Sent: Thursday, September 19, 2013 10:57 PM
Subject: 8 kW Stabbymalm, Uppsala

Nu har jag beställt vårt solkraftverk!

32 st 255W paneler, JAP6 60-255/MP. Växelriktare SolarEdge SE7k, optimerare SolarEdge OP300-MV. Montering / Installation. Jag har beställt från EgenEl, ett företag i ETC-koncernen (skall inte förväxlas med EgenEl-avtalet som DinEl erbjuder).

12 paneler ska sitta på ett tegeltak som vetter perfekt mot söder med 21 graders lutning, inga skuggningar. 20 paneler på ett plåttak mot väster med 15 graders lutning. Här har jag en del att göra med gallring i den intilliggande skogen för att slippa skuggning på eftermiddagen.

EgenEl uppskattar att kraftverket kommer att ge 7000 kWh per år. Vårt hus har bergvärme, men drar ändå drygt 20000 kWh per år. Det ska bli mycket spännande att se vad kraftverket kan bidra med.

Takplan

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/8-kW-Stabbymalm-Uppsala-tp5002179.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: 8 kW Stabbymalm, Uppsala

Ska bli intressant att följa.

Här finns mer information om Egen El:
http://egenel.etc.se/

Är tanken att sätta effektoptimerare även på tegeltaket mot söder utan skuggning?
Det borde väl inte behövas om det är helt skuggfritt antar jag?
Fast det kanske behövs för att kunna koppla ihop allt till samma växelriktare(?)

Re: 8 kW Stabbymalm, Uppsala

hellmelt
Intressant aspekt med fågelskit, det har jag inte tänkt på. Säljaren pratade mest om att det kunde vara oestetiskt att panelerna stack fram lite. Jag tyckte man tappade så mycket yta om man skippade alla utskjutande paneler (9 paneler av 32) att det inte gjorde något.

Men när man kollar på vårt tak är det inte just någon fågelskit på det, som tur är.

Re: 8 kW Stabbymalm, Uppsala

hellmelt
Eftersom den stora arean, 20 paneler på plåttaket, har skuggning tyckte EgenEl att jag skulle ha optimerare. Jag vet inte hur det är för andra fabrikat, men SolarEdge supportar bara en slinga, tror jag, med upp till 50 optimerare i slingan. Så då fanns inga alternativ.

Re: 8 kW Stabbymalm, Uppsala

hellmelt
Jag har just fått besked om att importören hade slut på SolarEdge SE8k, och att de skickar en SE10k för samma pris.

Bra, tyckte säljaren och jag, med 10 kW växelriktare och 8 kW paneler finns utrymme för utbyggnad.

Men så läste jag i en annan tråd att verkningsgraden blir bäst om växelriktaren är dimensionerad strax under panelernas nominella effekt. Kan någon hänvisa till läsning om varför det förhåller sig på det viset? Och hur mycket verkningsgrad tappar man?

Re: 8 kW Stabbymalm, Uppsala

Jag har fågelskit på nocken men ej på panelerna som sitter 5cm lägre!

Att ha paneler som sticker ut för högt gör också att det blir ett vädigt bra fäste för vinden. Man vill ju inte att den övre raden flyger iväg.

Det samma gäller på sidorna. Man borde ha en minst 10-20cm mellan panel och vindskiva. Jag har sett bilder på hus där man byggt på vindskivan så den blir högre. Dels för att minsta vindpåverkan och att göra att det blir svårare att se panelerna ifrån gaveln.

Att ha ett överhäng i nederkant bör man inte heller ha. Tänk på att vid ett mycket kraftigt slag regn så kommer vattnet ner över panerna och om de inte slutar en bit upp så flyger vattnet och missar taket och hängrännan. Allt vatten hamnar nedanför huset. Kanske inte så bra i alla lägen. Själv så har jag ca 40cm mellan panel och hängrännan.

Kul att du också valt Solaredge. Du kommer inte att ångra dig. Enda problemet som jag har haft är att en optimizer gick sönder. Jag fick en ny inom en vecka men sedan var problemet att klättra upp och lyfta på panelen och byta optimizern. Jag har 4 rader med 11 paneler i varje. Den som jag skulle byta var en i översta raden. Taket lutar 45grader.... Det tog lite tid och man var lite nervös...

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/8-kW-Stabbymalm-Uppsala-tp5002179p5002183.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: 8 kW Stabbymalm, Uppsala

Ladda ner solaredge dokumentet som beskriver de olika växelriktarnas verkningsgrad.

Jämför de olika växelriktarna vid ditt driftsfall.

Jag har fått reda på att Solaredge växelriktare har en maximal förlust på 300W ialla driftslägen.

8-12,5kw versionerna har den högsta verkningsgraden enligt eu mätformeln. (En vägt värde som stämmer med hur stor solinstrålningen är. De större växelriktarna 15-17kw,har lite sämre verkningsgrad.

De minsta har också lite sämre verkningsgrad.

Vidare så har jag bara vid några få tillfällen varit ens nära den kwp värde som jag har installerat.

I solaredge fall så är prisskillanden mellan de olika stora växelriktarna ganska låga. Så man sparar inte så mycket med att välja en mindre.

Har du planer och plats för mer paneler välj en storlek som passar det du maximalt kan ha. Sedan räknar du med att du kan ha 10% mer panel än vad växelriktaren är gjord för.

I mitt fall så skulle jag maximalt kunna ha 17,5kwp, har valt en 15kw växelriktare och satt upp 8,25kwp till en början. Har nu 13.25kwp på taket men mer är på väg upp. :-)

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/8-kW-Stabbymalm-Uppsala-tp5002179p5002185.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: 8 kW Stabbymalm, Uppsala

Andreas
Jag har mina panelers ovansida vilande precis på nocken, och bor vid kusten, inget fågelskit, var enda lösningen för att få en rad att rymmas under för att maximera taket.

Re: 8 kW Stabbymalm, Uppsala

hellmelt
Idag monterades vår anläggning. Och på fredag kommer elektrikern och kopplar in den på växelströmssidan. Ska bli spännande att se om allt går igång som det ska!

Pall med solpaneler

Glada montörer

Fler bilder på det färdiga montaget kommer. Det blev för mörkt för att fota.

Re: 8 kW Stabbymalm, Uppsala

hellmelt
hellmelt wrote
[...]
Solar Edge kan ha flera slingor, som parallelkopplas i en kopplingsbox. Men alla paneler måste ha optimerare.