6380w Öst/Väst...

Re: 6380w Öst/Väst...

magneten
inte 100% mer, men om man antar att  öst väst anläggningen producerar 100% så borde söderanläggningen rimligen producera ex. 120-130% kwh/kw (altså 20-30% mer än vad öst väst anläggningen gör)

Re: 6380w Öst/Väst...

Norrlandssol.
Tycker Öst/Väst presterar bra, åtminstone om man jämför mot andra anläggningar med söderläge, samt att växelriktaren är för liten, men tror detta spelar mest in på vår och tidig sommar, och är nog lätträknade kWh, men dock..

Re: 6380w Öst/Väst...

magneten
Absolut har kollat in din öst/väst anläggning och produktionen ser ju mycket bra ut(synd att den blir skuggad vid 19:30)

Den höga produktionen är ju ett bra kvitto på att anläggningen har en bra verkningsgrad då växelriktaren oftare jobbar i sitt övre område tack vare en BRA överdimensionering av paneleffekten! Bara att gratulera till en väldimensionerad och bra anläggning!

Re: 6380w Öst/Väst...

Norrlandssol.
Tyvärr 2 träd utanför tomten, ångrade att man ej kapade ned dessa "av misstag" när tomten avtäcktes, är kommunens mark, skuggningen märks mer och mer mot hösten, även på lilla anläggningen då husets knock skymmer garagets tak på höst fm.

Prisvärd anläggning, som förhoppningsvis kommer att producera hela husets energi över året, och ser ganska lovande ut, bara synd att man ej fick igång den i Mars, missade April och Maj som är de bästa månaderna.

Länstyrelsen ringde idag och frågade om jag fortfarande vara intresserad av bidraget, och skulle skickande blanketten..i höst.

Re: 6380w Öst/Väst...

magneten
Kan ju alltid fråga kommunen om lov om att få kapa ner träden eller köpa dom för en billig penning? För miljöns skull, så att du kan producera mera miljövänlig el :)

Re: 6380w Öst/Väst...

Norrlandssol.
Ja eller frågar man inte, eller så frågar man vad böterna blir direkt..

Tänkte prova med kastsågen och ev toppa dem lite..

Re: 6380w Öst/Väst...

Norrlandssol.
Tycker det är märkligt att det ej producerar Max längre, kanonsol idag, och ändå orkar det  det inte upp i 4kw, visserligen ganska varmt, men ändå 6380w..

Re: 6380w Öst/Väst...

callec
Du ligger nästan på 6,2 kwh per installerad kw.
Det är inte många som producerar såpass bra i mitten på Juli.

Re: 6380w Öst/Väst...

Öst-väst-anläggningar har aldrig optimal vinkel mot solen, så det gör att maxeffekten blir mindre.
Min 7,2kW-öst-väst-anläggning kommer aldrig i närheten av 7,2kW.

Men för öst-väst-anläggningar kompenseras det till stor del av att anläggningen genererar energi under en större del av dygnet, så slutresultatet blir ändå bra.

6,2 kWh/kW per dag är bra, och det är tack vare den långa tiden som systemet ger el, inte maxeffekten.

Re: 6380w Öst/Väst...

Norrlandssol.
Tycker ändå det är lite konstigt, eftersom i Juni så slår växelriktaren i botten ca 2tim mitt på dagen, nu endast början av Juli och trots kanonsol så orkar den ej, borde ej vara några problem, tycker solen står i samma vinkel, enda skillnaden är värmen, nu högsommar med medelhavsvärme, motför Juni med 3gr och hagel på midsommar..!

Nelos, hade vart kul att se din anläggning "Live", finns du på Pvoutput eller liknande?

Re: 6380w Öst/Väst...

Lunken
Nelos finns på piko portal Här så går det att kolla

Re: 6380w Öst/Väst...

Norrlandssol.
Får inte fram nåt, verkar som man måste logga in..

Re: 6380w Öst/Väst...

Jansimon
Tror det är värmen som sänker verkningsgraden. Likadant för min anläggning. Juni har helt andra toppvärden än juli. Men kanske kompenseras med fler soltimmar över månaden? Det får tiden utvisa. Jagar ju målet 50kWh över dygnet, och till det behövs kallare väder. Har nått upp till dryga 48kWh, men inte mer.

Re: 6380w Öst/Väst...

Norrlandssol.
Min "budget"  beräknad för bägge anläggningarna är 1018kwh, vilket känns lågt, eftersom jag låg över 500kwh igår, 10/7, idag ca 545kwh, men fort kan vädret vända..

Re: 6380w Öst/Väst...

Jag tror oxå att värmen spelar en väldigt stor roll
Idag har det under förmiddagen varit ca 5 grader svalare än igår, det visar sig direkt i produktionen.

Janne kollar dig väldigt noga som jämförelseobjekt, vi följs åt relativt väl kwh/kw till sena eftermiddagen.
Har du haft det molnigt eller är det en skugga där?

Re: 6380w Öst/Väst...

Norrlandssol.
Vart lite upp och ned idag med sol/moln, började ganska ok, men på em mycket moln..resten av veckan ser lite sämre ut, men regn på Måndag, men behövs verkligen! Gräsmattan är som fnöske, robotklipparen har fått semester.

Re: 6380w Öst/Väst...

Callec, helt rätt. Molnade på ordentligt på em. Dock ungefär likadana värden de senaste dagarna, trots tidigare dagars klarblå himmel, dock varmare.

Ja vi ligger nästan lika, dock tror jag att du ligger något mer i söder än jag (min gissning). Du har lite bättre värden.

Re: 6380w Öst/Väst...

Norrlandssol.
Callec, otroligt bra värden! Skriv gärna i signaturen i nederkant, data om anläggningen och ev webblänk till ev uppladdade data.

Re: 6380w Öst/Väst...

Janne
Jag tror skillnaden ligger i takvinkeln, du har 38 grader, jag har 33 grader.
Min gissning är att du klår mig vintertid.
Båda våra anläggningar ligger i rakt SO-läge

Re: 6380w Öst/Väst...

jansimon
Ja så kan det vara callec. Ska bli spännande att se över året. Trots dagens moln som kommit och gått sedan lunchen så är detta dagens bästa i juli. Tittar man på min 9juli så är det en klockren kurva, men värmen gjorde att den dagen gav mindre än dagens kurva. Här ser man tydligt värmens belastning på verkningsgraden.

Passerade förövrigt Holmsundsskylten igår fm. Hade det funnits tid över så hade jag hojtat till, men sträckkörning mellan Boliden och Alingsås är inte å leka med. Med tillägg för ett 2tim. Stopp på Fjällräven Outlett tog det sina modiga 15tim. Skönt att komma ifrån alla Swian, knott, mygg och bromsar :)