Anläggning i öst & väst

sune73
Har precis fått reda på att jag utan bygglov får installera 12m2 på mitt tak

Överst närmast nocken finns det plats för 8-9 st stående paneler i storlek ca 1600x1000 i riktning ca öst & väst. Har bott i huset i ca 10 år och uppskattar att det är mest sol på västsidan. På östsidan finns ett träd som eventuellt kan skugga. Kan kanske få grannen att ta bort detta?!

Så frågan är hur skall jag projektera detta? Har läst trådar om öst & väst anläggningar som visar sig funka bra. Tanken är att börja med västsidan och då 8-9 paneler. Pris och prestanda får avgöra vilka. Monterar allt själv. Vilken inverter kan vara vettig, är det en med två trackers jag ska ha? Typ SMA 3600TL-21?

Exempel på paneler, http://www.alma-solarshop.com/lg-solar-panel/solar-panel-lg-255-black-mono-x-g3.html

Re: Anläggning i öst & väst

nelos
Med 9 st paneler ger det lite drygt 2 kW, exempelvis 9*255 = 2295W.

I så fall är en 3,6kW växelriktare onödigt stor, 2 kW skulle räcka.
För bara nio paneler är det troligen inte någon större fördel med 2 st maximaleffektföljare (beroende på skuggning.)
Då får man bara 4 paneler på ena strängen och 5 på den andra som kommer ge ganska låga spänningar.

Var 12 m² totalt för hela fastigheten? Det kanske är möjligt med 12 m² på vardera sidan?
Kan vara värt att fråga kommunen!

I så fall skulle det kunna bli ca 4 kW, och då skulle en växelriktare med två följare vara mer lagom.

Re: Anläggning i öst & väst

sune73
Min tanke var att välja en inverter med möjlighet att kunna montera 8-9 paneler på respektive sida, öst & väst. Alltså 8-9 paneler i respektive sträng. Men att till en början välja paneler endast i en riktning. Som jag uppfattat kommunens riktlinjer med 12m2 gäller utan krav på bygglov. Sedan kan jag tycka att ytan borde räknas per riktning eftersom den ena syns inte från andra sida av huset,

Re: Anläggning i öst & väst

magneten
Då är det rätt tänkt med ex sma 3600 då 8-9 paneler på varje ingång ger en ok arbetsspänning.

Dock så skall du vara säker på att du kommer att genomföra utbyggnaden på bägge sidor innan du köper en 3600, verkningsgraden blir lägre ju mindre effekt som du har ansluten till växelriktaren, då växelriktarens verkningsgrad stiger ju högre belastningen är.

Re: Anläggning i öst & väst

Med 9 paneler i en sträng ger sunnydesignweb det följande:

Med två strängar:

Re: Anläggning i öst & väst

magneten
Verkningsgraden  stiger alltså med 1,6% när du ökar från 9 till 18 paneler!

Re: Anläggning i öst & väst

sune73
Okej, nu ramlade polletten ner

Tack för informationen nelos & magneten!

Så för att få ett så effektivt system som möjligt ska paneleffekten ligga så nära inverterns max kapacitet "eller över 10-20%" samt spänningen så hög som möjligt för att tappa minimalt med effekt.

Så steg,

1 Blir att försöka få plats med så många paneler som möjligt.
2 Val av inverter med hjälp av tillverkarnas program.

Om jag skulle välja en inverter per panelsida & fas, vad skulle bli bättre respektive sämre?

Re: Anläggning i öst & väst

magneten
Det är korrekt uppfattat med 10-20% överdimension av panel effekten så får du ett system med bra verkningsgrad säkrat mot framtida degradering.

Nackdelen med två investerar är att det blir väldigt mycket dyrare för dig då det inte skiljer så mycket i pris på en 1.8 kw eller en 3.6 kw inverter, med 2 st blir det även lite mer anslutnings för elektrikern, en större inverter brukar även ha lite högre verkningsgrad.

En 3.6 kw ryms bra på en fas med 16A huvudsäkring.

En fördel med att ansluta till flera faser är att du ev kan utnyttja mer av din produktion själv i huset. Dock så sker det en kvittning mellan faserna i en del elmätare vilket gör att det inte spelar någon roll för den uppmätta egenkonsumtionen om man matar in på 1 eller 3 faser.

Re: Anläggning i öst & väst

sune73
Hmmm, hur blir då verkningsgraden när enbart en sträng genererar och den andra inte på Sma 3600?

Sitter och försöker lära mig Sunny Design Web

Re: Anläggning i öst & väst

magneten
93.4% med en sträng och 95% med två strängar, går att se i nelos körning ovan.

Re: Anläggning i öst & väst

sune73
Vet inte om du förstod mig? Eller jag inte förstod ditt svar

Det jag menar är att tex 8 paneler på öst sidan belyses av solen på morgonen. Och på eftermiddagen 8 paneler. Så krasst belyses endast 8 paneler samtidigt.

Re: Anläggning i öst & väst

magneten
Panelerna producerar el utan att de belyses direkt av solljus, så alla din 18 kommer att producera samtidigt, pga den diffusa solinstrålningen som finns så länge det är ljust ute. Även vid mörka och regniga dagar.

Re: Anläggning i öst & väst

Gomma

Re: Anläggning i öst & väst

Norrlandssol.
Hej Sune..

Jag godkänner att du bygger 24kvm, kan skriva under och skicka det till dig, He' ä' ba å' bygg..! Otroligt att man ens måste ha bygglov för solpaneler! Som ligger mot taket, vi i vår kommun får bygga 8kvm utan bygglov, vi har närmare 60kvm.

Vi har en anläggning på huset som är Öst/Väst, har producerat bra..men ganska färsk, sen 2/6 i år..

Har du eller ska söka bidrag?