6.76 kW anläggning

knauer
Hej alla solcellsfantaster,

har för avsikt att installera 26 st (260wp) paneler på mitt hustak. HAr erhållit en offert fr. en
lokal installatör som vill ha 12.10 kr/kW (allt material ingår (paneler, växelriktare, underkonstruktion,
kabel och kontakter), dock ej installation), vilket verkar vara ett konkurrenskraftigt pris.

Det jag vill ha feedback på är valet av växelriktare. Han inkluderar en Fronius Symo 7.0-3-M.
Till saken hör att jag har maximerat antalet solpaneler, finns ingen mer plats på taket för framtida
utbyggnad :(

Vinner jag ngt på att välja en 6.0-3-M?  Jag kommer att ha två st symmetriska strängar.

Avslutningsvis undrar jag vad en Fronius Smart Meter är för något. Mäter denna endast solels-produktionen?

Re: 6.76 kW anläggning

En Fronius Symo 6 kW är ca 3000 kr billigare än en Fronius Symo 7 kW.
Jag vet inte vad du tänker på när du säger "vinner något". Tänker du på slantar eller energi?

Menar du att du skall ha 2 solcellsmodulsträngar? Skall de ligga på samma takyta,
alltså alla solcellsmoduler tittar i samma väderstreck och har alla samma uppvinkling?

Ingår även DC-brytare, och överspänningsskydd mellan solcellsmodulfält och växelriktaren, och trefas-kabel från fasadskåp till växelriktaren. Kanske måste den grävas ner? Var skall växelriktaren sitta och var finns fasadskåpet(där servisen kommer in).
Intressant är givetvis vad montaget nyckelfärdigt kostar.
Har säljaren möjligen dragit av rotavdrag eller solcellsstödet vid sin prisangivelse?
Man vet aldrig, om man inte frågar.

Vad är det för solcellsmoduler? Billiga asiatiska? Har de antireflexbehandling på täckglaset(ger högre utbyte vid snett infallande ljus, tänk morgon och kväll).
Många billiga solcellsmoduler saknar antireflexbehandling.
Vilka garantier lämnas för solcellsmodulerna?

Se tråd Kirunasol för Fronius Smartmeter (=Energimätare). Han har en sådan och är begeistrad.

Re: 6.76 kW anläggning

Hos solcellsproffsen skiljer det 1500kr mellan 6kW och 7kW, sen om du behöver den ena eller den andra är jag inte kunnig nog att svara på. Eller för den delen om dom tar för mycket betalt för 6kW modellen.
http://www.solcellsproffsen.se/komponenter/vaxelriktare/fronius-se

En Smart Meter är en elmätare som mäter produktionen, köpt el och såld el. Om du köper batterier, så mäter den även flöde till och från batterierna.
En fronius sida med smart meter ser ut så här:
https://www.solarweb.com/Account/GuestLogOn?pvSystemid=d182dd45-05bd-4b10-a0b0-11eddbf202e2

En med batterier ser ut så här:
https://www.solarweb.com/Account/GuestLogOn?pvSystemid=8691147e-688d-4cf5-8bbd-9cacc870fd51

En utan Smart Metern ser ut så här:
https://www.solarweb.com/Account/GuestLogOn?pvSystemid=a87e4a91-74b3-44d5-b3e7-a22e009a45dd

Re: 6.76 kW anläggning

Lars
Tack för era svar!

Jag bortser kostnaden på växelriktaren och syftar på eventuell energivinst. Har hört att det är "bra" att man överdimensionerar installerad effekt i förhållande till växelriktarens effekt. Men jag förstår inte hur detta hänger ihop rent teoretiskt.

Två solcellsmodulsträngar placerade i samma vädersträck (syd-sydöst) med samma vinkel (27 gr).
Tyvärr finns en utbyggnad i mitten på taket vilket kommer att ge skugga frampå sen eftermiddag
respektive tidig förmiddag för de två solcellsmodulsträngarna.

DC-brytare och överspänningsskydd mellan solcellsmodulfält och växelriktaren samt trefas-kabel ingår.
Tilläggas bör att jag redan har en 3kW anläggning installerad på garaget och mitt elskåp där servisen kommer in är även det placerat på det fristående garaget. Här har även nätägaren placerat elmätare för produktionen. Jag har även en elcentral (säkringar) med trefas till vilken värmepunpen är inkopplad inuti huset. Installatören menar att jag kan koppla växelriktaren till denna elcentral och jag slipper därmed dra ut till garaget.

Efter rotavdrag kommer installationen att kosta 15000kr. Min svåger är elektriker och fixar inkopplingen.

Solcellsmodulerna är europeiska. Det verkar som fabrikatet är från Grekland (dock är det i grunden tysk teknik, och via EU bidrag har en modern fabrik byggts i Grekland). Dessa paneler tillverkas dock även i Kina och jag har valt dessa då de var billigare än de EU tillverkade. GArantitiden är 15 år och de är enligt uppgift antireflexbehandlade (AR coated front glass). Du kan se specifikationerna på panelerna här: http://www.aventiasolar.com/wp-content/uploads/2016/02/argos-250-265-wp.pdf

Kan Fronius Smart Meter särskilja mellan hur stor andel av den producerade solelen som förbrukats samt hur mkt som har matats ut på nätet? Placeras denna smart meter utanför växelriktaren?

Re: 6.76 kW anläggning

>Kan Fronius Smart Meter särskilja mellan hur stor andel av den producerade solelen som förbrukats samt hur mkt som har matats ut på nätet?
Ja.

>Placeras denna smart meter utanför växelriktaren?
Vi satte den som första punkt efter nätägarens mätare
Huvudsäkringar->Huvudmätaren->SmartMeter->Undercentral->Hus och växelriktare. Det är det rekommenderade sättet att montera den på.
Men det går även att montera den.
Huvudsäkringar->Huvudmätare->Växelriktare->SmartMeter->Hus
Det viktiga är att den mäter hela husets förbrukning.

Utanför växelriktaren?
Den monteras på DIN-skena i en undercentral, så här ser det ut hos mig:

Vi bröt serviceledningen och gick med den till SmartMetern, säkringarna till vänster om den är till växelriktaren (enligt uppgift så behövs inte dom, men jag är som jag är och vill ha dom). Säkringarna längst till vänster går till huset och har samma A som huvudsäkringarna.

Växelriktaren och SmartMetern kopplas ihop med en vanlig nätverkskabel CAT5 eller CAT6, kabeln får vara upp till 300 meter lång, så du behöver inte ha dom i närheten av varandra, utan du kan ha växelriktaren i ena sidan av huset och SmartMetern i andra.
SmartMetern bryr sig inte heller om var på elnätet du ansluter växelriktaren.
Jag "tror" att det fungerar så att SmartMetern mäter all ström som går in eller ut ur huset, den informationen skickas till växelriktaren via ModBus kabeln. Växelriktaren mäter själv hur mycket den producerar. Alla dessa värden skickar sedan växelriktaren till solarweb. Är du loggnörd (som jag), så kan du även läsa ut alla värden via API anrop till växelriktaren, det finns en mängd data att hämta via API:t

En bättre PDF än den "manual" som följer med mätaren hittar du här:
http://www.fronius.com/cps/rde/xbcr/SID-A8F97B60-9968DE8C/fronius_australia/Fronius_smart_meter_installationv_1.2_796378_snapshot.pdf
Det var lite pillemariskt att få reda på i vilka hål nätverkskabeln skulle sättas - det beskrivs bättre i den här filen. Behöver du mer hjälp så säg till så fotar jag hur det ser ut.

Re: 6.76 kW anläggning

Lars, du överväger alltså att installera 2 st solcellsmodulsträngar, vardera med 13 st 260 Wp moduler, och på samma takyta. Totalt installerat blir därmed 6,76 kWp. Därmed får alla solcellsmoduler samma väderstreck och uppvinkling. Eftersom alla moduler är i samma väderstreck och uppvinkling, så kommer de alla samtidigt att uppnå sin högsta effekt under dagen, vilket är ca kl. 12:00. Därmed inte sagt att de uppnår sin märkeffekt(= installerad kWp). Det är tyvärr så att solcellsmodulerna endast uppnår sin märkeffekt dagarna kring midsommar, och då endast kring kl. 12:00, och endast om molnfritt. All annan årstid och klockslag, och väder, har de bra mycket lägre effekt. Ovan sagda, innebär att man kan gott överdimensionera, dvs välja högre installerad kWp än växelriktarens märkuteffekt. Ofta t.ex. 20 % högre eller så. Det kan dock innebära att just kring midsommar, kring kl. 12:00 och om molnfritt, att inte maximalt möjlig effekt kan tas ut ur modulerna just denna tid, men det är sett över hela års-kWh-skörden väldigt litet, som förloras.

I ditt fall, där alla moduler är på samma takyta, bör man dock inte välja alltför stor överdimensionering. Skulle  du ha haft 1 sträng i öster och den andra i väster, då uppnår de 2 strängarna, aldrig samtidig sina högsta effekt under dagen, och man kan därför överdimenesionera litet mer. Nämligen, den i öster på förmiddagen och den i väster på eftermiddagen.

En överdimensionering innebär också att växelriktaren jobbar närmare sin märkeffekt, där den har bästa verkningsgrad. Det är även ett skäl att överdimensionera. Men nu, har moderna växelriktare även hög verkningsgrad vid ganska låg effekt jämfört med växelriktarens märkeffekt. Se databladet för Fronius 6 kW!
Vid 20 % av märkeffekten har den fortfarande ca 96 % verkningsgrad, inte fy skam.

Alles klar Herr Kommissar?

Re: 6.76 kW anläggning

knauer
Tack, då förstår jag resonemanget kring överdimensionering.
Eftersom verkningsgraden på Fronius är så pass hög även vid lågt effektuttag så kör jag på 7kW
alternativet.

Re: 6.76 kW anläggning

Se upp med Fronius Symo. Det finns nämligen en "light" variant, som är billigare,
som saknar webserver och internetåtkomst.

Re: 6.76 kW anläggning

knauer
Den Fronius Symo 7.0-3-M jag blivit offererad har inbyggd webserver med internetåtkomst. Jag fick den
för 16625 kr (inkl moms).

Det finns ju tre olika alternativ på "Smart Meter":
http://www.fronius.com/cps/rde/xchg/SID-3AB30C50-8E9BC7A6/fronius_international/hs.xsl/83_33014_DEU_HTML.htm#.Vxi7vfl95aQ

HAr en sista fråga kring "Fronius Smart Meter". Jag har ytterligare en solcellsanläggning med annat fabrikat på växelriktaren. Klarar denna "Smart Meter" även av att monitorera produktionen från min andra
solcellsanläggning?

Alternativet är att jag köper billiga elmätare som mäter separat produktion hos mina 2 solcellsanläggningar och visualiseras av Eliq systemet.

Re: 6.76 kW anläggning

TommyE
Det är 63A-3 du vill ha. 63A-1 är enfas. 50kA-3 är enorm (max 3*50000Amp) :)

Jag vet inte om den går att koppla till något annat märke än Fronius. Det ju eg inte SmartMetern du kopplar ihop med den gamla, utan isf borde det vara växelriktarna som måste prata med varandra. SmartMetern rapporterar till växelriktaren och växelriktaren rapporterar till nätet.

Ett annat alternativ skulle kunna vara att sätta en enkel mätare på den gamla växelriktaren och rapportera den med Eliq, Eliq har ett API så du kan hämta ut värdena från den, Fronius har ett API som du kan hämta från. Sen lägger du ihop allt och skickar hela kalaset till ex PVoutput.

Det finns flera vägar att gå, lättast är nog att sätta enklare elmätare och använda Eliq.

Re: 6.76 kW anläggning

TommyE
Bara för att klargöra. Om du sätter SmartMetern så att den mäter all ström in och ut ur huset, så kommer den såklart att mäta och rapportera all ström som går in och ut, även den från gamla anläggningen. Men du kommer inte få ut produktionen från den gamla i samma gränssnitt som Froniusen.

Re: 6.76 kW anläggning

Ang. Din skugga på eftermiddagen så passar den väldigt bra för SMAs OptiTrack.
Det är precis för sådant som den är utvecklad till

Re: 6.76 kW anläggning

Ralf
Tack för klargörandet av "smart meter" Kirunasol.

Callec: hade ingen aning om SMAs OptiTrack funktion. Som sagt den passar som handen i handsken för min anläggning. Satan vad mkt att förkovra sig i för en novis som mig! Tack alla ni som tar er tid att svara och kommentera.

Beroende på skuggningseffekten så kan man alltså tjäna upp till 16% i årlig elproduktion? Jag antar
att SMA har valt ut ett extremfall men jag gillar skarpt konceptet och ska höra med leverantören om jag kan byta ut Fronius mot SMA. Antar att jag får beställa följande SMA växelriktare:
http://www.photovoltaik4all.de/sma-sunny-tripower-stp-7000tl-20
Prisskillnad på drygt 2000kr kan jag leva med, guld värt att slippa bli irriterad när man ser skuggning på ena strängen och veta att bortfallet minimeras!