellforum.18852.n6.nabble.com/Ansokan-om-bidrag-tp4901712p5001367.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]
To unsubscribe from Ansökan om bidrag, click here.

Re: Ansökan om bidrag

Hum tänkte lite vidare över en öl och varför inte bygga en lekstuga tex till ungarna. Eller en redskapsbod!

Friggebod kan ju vara max 15m2 och taket kan ju tex sticka ut ca 30cm på varje sida.
Rita ett hus med tex 41 graders lutning på taket! Och förstås ej sadeltak utan att det lutar helt ifrån sida till sida.
Hus bredd 2x1.6m – 2x0.3 = 2.6m då blir det kvar 5.7m då får du plats med 2 rader med 6 paneler i varje. 260Wp x 12=3.12kWp
Har du andra paneler så designa huset annorlunda.

Sent: Friday, January 25, 2013 5:31 PM

[...]

När jag fick mitt första bidrag beviljat ville jag bygga en större anläggning än jag hade skrivit i min ansökan. Trots att det inte skulle kosta mer än beloppet i min ansökan fick jag ansöka igen för den större anläggningen, och det gick bra. Om jag hade fått avslag hade jag fortfarande fått bidrag för den del som omfattades av min första ansökan.

När jag sedan sökte för min andra anläggning, på en annan byggnad var det inga problem. Jag behövde bara komplementera med en tomtkarta som visade vilken byggnad som avsågs. Den utbetalningen har för övrigt precis gått igenom.

Jag funderar lite på att bygga en vedbod någon gång. Denna kommer i så fall förmodligen uppföras lite som Calle beskriver. Kanske jag väljer en lösning där taket enbart består av solceller utan undertak. Tyvärr har jag inga bra sol-lägen kvar på min tomt.

Re: Ansökan om bidrag

Mono Wafer
Först en fråga om hur man gör ett inlägg till en tråd utan att svara på någon annans inlägg?
När det gäller ansökan om bidrag hade jag nog räknat med att efter över ett års väntan ha fått bidrag beviljat.
I andra trådar har frågan berörts men tänkte i denna tråd försöka få mig en bild av när man ansökt och när man fått bidragsbeviljan. Är främst intresserad av Västra Götalands Län, men för allmänt intresse så skriv även för andra län.
Ansökan om statligt stöd till solceller:
Västra Götalands Län, ansökte 2013-05-14, ännu inget besked om beviljan.

Re: Ansökan om bidrag

jansimon
Jag har nu fått beskedet att jag skall skicka in underlag för bidraget. Lämnade in ansökan februari 2013. Frågan är hur länge pengarna räcker detta år?

Re: Ansökan om bidrag

Mono Wafer
... men du har tidigare fått ett besked om att du är beviljad stöd? När?

Re: Ansökan om bidrag

jansimon
Nja fick en liten hint om detta för någon månad sedan då man undrade om min ansökan var fortfarande gällande eller om jag vill komplettera med ny information. Hade iof. Ringt och frågat om eventuell utbyggnad innan stöd, men jag tror dom skickar ut en ny intresseförfrågan när det börjar närma sig....

Re: Ansökan om bidrag

Mono Wafer
.... vilket län bor du i?

Re: Ansökan om bidrag

jansimon
Västra Götaland, det läns om har flest ansökningar.................

Re: Ansökan om bidrag

hänger på denna tråd med nya frågor:
har någon av er installerat AC-överspänningsskydd i samband med solcellsinstallationen och fått detta godkänt för bidrag och utbetalt?
Samma fråga för jordfelsbrytare?
Har myndigheten krav på att fakturan skall vara specifierad med ingående materiel och arbete eller godtas klumpsumma med solcellsinstallation som enda spec. ?
Hur bevisar man att fakturan är betald?

Re: Ansökan om bidrag

Uffe
Hej!

Om materialet/installationen är relaterad till solcellsinstallationen så bör man få bidrag för det. Ett AC-överspänningsskydd borde räknas då överspänningar orsakade av åska lättare kan ta sig in i huset. Tveksamt med jordfelsbrytare om den inte är direkt kopplad till solcellsanläggningen. Kolla med Länsstyrelsen om du är osäker.

Så här står det i Energimyndighetens beslut om stöd:

"Till begäran om utbetalning ska bifogas:
– Handling som visar att projektet är genomfört, d.v.s. intyg från nätägaren att solcellssystemet är nätanslutet samt från vilket datum..
– Kopia på fakturor eller motsvarande handlingar som visar projekteringskostnad, materialkostnad och arbetskostnad. Materialkostnad ska vara uppdelat på solcellmoduler och övrig material (där det tydligt framgår vad som ingår).
– Kopia på kvitton eller motsvarande handling som styrker stödmottagarens faktiska kostnader.
– Handling som styrker projektets påbörjande, d.v.s. kontrakt med anlitad projektör för de fall då projekteringskostnader ingår alternativ order för inköp av material för solcellsanläggningen för övriga fall.
– Handling som visar innehav av F-skattesedel för den firmatecknare som har utfört arbetet.
– Om utländska företag anlitas, kopia på intyg eller annan handling som visar att företaget genomgår sådan kontroll i sitt hemland som avses i förordningens 6 §.
– Om förändring skett beträffande fastighetsägare eller tomträttsinnehavare, handling som styrker förändringen, t.ex. lagfartsbevis eller bevis om inskrivning av tomträttshavare."

Kostnaden ska alltså vara uppdelad på projekteringskostnad, materialkostnad och arbetskostnad. Materialkostnad behöver specificeras tydligt.

Om betalning är gjord via Internetbank så funkar utskrift/skärmdump av genomfört betalningsuppdrag.

Uffe
Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

Re: Ansökan om bidrag

Någon som vet om det tillförs mer pengar till solcellstöd.