Anläggning beställd - men har jag fattat rätt..?

Anläggning beställd - men har jag fattat rätt..?

Anders Henry
Hej!

Ny på forumet!

Jag har efter långa funderingar och offertförfrågningar bestämt mig för att sätta upp solceller. Men har jag fattat rätt angående skattesubventionen?

Min anläggning kommer se ut så här:
Årsförbrukning 23000 kWh och lite till
Installerad effekt 20400 kWh
Max DC effekt 17840 kWh
Årlig produktion 18370 kWh (tror mer på 16, men kan ju ha fel)
Betalt pris för anläggningen nyckelfärdig 10,91 kr/kWh

Mina antaganden ser ut så här:

Årsförbrukning 23000
Årsprod 16000 (antagande så klart)
Använda kWh 7500 (har ganska bra koll på förbrukningen månadsvis)
Sålda kWh 8500
Köpta kWh 7000

Får jag alltså bara skattesubvention på mina köpta kWh, dvs 7000 á 60 öre?

Funderar vidare på Göteborgs Energi (spot +25 öre) eller Falkenbergs Energi (60 öre fast pris kWh exkl certifikat). Men kruxet är ju när man läser deras villkor att man bara kan bli mikroproducent hos dem om man köper mer än man säljer?

Har jag överdimensionerat anläggningen..?

Re: Anläggning beställd - men har jag fattat rätt..?

Arne
Under rubriken "Frågor och svar", kanske är bättre att lägga din fråga?
Flytta frågan gärna dit.

Re: Anläggning beställd - men har jag fattat rätt..?

maba
Du har nog räknat lite fel här. Om du har en förbrukning på 23 000 kWh och räknar med att produktion som används direkt är 7 500 kWh så kommer du att behöva köpa 15 500 kWh. Det är betydligt mer än vad du kommer att sälja. Sedan får man 60 öre/kWh skattereduktion på det man säljer.

Re: Anläggning beställd - men har jag fattat rätt..?

Anders Henry
Åh, tack för svar!

Jag hade ju krånglat till det totalt

Enkelt när man vet, självklart måste jag ju köpa tillbaka det som jag inte själv använder!