Anläggning 10kW

Uppsala
Hej,

Planerar ett projekt på ca 10 kW på ladugård i Värmland. Fritt söderläge, ca 40 graders lutning. Korrugerad plåt.

Moduler: Heckert NeMo 60P, 260 Wp (typ 36 st)
Inverter: Fronius Symo 10.0-3-M 10 kW

Tips på bra leverantörer?

Vill gärna bygga in lite flexibilitet så att anläggningen kan få växa lite. Planen är att göra så mycket som möjligt själv.

Funderar lite på monteringen på plåttaket. Hittade följande text Beloks relativt nya handbok (http://belok.se/download/genomforda_projekt/Solceller%20p%C3%A5%20tak_handbok.pdf) om solceller på tak:

"På korrugerad plåt används med fördel ett monteringssystem där klamrar fästs med
självhäftande tejp och poppnitar. Skensystemet fästs sedan i klamrarna. Plåten bör vara
minst 0,5 mm tjock."

Poppnitningen låter ju väldigt lockande.  Ser ni några nackdelar med denna typ av montering? Och var hittar man dessa klamrar? Av bild 16 att döma i handboken ser det ut som att montaget kommer väldigt nära taket, vilket borde försämra ventilation därmed kylning?

Sedan en annan stor praktisk fråga: Hur hanterar man panelerna på bästa sätt under monteringen? Det är som nämnts en ladugård så man är en bra bit ovanför marken. Jag har sökt på internet men inte lyckats hitta någon bra information om detta?

Tacksam för all hjälp!

Mvh,

//Andreas

Re: Anläggning 10kW

Nu ska jag kanske inte säga så mkt, vi har haft panelerna på taket i ca 1 månad.. men kan inte hålla tyst.

Vi använde oss av Renusol Metasole+ som monteringssystem, monteringen var enkel med det, fästena är gummerade i botten och skruvas fast. Se http://www.metasole.com/se/

För att sätta upp allt på taket, så hyrde vi en skylift - gick väldigt smidigt. Vi spände fast två st regler (45*90) på korgens golv, dessa stack ut ca 20cm utanför korgen. Vi lyfte panelerna på dom (alltså på utsidan av korgen), det blev ca som en pall-lyft. När panelerna skulle fästas, så la vi ned reglarna *försiktigt* mot taket, så att panelerna inte kunde ramla mellan "gafflarna" och plåten. Sen var det bara att skruva fast.

Tips på leverantör vill jag inte gå in på. Någon lokal om det finns, så att det blir lätt att få hjälp om det behövs - vilket jag iofs inte tror att du behöver, det var inga större problem att montera.

Re: Anläggning 10kW

Jag har nyligen hjäpt en bekant att montera en 12 kWp anläggning.
46 st Heckert NeMo 260 Wp valdes, faktiskt B-kvalitet pga billigare.
Du kan se tråd i detta forum, nämligen.
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-solcellsanlaggning-12-kWp-april-2016-beskrivning-foton-m-m-tp5010267.html

Ja, det är riktigt det är litet knepigt att hantera modulerna. De väger dock ca 18 kg per styck.
Två man bör man vara, när man skall montera modulerna. Speciellt om taket lutar mycket.
Byggställning skall du ha. Säkerhetsutrustning för arbeta på tak (säkerhetssele, säkerhetslina, rulle m.m.)

Skall du göra en 10 kW anläggning med 36 st moduler.
Då kanske du lägger dem i 2 rader med 18 st i varje rad.
(20 meter är ofta en maxlängd för ihopskarvade alu-profiler, pga värmelängdutvidgningen.

Att du bara skall montera 10 kW på taket, är det att det inte får plats mer moduler?
Man skall ju tänka på utbyggnadsmöjlighet.

Vad är det för taktyp och material, stålplåt eller alu, och plåttjocklek?
Vilken taklutning?
Vilken azimut har takyta?
Hur långt mellan takstolarna har du?

Utan att ha gjort någon hållfasthetsberäkning, så tycker man att skruva eller popnita i tunn plåt inte skulle hålla särdeles bra. Men är det certifierat montagessystem, så skall det klart hålla. Jag är mer för rejäla grejer, takstolsbultar, som skruvas ner i takstolarna. Men å andra sida är ju själva takplåten fastskruvad med skruv.
Jag vet att tyska Schletter har väl några fästen, som skruvas i takplåten, men har inte fördjupat mig i det.
Du kan ju titta här om du hittar något:
https://www.schletter.eu/DE/download/solar-montagesysteme.html
Jag tycker det är mycket svårt att hitta något bland alla deras produktblad. Man måste veta vad "produkten" heter, som man letar efter, och det vet du inte i detta fallet.
Det är kanske Clampfit-H du skall ha, kolla själv.

Re: Anläggning 10kW

Uppsala

Ja, den monteringen (Renusol) såg ju mycket smidig ut. Tack för den informationen! Man kan ju undra hur väl det står pall för påfrestning under +30 år? Men jag har inte gjort några hållfasthetsberäkningar. Har du fått denna monteringsmetod rekommenderad? Jag utgår från att det inte lämnas några garantier?

Vet inte riktigt om jag förstår er monteringsmetod fullt ut. Men den nedersta raden närmast takfoten kan jag tänka mig går bra med skylift men hur gjorde ni med rader högre upp? På vår ladugård ligger takfoten på 6-7 meters höjd så det är en bra bit upp... Takvinkeln liknar nog den ni hade.

Kul att ni börjat producera!

Mvh,

//Andreas

KirunaSol wrote
[...]

Hej Arne!

Jag läste den tråden du refererar till och där finns massor av bra information, tack för det!

Taket på vår ladugård har azimut 185 grader och takvinkeln är 40 grader. Aluplåt som är lagt ovanpå ett eternittak. På eternittaket ligger längsgående reglar som aluplåten är fastskruvad i. Tjockleken torde vara 1 mm men ska kollas noggrannare. Vet inte avstånd mellan takstolarna.

Taket som vetter mot söder är på ca 400 m2. Men vi har inte avsättning för så mycket el så därför planeras ingen större anläggning. Vi förbrukar idag ca 13 000kWh/år. Men vi tänker oss en skalbar anläggning som kan tillåtas växa till 15 eller 20 kWp.

Vilken leverantör valde ni för utrustningen?

Tack!

//Andreas

Arne wrote
[...]

Det står i tråden varifrån utrustningen köptes, till och med vad det kostade.
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-solcellsanlaggning-12-kWp-april-2016-beskrivning-foton-m-m-tp5010267.html
Ofta skryts det här på forumet hur bra pris solcellsaägaren har fått, men han undviker träget att ange hur mycket han har betalat och på vilken firma han köpte prylarna.
I själva verket har troligen en sådan person betalat på tok för mycket,
och kanske skäms litet för det, kan man anta.

Först vill jag säga att jag har bara varit med om att montera solcellsmoduler på enfamiljshus och då enbart på plåtfalstak, korrugerat plåttak och betongpannetak. Dessa tak har haft lutning på ca 10 à 15 grader, (och korrugerade plåttaket 30 grader) och man kunde  röra sig enkelt på taken. På ladugårdstak, som är mycket stora, och kanske även branta, är det nog litet svårare att röra sig. Är det litet kondens och mossa på taket, så blir det även halt.

OK, ni har ett alu-plåttak ovanpå ett eternittak. Då är det nog svårt att se var takstolarna löper och kunna träffa rätt om man skulle använda takstolsbult. Men det bör inte vara någon risk att man trampar igenom ert tak, och faller igenom och skadar sig. Sådan risk kan finnas på vissa taktyper.

Precis, som du säger är första raden moduler längst ner mot takfoten ganska enkel att montera och kan nås från en byggnadsställning, nästan utan att behöva lämna byggnadsställningen. Nästa rad är genast besvärligare. Det finns en del foto under montage av solcellsanläggningar, vet jag att jag har sett, även från montage på ladugårdstak. Men var jag sett dem kommer jag inte ihåg. Om jag hittar något, så tippsar jag. Håller man inte fast en modul på ett tak med sådan lutning som 40 grader, så åker den rutschkana nerför taket ner på backen. Till och med på 15 graders taklutning, glider de gärna.

På vilket håll löper reglarna, som plåttaket är fästa i? Från taknock till takfot, eller från takgavel till takgavel?  Det borde ju gå att skruva i dem. Man bör ju se var nuvarande skruvar sitter, och då se var reglarna löper.

Slutligen vill jag säga att om det är en och samma takyta, som ni skall läggas 36 moduler på, ja då skall ni inte ha SolarEdge-system, pga att blir bara dyrare. Fronius, som du nämner är säkert lämpligt.

Vad har ni för takfallslängd, dvs taknock till stupränna?
och från takgavel till takgavel?
det är bättre att nämna det än takytan(m2)

Re: Anläggning 10kW

Hej.

Leverantören rekommenderade Renusols montagesystem. Jag kan inte svara på om den är säker över tid, men jag tror på leverantören (solcellsproffsen.se), fick samma rekommendation från en annan firma och han sa att dom monterat på kustnära hus och det sitter fast. I princip så måste det dra lös plåten från taket för att panelerna ska komma ner... men som sagt, efter 4v på taket är det svårt att säga om det stämmer.
Min gissning är i vilket fall att det inte sitter sämre än med pop-nitar. Men bultar ner i takstolarna låter stabilare.
Vi har aluplåt som är ca 1mm tjock. Minimum tjocklek för aluminiumplåt är 0,5mm (kolla upp det innan du bestämmer dig). Mer om taket, från mark till takfot är det ca 2,5m så betydligt lägre än hos er. Från takfot till nock är det 7,1m. Vi monterade bara 1 rad - den högst upp. Vi kör en liten "Proof Of Concept" för oss själva. Går det som det ser ut att göra, så kommer vi köpa mer paneler framöver.

Skyliften som vi hyrde lyfte upp till 19 meter, så vi nådde upp till nocken med den.
Det är lite svårt att förklara i ord exakt hur vi gjorde, försöker med en bild ist. Kanske till och med den fulaste bild jag gjort, men det bjuder jag på idag :-)

Korgen går att luta framåt lite så att den kommer nära taket.
Vi var tre man när vi monterade, två i korgen som åkte upp och monterade och en på marken som hämtade och förberedde panelerna och lyfte upp dom på reglerna.
Den första panelen var lite besvärlig att få på plats, men sen lärde vi oss hur det skulle göras, då var det svårt att hinna hämta ut panelerna från förrådet och göra dom klara innan gubbarna kom ner och skulle hämta upp den.

Länk till skyliften:
https://www.hyreslandslaget.se/sv/e-handel-produktsida/mobila_arbetsplattformar/slapvagnslift---med-stodben--batteri--och-eller-eldriven-1/

Re: Anläggning 10kW

Uppsala
Tack! En bild säger mer än 1000 ord var det väl. Klockren bild! Jag tänkte nog på saxlift som bara går i vertikalled...

Låter ju som en fantastiskt snabb och enkel montering.

Drog du all fram till el växelriktaren själv?

//Andreas

KirunaSol wrote
[...]

Här ett pottpuri foton under montage av solcellsanläggningar, som jag hittade.

Det framgår att byggnadsställning behövs.
De montörerna, som monterar solcellsmoduler på en vägg, använder sky-lift, som synes.

Re: Anläggning 10kW

Jepps, allt på DC sidan gjorde vi själva.
Ps uppdaterade lite i förra inlägget Ds.

Re: Anläggning 10kW

TommyE
Bara en tanke. Om du funderar på att bygga ut framöver, så kanske det är klokt att köpa en lite för stor växelriktare nu, så slipper du köpa en ny sen.
Jag vet inte om det skiljer så mkt i pris mellan 10kW och ex 12,5kW?
Vill du kunna följa  upp produktionen på webben, så se till att du inte får light versionen av växelriktaren, den saknar kommunikationskortet.
Men å andra sidan så är light lite billigare, så om du tycker att det är onödigt, eller följer produktion och förbrukning på annat sätt, så kan light vara ett alternativ.

Re: Anläggning 10kW

Uppsala
Att följa på webben är ett måste känner jag!! Mätarskåpet sitter på ett separat garage mellan ladugård och huset så lite osäker på hur jag får till nätverkskommunikation.

//Andreas

KirunaSol wrote
[...]

Har du WiFi där du tänker montera växelriktaren, så är det lugnt. Fronius har inbyggt WiFi.

Går det inte med WiFi eller med en WiFi extender, så kanske det kan fungera med ethernet över elnätet. Jag har dåliga erfarenheter av det, men det är många år sedan jag provade. Det borde ha förbättrats nu tycker jag.
Mera länkar, sorry, ethernet över elnätet:
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.658212/test-tl-wpa8630?utm_source=dmdelivery&utm_medium=email&utm_content=TP-link%20TL-WPA8630%20Kit%3A%20Enkel%20&utm_campaign=PFA%20Express%202016-05-17%209%3A31%3A51

Re: Anläggning 10kW

Uppsala

Här är en bild på tak som visar själva förutsättningarna. Taket vetter rakt mot söder.

KirunaSol wrote

Re: Anläggning 10kW

TommyE
Visst tänker du ansluta mot det befintliga 3fas uttaget? Jag hade iaf varit sugen på att göra det. Kanske satt upp en ny undercentral innanför väggen vid uttaget.

Att fixa nätverk dit om det är 30m är nog inte helt enkelt, kanske en WiFi repeater med riktantenn kan fungera?
Eller mitt sista förslag, sen har jag slut på ideer.
Du skrev: "Men vi tänker oss en skalbar anläggning som kan tillåtas växa till 15 eller 20 kWp."
Du markerar i bilden att Ni har 6mm2 kabel, den känns väl så klen om det ska gå 15-20kWp på den. Redan 10kW känner jag är lite i överkant. Om det blir byte av den kabeln, så kan du kanske dra med en nätverkskabel i samma dike?

Det här med kabelareor och effekter är långt över min kunskap, känslan baseras på vad jag läst/ tror och inte på vad jag vet.

Re: Anläggning 10kW

Uppsala
This post was updated on .
Jag har dålig koll på detta med var anslutningen ska vara för att få det
hela på bästa sätt. AC-kabeln 6mm2 finns inte  ännu utan är bara en tanke.
Anslutning mot det befintliga 3-fasuttaget trodde jag inte vara möjligt
utan jag tänker mig att anslutningen måste ske mellan mätare och
"proppskåpet".
Den 19 maj 2016 12:01 skrev "KirunaSol [via Solcellforum]" <
ml-node+s18852n5010505h36@n6.nabble.com>:

> [...]
> <http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/template/NamlServlet.jtp?macro=macro_viewer&id=instant_html%21nabble%3Aemail.naml&base=nabble.naml.namespaces.BasicNamespace-nabble.view.web.template.NabbleNamespace-nabble.view.web.template.NodeNamespace&breadcrumbs=notify_subscribers%21nabble%3Aemail.naml-instant_emails%21nabble%3Aemail.naml-send_instant_email%21nabble%3Aemail.naml>

Re: Anläggning 10kW

TommyE
Det var "AC-kabel till mätarskåp 5*6mm2" som jag reagerade på, DC kabel 6mm2 går säkert alldeles utmärkt :-)

---- Jag skrev en del, men så suddade jag bort det. Jag kan för lite om el för att hjälpa andra ---

I vilket fall så behövde jag ta hem en el-firma för att göra en föranmälan till elnätsägaren, elnätsägaren talar sedan om ifall det är ok att ansluta till deras nät. Detta gjorde jag innan jag beställde anläggningen, det vore trist att beställa hem och betala, så säger elnätsägaren nej.
Den som kommer från firman bör ha bra koll på hur anslutningen sker på ett bra/ säkert sätt. Jag använde sedan samma firma till att montera AC sidan och dom gjorde också färdiganmälan till elnätsägaren.

Re: Anläggning 10kW

Jag har svårt att föreställa mig att en elnätsägare nekar en privatperson att ansluta en liten 3-fas-växelriktare med märkeffekt ca 3 till 15 kW, som dessutom pga 3-fasutmatningen fördelar uteffekten jämnt över alla 3 faserna. Givetvis skall växelriktaren uppfylla kraven och ha certifikat att få användas i Sverige, men det har de allra flesta växelriktare.

Skulle elnätsägaren ha så dåligt elnät att det inte klarar att ta emot 15 kW, då borde det omvänt, betyda att inte samtidigt 15 kW får tas ut från det elnätet, t.ex. 2  privathushåll får samtidigt inte använda spis och ugn (en spis drar ca 9 kW). Då skulle han idag utförda sådana förbud till sina elnätskunder.

Men klart om en förening eller företag ansöker om att installera en mycket stor solcellsanläggning på 1000 kWp, då klar kan den påverka elnätet även om det idag är tillräckligt för de befintliga elkunderna.

Det är samma ansökningsförfarande för att ansluta växelriktare om det gäller 0,1 kWp eller 10 000 kWp eller större.

De som utarbetade ansökningsförfarandet, hade nog då inte en tanke på att privatpersoner skulle skaffa sig små kraftverk.

Re: Anläggning 10kW

calle
Borde ute på landet och är sista abonnenten så finns det någonstans längs vägen där nätbolaget justerar spänningen så att du efter förlusterna i de långa ledningarna får dina 240V. Men när du börjar mata tillbaka så kommer förlusterna också men då så kan nätbolaget inte justera på rätt sätt. De tror att de har en negativ förlust men istället så är det en positiv förlust.
Om det var 255V vid transformatorn (15V förlust) så blir det nu 270V hos dig.
Denna höga spänning gör att växelriktaren inte kommer att fungera bra. Den kommer att stänga av sig  pga felspänning.

Kan bara fixas med att man byter ut den "tunna" kabeln till en med mindre förslust. Det vill inte nätbolaget utan säger till dig att du inte får koppla in dig. Det har redan hänt flera personer.
Om några år så kan det bli så att när mer än 50% av hushållen har anläggningar så säger de stopp. Det kan vara delar av elnätet som inte klarar dubbelriktat effekt. Går dock att fixa till men det kan kosta och den utgiften vill inte nätbolagen ha.

I USA så har detta hänt. Där kräver nätbolagen högre avgift av solanläggningar än av vanliga kunder!!!

19 maj 2016 15:21:51 +02:00, skrev Arne [via Solcellforum] <[hidden email]>:
Jag har svårt att föreställa mig att en elnätsägare, som nekar en privatperson att ansluta en liten 3-fas-växelriktare märkeffekt 3 till 15 kW, som fördelar uteffekten jämnt på alla 3 faserna. Givetvis skall växelriktaren uppfylla kraven och ha certifikat att få användas i Sverige, men de har de allra flesta.

Skulle elnätsägaren ha så dåligt elnät att det inte klarar att ta emot 15 kW, då borde de omvänt, betyda att inte samtidigt 15 kW får tas ut från det elnätet, t.ex. 2  privathushåll får samtidigt inte använda spis och ugn (en spis drar ca 9 kW). Då skulle han idag utförda sådana förbud till sina elnärskunder.

Men klart om en förening eller företag ansöker om att installera en solcellsanläggning på 1000 kWp, då klar kan den påverka elnätet om det är svagt.

Det är samma ansökningsförfarande för att ansluta växelriktare om det gäller 1 kWp eller 10 000 kWp eller större.

To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: Anläggning 10kW

Arne
Calle, ja då nämner man först inget om någon solcellsanläggning utan ansöker först om att öka sina mätarsäkringar från 16 Amp till säg 25 Amp med hänvisning till större effektförbrukare. Då måste elnätsägaren nämligen förstärka sitt elnät. Man får klart då en viss tid betala litet högre abonnemangsavgift.

Efter det att man är säker på att elnätsägaren har förstärkt sitt elnät, föranmäler man sedan växelriktaren. Och man återgår då till den tidigare 16 Amp mätarsäkring. Voila!
123