6380w Öst/Väst...

Re: 6380w Öst/Väst...

Jansimon
Jag fick knacka (läs hamra) in skarvarna. Gick lättare med lite 556....

Re: 6380w Öst/Väst...

Norrlandssol.
Så de skall knackas ihop? Finns bara en "vårta" på skarven, så den. Körde endast fastna/låsa fast i en profil,  orde annars vara 2st, tycker de andra systemet var värre då skarven skruvades ihop. Hade igentligen behövt detta mellanrum, tror det inte ryms annars! Annars får jag skarva på en liten bit på slutet..

Varje panel är 988mm X 11st = 10868mm
20mm fästen mellan panelerna.
Skenorna är 11000mm
Takets längd 11200mm

Måste nog köpa och skarva på en bit på 100mm på slutet..!!

Re: 6380w Öst/Väst...

Jansimon
Skarva hellre i mitten. Stabilare då.

Re: 6380w Öst/Väst...

Norrlandssol.
Hej i solen

En dag på taket och alla paneler uppe, rymdes på millimetern! Men precis som vanligt, fel ändfästen, alldels för grunda, fick lägga under för de skulle passa, verkar vara för 40mm paneler, dessa är 50mm.

Sen passar ej de medföljande MC4 kontakterna som följde med SMA'N, alldeles för tjocka! Fick modifiera för att pulsen skulle passa mot solpanelens hona, mycket märkligt.

Sen när jag mäter med instrumentet på slingorna, och tar instrumentets svarta kabel på "com" på minus, och den röda på plus, så visar det 463v och ett minustecken framför, så alltså fel polaritet.

För vänder jag på kablarna och mäter så försvinner minuset, visst måste kontakterna vändas? Konstigt när jag var säker på att detta skulle bli rätt, och samma fel på bägge slingorna.

Vad händer om man ansluter till växelriktaren med fel polaritet?

/Andreas

Re: 6380w Öst/Väst...

nelos
Se till att vara helt säker på polariteten innan inkoppling, det kanske håller, eller kanske inte...

I mitt fall var det MC4-kontakter hela vägen, även på växelriktaren så det var bara att koppla in.
Vad som är plus och minus är såvitt jag förstår standardiserat, så det ska inte gå att göra fel(?)

Så här ser kablarna från panelerna ut:

Växelriktaren jag använder ser ut så här när man kopplar in:

För att få kablarna att räcka mellan paneler och växelriktare tillverkade jag kablar i lagom längd med hona i ena ändan och hane i andra ändan så att polariteten bevaras.

Re: 6380w Öst/Väst...

jansimon
På min SMA 6000 så hade dom egna kontakter, inte mc4 utan typ klix...? Menföljde med, satt som blindkontakter trfor jag.

Re: 6380w Öst/Väst...

Aha..!! Det förklarar ju en del..! Det är alltså ej samma.!! Därför att det ej passar, eftersom jag använde de medföljande kontakterna från SMA'n, på kablarna som skall anslutas på taket till solpanelerna! Det är ganska lika med betydligt tjockare hane, så fick modifiera litet, tänkte först klippa bort kontakten från solpanelen och göra en presskarv med krymp.

Men förstår ändå inte hur polariteten kunde bli fel, solpanelen bra uppmärkt så ej det som är problemet, måste blitt nån skiftning på taket, tänkte vända på kontakterna nu, och plugga in DC brytaren och tjonga till säkringen på AC sidan, och ser vad som händer imorrn..

Hade kl 21.20, 433v på västsida, och 455v på östsidan, det är obelastade värden, på 11st paneler på varje sida, tycker det låter mycket? Utan sol...

Re: 6380w Öst/Väst...

jansimon
Spänningen kan vara hög, men strömmen inget nämvärt. Kolla vad för strömstyrka du har på respektive sträng.

Re: 6380w Öst/Väst...

Alla kontakterna som medföljde sma av modell sunclix skall sitta i växelriktaren! de som 7nte anvånds för att ansluta inkommande strängar skall man montera en liten plugg i och sen ansluta den i de oanvända strängingångarna på växelriktaren.

Jag skulle definitivt inte slå till brytaren för att se vad som händer såvida jag inte var absolut 100% säker på att polariteten är rätt!

Re: 6380w Öst/Väst...

Hej igen

Bytt polaritet, anslutit och stoppat in DC brukaren, AC igång, den säger längst ned på skärmen, att valt språk är engelska och följande:

Ensure DC Supply
Mod grid par not p05,

Vad menas? Googlade och hittade detta, men säger mig inget..

http://m.youtube.com/watch?v=uqHl5oO_A-E

Re: 6380w Öst/Väst...

Norrlandssol.
Jag förstog att dessa skulle sitta på växelriktaren, först nu! Men nu stämmer polariteten, men verkar nåt vajs i växelriktaren ändå..!

Re: 6380w Öst/Väst...

magneten
Har du ställt switcharna rätt för nätstandard EN50438 ?

Re: 6380w Öst/Väst...

jansimon
Jag tror att magneten har rätt.

Youtube klippet talar om att invertern inte är inställd i rätt läge. Det görs inne i invertern. Innan du öppnar invertern. Koppla ur all matning från DC och AC-sidan. På kortet med displayen så finns två små "rattar med mejselspår i sig på vänster sida. Dessa skall stå enligt följande:

Switch A: 6. EN50438
Switch B: 1. Engelska

Detta gäller om du har invertrar SMA 6000-17000 TL-20.

Om du har haft igång invertern mer än 10 timmar så måste man låsa upp det med en speciell kod "grid guard" som bara kan fås från SMA för att ändra landsinställningarna.

Re: 6380w Öst/Väst...

Norrlandssol.
Hej igen

Jo dessa var inställda innan den fick AC, 6,1,2, mailade med Andreas Molin på PPAM igår kväll, han trodde samma sak, men imorse kl 5 gav den 1200w och inga felmeddelanden, så verkar löst sig.

Vidare, Bluetoothlampan lyser ej, visst var det en av rattarna? Skulle vilja kunna läsa av den..

Re: 6380w Öst/Väst...

Norrlandssol.
Inga idéer på Bluetooth problemet? Nåt man ska göra mer för aktivera den?

Re: 6380w Öst/Väst...

magneten
Lampan lyser bara när någon enhet har anslutit till växelriktaren.  Bara att sätta.igång och para.

Re: 6380w Öst/Väst...

jansimon
Ja bara invertern hittar något att kommunicera med så kommer den blå lampan att tända upp. Jag kör med blåtanden ca: 40m. INgen supersignal, men räcker för att alltid ha kommunikation.

Re: 6380w Öst/Väst...

filip71
Norrlandssol. wrote
Vidare, Bluetoothlampan lyser ej, visst var det en av rattarna? Skulle vilja kunna läsa av den..
Instämmer med föregående talare. Den SMA4000 jag köpte från PPAM lyser blått bara när den är parad och uppkopplad. Annars lyser bara den gröna LEDen. Inga rattar. På min SMA2150 finns det däremot ingen blå lampa som kan lysa men där är å andra sidan BT en option.

Re: 6380w Öst/Väst...

Norrlandssol.
Ingen stjärna på android, har en humongous xperia Ultra, tycker den säger att den är ansluten, och frågar efter pinkod, matade in 0000, provade med appen, men ser inte min växelriktare..

Ska prova igen...

Re: 6380w Öst/Väst...

Inne i inverter, på displaykortet sitter förutom "inställningsrattarna" för landskonfiguration och språk även en "ratt" för blåtandskanal. Detta används av vissa modeller (läs SMA:s webbox), när dom skall paras ihop. Detta för att flera anläggningar skall kunna använda denna blåtandsfrekvens.