Ansökan om bidrag

Re: Ansökan om bidrag

Uffe
Jag ställde samma fråga om hur man påvisar innehav av F-skattsedel, till handläggaren på Länsstyrelsen. Svaret var att jag kan bifoga en utskrift från www.allabolag.se vilket senare godkändes.
Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

Re: Ansökan om bidrag

Mono Wafer
Hittade ytterligare en detalj angående fylleriuppgifterna i e-blanketten för begäran om utbetalning av stödet, men denna gång i Länsstyrelsens "Beslut om stöd till solceller". Där under villkor för stöd står följande:
"Om du har utfört arbetena själv skall hela anläggningen godkännas av behörig elinstallatör. Ett
intyg på detta måste därefter upprättas och bifogas övriga handlingar." Min fetstil.
Denna punkt finns dock inte med under "Kompletterande handlingar" i anvisningarna till begäran för utbetalning av stödet.
Ni som utfört arbetena själva, självbyggare, har ni bifogat dokument som godkänner hela anläggningen?

Re: Ansökan om bidrag

magneten
Noppa bara elktrikerfakturan där det stod att han anslutit det aktuella systemet på 4100wp och har han anslutit det till elnätet så torde han väl även ha godkänt det kan man tycka...

Re: Ansökan om bidrag

Mono Wafer
Ja det var ett bra sätt att se det hela, har elinstallatören anslutit det till elnätet så borde han väl ha godkänt all bakomliggande installation? Eller tar han ansvar bara för sin del i det hela, nämligen AC-sidan?

Re: Ansökan om bidrag

jansimon
Det står mycket när man läser saker noga :)

Det missade jag helt (om det nu fanns med när jag sökte) och det missade länsstyrelsen oxå :)

Imtech som jag anlitade för inkoppling kunde mindre om solel än vad jag kan. Ja förutom 3-fas växelströmsdelen då, där vi nog ligger lika :)

Re: Ansökan om bidrag

Mono Wafer
Har ni till er begäran om utbetalning av stödet skickat med kopior på kvitton från kontantköp där ert namn inte är noterat på kvittot? Jag har några där jag glömt bort att begära mitt namn på kvittot och i några fall där kassabemanningen inte klarade att fixa detta. Inte några större större summor på kvittona, men sammantaget är det en del. Går det igenom tro?

Re: Ansökan om bidrag

Monowafer,

Jag har inte ännu byggt en solcellsanläggningen. Men skall snart
installera en. Visst, blir det nog så att man kanske köper några
skruvar, brickor, och inte får namnet på kassakvittot. Det är ganska
ovanligt att man får sitt namn på kassakvitton. Ofta får man inte
ens ett kvitto, utan måste kräva kvitto. Personalen, är ju miljövänlig
och vill inte slösa papper genom att skriva ut kvitto nuförtiden,
utan man måste kräva ett kvitto.

Du kan ju skriva att du krävde ditt namn på kassakvittot, men fick inte detta.
Vad skall du göra? Du kan ju inte hota kassapersonalen för det, inte.

Om det gäller ett kvitto t.ex. för skruvar, muttar och brickor,
så kan du ju ange var du använt dem i anläggningen. (t.ex.
"för fastsättning effektoptimerare på takskenor" ). Så kan
länsstyrelse-byråkraten i egen hög person åka hem till dig
för att upp och vingla på taket för kontroll, och verkligen se
så din uppgift stämmer.

Även en kallhammrad byråkrat kan visa mänsklighet, så jag
tror det går bra

Tips: skicka aldrig in originalkvitton, utan kopior, (om originalen
förkommer i posthanteringen eller hos länsstyrelsen, så kan du
aldrig få dem åter.)

Re: Ansökan om bidrag

Det verkar vara skillnader i olika länsstyrelses handläggning av stödet.

Vanliga kvitton gick utmärkt för länsstyrelen i Uppsala län.
Det var aldrig tal om något annat, det står att man ska redovisa sina utgifter, och det gör man som
privatperson med vanliga kvitton. Fakturor enligt konstens alla regler används av företag, inte privatpersoner,
även om man kanske kan förmå vissa företag att skriva namn på den "betalningsanmodan" som kommer med posten.

Förstår inte heller varför man skulle behöva ha personliga fakturor, det är ju enkelt att göra en
överslagsberäkning på hur mycket skruv och dyligt som är rimligt för en anläggning.
Och slutsumman ska ju också vara rimlig.

I mitt fall kom jag så billigt undan när jag gjorde jobbet själv att handläggaren
nog undrade om jag inte missat att redovisa något...

Re: Ansökan om bidrag

Morby
Jag gjorde samma sak när jag skickade in mina kvitton till Länsstyrelsen i Uppsala. Många av kvittona var rena kassakvitton från Biltema, Jula och nåt från nån annan affär. Jag summerade alla belopp på ett separat A4 papper typ en reseräkning. Och det blev helt godkänt fast gubben på Länsstyrelsen ville ha ett kvitto från Vattenfall att de hade bytt elmätaren. Åkte dit samma dag och överlämnade en kopia på detta och tror han betalade ut bidraget 4 dagar efter detta. Snabb betalning av bidraget tycker jag.

Re: Ansökan om bidrag

Mono Wafer
Har en post "Servicebil" på fakturan från installationsfirman, har ni räknat in den i summan för arbetskostnad eller materielkostnad?
Och fraktkostnad för levererad materiel hör väl hemma under materielkostnad?

Re: Ansökan om bidrag

magneten
Jepp,  tog med allt.

Re: Ansökan om bidrag

Mono Wafer
hur lång tid brukar det ta innan utbetalningen sker av stödet efter begäran om utbetalning?

Re: Ansökan om bidrag

BengtK
Jag ansökte i juni 2013 !!! /Skåne län /
Ännu inget utbetalt
Enligt senaste kontakten hade det beviljats ( och utbetalts ) för ansökningar tom maj 2013.
33 st Sharp ND-R245A6 (245W) 8,085 kW 54,2 m2 Rakt söderläge 0°. Taklutning 27°. Kostal 7,0. 2 strängar 15 +18 54 st Stion 150W tunnfilm 8,1 kW 58,9 m2 Rakt norrläge 180°. Taklutning 27°. Kostal 5,5. 2 strängar 27 +27

Re: Ansökan om bidrag

Från begäran av utbetalning tog det bara nån vecka innan pengarna kom för mig.

Re: Ansökan om bidrag

Uffe
För mig tog det ca 2 månader mellan begäran och utbetalning (2013 i Skåne).
[...]

pratade idag med Länstyrelsen i Västra Götaland. Fick beskedet att jag ligger i kö för utbetalning, de bekräftade att pengar finns reserverade i.o.m. att jag tidigare har fått beslut om stöd. De är färre personal nu än tidigare och därför tar det längre tid, det var tveksamt om mitt ärende hinns med innan semestern.
BengtK, har du fått något beslut om stöd?

Re: Ansökan om bidrag

BengtK
Mono Wafer !
Jag har ännu inte fått min ansökan beviljad !!!
Trots då att min ansökan lämnades in i Juni 2013 !
se även denna tråd
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Utokning-med-3-paneler-tp5006492p5008063.html
[...]

grelle
Några frågor, jag ansökte i sept. 2014 och står i kö.

Vet Ni hur det fungerar när en sökande blir beviljad och inte har byggt och kanske inte tänker bygga heller, finns det någon frist på att svara innan medlen kan gå vidare i kön ?

När jag sökte så sökte jag på uppskattad anläggning, den har nu blivit mindre, är det något problem tro ?

Re: Ansökan om bidrag

Mono Wafer
Grelle, har du blivit beviljad, så har du fått ett beslut, läs i beslutet under Villkor för stöd, Projektet ska vara slutfört senast den ...
Det är inget problem med om den blir mindre.

Re: Ansökan om bidrag

grelle
Nej beviljad har jag inte blivit, men jag står i valet och kvalet om jag ska "våga" vänta på att bli beviljad innan någon bestämmer sig för att ta bort stödet genom att inte stöta till mer medel eller välja idag att utnyttja ROT avdraget.

I dessa tankar funderade jag på hur det fungerar med exempelvis krav på att slutföra sitt projekt som man blir beviljad pengar för. Har lusläst statistiken för att försöka förstå hur stor chans man har att ro hem bidraget. Alternativt ta ROT bidraget som blir procentuellt sämre. Jag vet min plats i kön per mars 2015, sedan har jag försökt göra en prognos och det slog mig då att alla som blir beviljade kanske inte bygger till slut och då dök min fråga om hur länge dessa medel är "låst" den som inte bygger till slut.

Har redan mailat Länsstyrelsen några gånger och tänkte inte trakassera De mer än nödvändigt med mina frågor

Någon som har insikt i hur säker dessa 450 miljoner är ?
http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2015/07/strategi-for-solel2/

Fick för mig att det kanske går att justera sin ansökan nu när bygget är klart ?
1234