Anläggning 10kW

Re: Anläggning 10kW

Uppsala
Nu trasslar jag till det. Jag skrev fel i mitt förra inlägg - det var en AC-kabel jag hade skissat på (ska redigera det inlägget). Är det galet att tänka att växelriktaren sitter nära panelerna och sedan låta strömmen gå med en AC-kabel till en anslutningspunkt ca 30 m bort där mätarskåp sitter? Förlusterna kanske blir för stora? //Andreas

TommyE wrote
Det var "AC-kabel till mätarskåp 5*6mm2" som jag reagerade på, DC kabel 6mm2 går säkert alldeles utmärkt :-)

Re: Anläggning 10kW

Här nedan en tabell över riktvärde för area för kablar vid olika effekter.
den är från sidan 403 Elboken ELKO 2015.

Detta är frågan om motorer, inga växelriktare,
men man ser vad grova koppar-tvärsnittareor som behövs.

En märkeffekt på 20 kW och 30 meters kabelläng, behöver 16 mm2.

I denna bok står det på sidan 338 att PEN-ledaren i fast installation (nolla + jordledare grön/gul) måste vara minst 10 mm2. Uppsala, din AC-kabel 5x6 mm2 kan vara 30 à 40 år gammal, och då var det tillåtet  kanske att dra klenare AC-kabel.

På sidan 366 i samma bok anges att standard för servisledning,
om koppar, är 10 mm2 eller 16 mm2 koppar.
Alltså om en 5-ledar-kabel då 5 x 10 mm2. Detta är om man skall förlägga en ny kabel idag.

Re: Anläggning 10kW

Uppsala: titta i den här råden, där diskuteras det bland annat kabeldragning, AC eller DC. Arne gör en i mitt tycke bra uträkning där, som iaf jag tolkar att det är bättre att dra DC kabel än AC kabel.

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Avst-nd-till-elcentral-tp5009888.html

Att tänka på om du sätter in växelriktaren i boningshuset är att den innehåller fläktar, dom väsnas inte jätte mycket, men jag är hyper känslig för fläktljud och hade slängt ut den om den satt så att jag hörde den.

Re: Anläggning 10kW

magneten
Man har mindre förluster i DC kabel pga högre spänning och lägre ström och klarar sig då med mindre area tex 6mm2.
i SMA Sunny design kan du beräkna förluster för olika kabellängd och area på ett lätt och smidigt sätt!

Hur stor mätarsäkring har du idag? Med 16A så får du nog inte installera större riktare än 11kw, eller så måste du begränsa riktaren till max 11kw Ac. (Du kan dock ha mer DC paneleffekt)

Är ju tråkigt att behöva betala för en större säkring än hushållet kräver.

Re: Anläggning 10kW

Uppsala
Tack TommyE!

Den 19 maj 2016 18:54 skrev TommyE [via Solcellforum] <[hidden email]>:
[...]

2,3kWp: 8 st JA-Solar 290W. Fronius Symo 5.0-3-M + Smart Meter 63A-3. Taklutning 45°. Azimut 190°.
https://www.solarweb.com/Account/GuestLogOn?pvSystemid=17c0efea-989b-4348-903a-ddb5fbeccbaf
http://pvoutput.org/list.jsp?id=50351&sid=45811

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Anlaggning-10kW-tp5010477p5010514.html
To unsubscribe from Anläggning 10kW, click here.

Re: Anläggning 10kW

Uppsala
Här är en skiss över eldragningen från mätarskåpet till ladugården. Vore ju skönt att slippa gräva kabel och ansluta direkt vid 3-fasuttaget. Men då är det AC-kabel som gäller till elmätaren.

Några smarta kommentarer?

Mvh,

//Andreas

Elskiss

Re: Anläggning 10kW

Mats Gustavsson
Hej under förutsättning att den befintliga kabel är 5 led och i gott skick är det inga problem att ansluta den vid uttaget ,men du måste sätta en central där så du kan säkra av sol anläggningen där ,du har ju bara hög belastning korta perioder på dagen till skillnad på en motor som kan gå hela dagen och då kan kabeln bli varm
MVH Mats

Re: Anläggning 10kW

uppsala,

För att inte spekulera alltför mycket och länge, borde du kanske kalla dit en elektriker.
Du besparar dig då en massa funderingar och spekulationer.

Du har nu fått en massa olika vinklar på problematiken, och är förberedd att diskutera med en elektriker.

Om du skulle lägga solarkabel istället för den befintliga AC-kabeln 5x6 mm2, av anledningen att den AC-kabeln skulle vara för klen, ja då måste du i alla fall gräva 30 meter dike. Såvida inte den befintliga AC-kabeln ligger förlagd i en markslang, och kan dras ut utan att gräva upp den.  Ligger befintlig AC-kabel i rymlig(ca minst diam 50 mm) markslang, då borde det gå enkelt att dra igenom solarkabeln, och enbart ha solarkabel i den markslangen. Men du måste ha en AC-kabel i markslangen till strömförsörjning för ladan. Frågan är om det utöver bef. AC-kabel går att även dra 2 st 6 mm2 solarkablar, alltså i samma markslang. Och då kanske man vill lägga de 2 solarkablarna i ett flexrör ca innerdiam. 20 mm.

Anledningen att utöver den befintliga AC-kabeln i samma markslang även dra 2 st solarkablar, är att då kan växelriktaren placerar nära elmätaren. Men det kan kanske krävs 4 st solarkablar( 2 st plus och 2 st minus) om solcellanläggningen behöver använda 2 st MPPT, dvs 2 st separat strängar. Då kan de bli ont om plats i bef. markslang.

Förläggs en ny AC-kabel de 30 metrarna blir det säkert en ca 5x10 mm2 (eller kanske till och med en 5x16 mm2). En AC-kabel 5x10 mm2 kostar ca 115 kr, inkl. moms/meter. då PVC-fri. Alltså enbart för kabeln.
PVC-kabel är litet billigare, kanske ca 30 % billigare.

Re: Anläggning 10kW

Uppsala
Tack för info!

Mats Gustavsson wrote
[...]

Jo, precis min tanke. Nu börjar jag kunna såpass mycket att jag kan ha ett vettigt resonemang med en elektriker. Nu ska jag bara hitta en bra elektriker!

Arne wrote
[...]

Fick en offert  på en 30kW växelriktare märke Sofar Solar. Lite större än vad jag tänkt.

Vad är nackdelarna med en för stor växelriktare förutom pris (35 kSEK ink moms)?

Man behöver väl kunna strypa den så länge man inte har säkrat upp!?

http://www.sofarsolar.com/EN/product/productdetail.aspx?id=100000037929474&nodecode=101033003

Re: Anläggning 10kW

magneten
Alla växelriktare går inte att strypa ner bestämma max uteffekt på! Även om det går så är det ju inte säkert att ditt elnätsbolag godkänner den.  Med en onödigt stor riktare så sjunker oxå verkningsgraden något.

Re: Anläggning 10kW

TommyE
Ser ut som om den här har det iaf:
Under "Features" står det här

Intelligent grid management
·    Reactive power capability
·    Self power reducer when over frequency
·    Remote active/reactive power limit control

Kommer du att kunna utnyttja kapaciteten från den växelriktaren? Tänker på att du förbrukar ändå ganska lite (13MWh), i och för sig är det lätt att öka förbrukningen :-) Eller är 35Kkr ett bra pris, så du tänker på det pga det?

Vad jag förstått så är det inte bra att producera mer än vad som förbrukas, det är ett antal fördelar som försvinner då... dock är jag för dåligt påläst för att kunna säga exakt vad dom är.

Re: Anläggning 10kW

Uppsala
Jaha, jag trodde en större riktare hade högre verkningsgrad än en mindre vid en viss given effekt men man lär sig hela tiden...

Mvh,

//Andreas

magneten wrote
[...]

Jag tyckte också denna verkar onödigt stor. Jag har efterfrågat en offert på en växelriktare som klarar en ökning av effekten med 50-100%. Men denna medger ju +200% ökning. Är lätt skeptisk till kinesiska grejer men denna erbjöds med möjlighet till förlängd garanti. Såg att tillverkaren har riktare i många olika effekter så det borde gå att hitta någon på ca 15 kW istället.

//A

TommyE wrote
[...]

Tja, är den godkänd för Svenska nätet, ligger rätt i pris och har övrigt som du vill ha (online uppföljning) så, varför inte?
Även om den är för stor, så kan den fungera utmärkt med den mängd paneler du väljer. Jag har ex 5kW växelriktare till 2,3kWp paneler och det fungerar bra. Det gör att jag relativt billigt kan köpa in fler paneler och växa in i växelritaren när lusten faller på och ekonomin tillåter.

Re: Anläggning 10kW

magneten
Verkningsgraden är ju bra även på en stor riktare. Dock sp jobbar alla växelriktare med sämre  verkningsgrad ju längre ner på deras effekt område man kommer.

 Så en 35kw riktare med endast 10kw paneler är inte den bästa lösningen även om det kommer att fungera

 Varför inte en 20 kW riktare för knappt 24000 istället?. Tog bara en i mängden finns ju både dyrare och billigare!

http://www.photovoltaik-shop.com/wechselrichter-sungrow-sg-20ktl.html

Re: Anläggning 10kW

magneten
Eller varför inte denna 28kw med 3 st MPPT ingångar för knappt 28000 kr om du nu vill ha en rejält stor!

http://www.photovoltaik-shop.com/wechselrichter-huawei-sun-2000-28-ktl.html

Re: Anläggning 10kW

Uppsala

Jag är inne på en i storlek 12-15 kW. Blir ju billigare och även en 12kW medger ju en tillbyggnad med ca 30-40%.

Köpa från Tyskland. Har du gjort det?

//Andreas

Den 21 maj 2016 07:36 skrev "magneten [via Solcellforum]" <[hidden email]>:
Eller varför inte denna 28kw med 3 st MPPT ingångar för knappt 28000 kr om du nu vill ha en rejält stor!

http://www.photovoltaik-shop.com/wechselrichter-huawei-sun-2000-28-ktl.html
5,68kWp 54% överdimension:
16 st REC 255PE poly 8° taklutning, sydöst.
8 st Luxor 200 mono, 14° taklutning, sydväst.
SMA Sunny boy 3600 tl-21 Enfas, 16A, 3680W AC
Loggar med android och felix.

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Anlaggning-10kW-tp5010477p5010534.html
To unsubscribe from Anläggning 10kW, click here.

Re: Anläggning 10kW

Eller en 15kw fronius med bra kvalitet (troligen) för 26000

http://www.photovoltaik-shop.com/wechselrichter-fronius-symo-15-0-3-m.html