5,5 kWp i Stockholmsområdet

jonitz
This post was updated on .
Bor i södra Huddinge och har tak i direkt söderläge. Finns en dunge med tallar söder om huset som skuggar höst, vinter och tidig vår. Från och med ungefär andra veckan i mars så är det skuggfritt på taket. Tänker mig att jag får plats med 20st porträttläges monterade paneler i två rader (2x10), så som jag ritat in lite slarvigt på taket. (Det träd ni ser direkt öster om huset är nertagen).

Jag tänker mig svarta paneler så att de smälter in så bra som möjligt på taket.
Taket består av råspånt, papp, strö- och bärläkt med betongpannor. Takstolar är 45x190mm med ett avstånd på knappt 1,2m.
Vad tycker ni om offererade delar?

Takkrok

Aluprofil

Jag tror att det blir ett lämpligt projekt för sommaren. Min pappa har elektrikerbehörighet så vi kan göra rubbet  tillsammans.

Re: 5,5 kWp i Stockholmsområdet

Ser ut som en bra och väldigt komplett offert där alla detaljer och lite till är med såsom överspänningsskydd mm..

Frågan är väl bara om man skall välja tyska paneler (som säkert är jättebra) eller paneler från någon av de riktigt stora tillverkarna i Kina? Ex helsvart monopanel från Trina för endast 1790 kr hos tex http://www.solcellsgrossen.se

Är tveksam till om de Europeiska tillverkarna kommer att kunna stå emot konkurrensen från de stora drakarna nu när strufftullarna på paneler är påväg att tas bort.. för att överleva måste de troligen leda utvecklingen och/eller ha riktigt låga tillverkningskostnader. Idag verkar ju dock nästa alla paneltillverkare ha så gott som identiska specifikationer på sina paneler vilket inte tyder på att Tyskarna har något försprång gällande utvecklingen samt förmodligen dyrare produktionskostnader då EU ju var tvungna att införa strafftullar för att rädda våra Europeiska fabriker.

Är ju som sagt viktigt att paneltillverkaren finns kvar i framtiden om deras generösa garantier skall vara något värda..

Kan vara värt att fundera på iaf! Vilka paneler som är bäst vet vi först om en väldigt lång tid. Men rimligtvis så borde de största tillverkarna även lägga en ansenlig summa på produktutveckling osv...

Bifogar Bloombergs lista över de största/kreditvärdigaste paneltillverkarna.
 Tyska Heckert verkar ej vara med, kanske är det någon som har koll på deras årsproduktion av paneler? Senaste siffran jag såg var runt 300MWp i årsproduktion (vilket gör att de borde vara med i slutet på listan iaf?), att jamföra med runt 6000MWp som några av de kinesiska fabrikerna producerar/år

.

Re: 5,5 kWp i Stockholmsområdet

jonitz
Det blev Rofoto och nu har allt levererats. Förutom skenorna dock, där det blev väldigt tokigt, fick fel typ och fel antal. Förhoppningsvis skickar de iväg en ny leverans innan helgen så att jag inte tappar nämnvärt i tid.
Jag kan ju i alla fall börja med krokarna, vilket det ju är en hel del jobb med, så jag har att göra ändå. Ska ladda upp lite bilder de kommande dagarna, annars blir det ju en väldigt tråkig projekttråd =)

Re: 5,5 kWp i Stockholmsområdet

jonitz
Höjdrädd är man, men tog mig upp på taket för att försöka lokalisera takstolarna. Spik genom pappen 8 cm ifrån läkten.

Intressant fenomen på gräsmattan. La ut modulerna i går för att se att det inte fanns någon transportskada. Låg där max någon timme på förmiddagen. Blev så varmt att gräset gulnat. De är ju inte så värst effektiva på att omvandla solenergin till el, speciellt inte när de inte är inkopplade ;-)

Re: 5,5 kWp i Stockholmsområdet

Alexandra
Jag skulle rekommendera att du anlitar en expert. Jag använde solarwork men det finns flertal andra

Re: 5,5 kWp i Stockholmsområdet

jonitz
Distanser tillverkade. Hade några massiva hyllplan liggandes som visade sig ha exakt rätt tjocklek. Även övriga dimensioner var lämpliga för att minimera spillet.

Jag kommer alltså att kapa bort läkten och lägga dessa passbitar så att krokarna kommer i rätt höjd.

Re: 5,5 kWp i Stockholmsområdet

jonitz
Översta raden av krokar kommer jag att fästa under översta raden av pannor. Dock är översta raden av pannorna spikade och så även raden där under och nockpannorna. Dvs det är lite svårt att få loss enstaka pannor i den raden. Är det någon som har något tips hur det låter sig göras på enklaste sätt?

- Med multifunktionsverktyg försöka komma åt att kapa hatten och lite till på spiken och hoppas att den sedan går att lirka loss? (kanske kräver att spikarna kapas på pannorna till vänster och höger också).

- Slå sönder pannan? Har en massa över sedan takläggningen för några år sedan. Kan då sedan dra loss spiken och sätta dit en ny panna.

- Annat förslag?

Re: 5,5 kWp i Stockholmsområdet

Du kan ta bort nockpannorna se tråden, en bit ner i den.
Annars kommer du inte åt att ta loss spikarna på pannorna på översta raden.
Att krossa pannorna verka inhumant och takpappen kan skadas.
Vi har precis gjort så du tänker göra.
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-solcellsanlaggning-12-kWp-april-2016-blev-20-12-kWp-beskrivn-foton-m-m-tp5010267.html

Re: 5,5 kWp i Stockholmsområdet

jonitz
Ja, det kanske får bli så i slutändan. Men ska testa först med multifunktionsverktyget, mina spikar är nämligen lättare att komma åt än vad det ser ut som på dina bilder.
Jag börjar med någon undre rad och funderar på saken. Jag har ganska gott om tid innan skenorna kommer.

Re: 5,5 kWp i Stockholmsområdet

jonitz
Tycker ni att jag ska koppla båda modulraderna till samma MPPT eller varsin MPPT? Från och med någon vecka in i mars så skuggar inte träden rakt söderut taket något. Några veckor innan det så skuggar det såklart mer i undre delen av taket. Innan det så skuggas taket ungefär lika mycket under hela vintern. På sommaren är det egentligen bara köksutblåset som ni kan se i bilden längst upp som kan skugga övre raden en aning.

Vad är er känsla?

Re: 5,5 kWp i Stockholmsområdet

jonitz
Mobilen är trasig så kan tyvärr inte visa någon bild på ett tag. I går så satt jag upp första kroken, är en hel del jobb med att springa upp och ner från taket.

Brukar ni sätta upp första och sista krok i en rad och sedan spänna upp en lina mellan dessa för att säkerställa att det blir en exakt rak linje? Eller sätter ni dem eftersom och nöjer er med att ha samma avstånd mellan kroken och pannan nedanför och förlita er på att det blir rakt nog?

Re: 5,5 kWp i Stockholmsområdet

magneten
Jag spände lina mellan första och sista och satte efter denna för att slippa onödiga böjningar/spänningar i skenorna.

Då du ändå gör 2 separata strängar så hade jag absolut satt dom på var sin mppt ingång!

Re: 5,5 kWp i Stockholmsområdet

jonitz
Jag har varit dålig på att uppdatera. Skenorna kom i fredags och i lördags eftermiddag kom farsan så då kunde vi sätta igång ordentligt. Jag hade förberett genom att sätta dit 30 av 40 takkrokar. Lite bilder nedan:

Läkten var enkel att kapa på fri hand med lägsta hastighet på multifunktionsverktyget. Stannade ca 1 mm innan och sedan kunde man boxa bort med handen eller hammare.

Distanserna skruvades fast i takstol med 3st 6x120mm. Det bruna ni ser genom hålen är oljehärdad board, tyckte det blev lite väl nära betongpannorna annars.

Att slipa till pannorna var snabbt och enkelt gjort.

Panna tillbakalagd.

Växelspänning drog vi upp till vinden här:

Växelriktaren mm satt vi upp på gipsskivor just under ventilationshålet. Ser ut som två strängar men vi kör det i samma sträng (går att koppla om på vinden).

Panelerna uppsatta. Vi satte skenorna i krokarnas högsta läge för att få så bra ventilation som möjligt. Ser bra ut ändå tycker jag med den svarta färgen, så smälter in bra trots att de inte ligger dikt an mot taket.

SV: Re: 5,5 kWp i Stockholmsområdet

Inte så bra att ha krokarna i Dalarna. Det är där vattnet rinner. Bättre att ha dem i topparna. Då minimerar du ev läckage. Nu kan det kanske rinna in.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- jonitz [via Solcellforum] skrev ----

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/5-5-kWp-i-Stockholmsomr-det-tp5013365p5013751.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: 5,5 kWp i Stockholmsområdet

Blir det inte för varmt för växelriktaren på vinden mån tro???  Är inte ovanligt att en växelriktare som sitter i rumstemperatur blir runt 60°C  trots tämligen bra kylning, och på en vind blir det ju lätt +40 eller mer....

Vid en viss temperatur i riktaren så börjar den nämligen att begränsa uteffekten för att inte riskera att den blir ännu varmare vilket sliter för mycket på elektroniken i den.

Re: 5,5 kWp i Stockholmsområdet

jonitz
Varmt kan det bli däruppe men det ligger inom fronius specifikation (-25 till +60 i omgivningstemp om jag nu minns rätt), så inga problem. Blir ju även en högre WAF med den på vinden.

Re: 5,5 kWp i Stockholmsområdet

magneten
Ok då bör det ju fungera ok. jag vill dock alltid montera växelriktaren så svalt som möjligt för bästa prestanda och längsta möjliga livslängd på elektroniken (har fått för mig att den åldras snabbare ju högre arbetstemperatur den har).

Vad innebär en högre WAF?

Re: 5,5 kWp i Stockholmsområdet

jonitz
WAF = Wife Acceptance Factor =)

Re: 5,5 kWp i Stockholmsområdet

jonitz
Är Fronius inbyggda effektmätare att lita på? Tycker att jag ibland får märkligt höga värden.
Panelerna har uppmätts i fabrik till 278,4546 W i medeltal, dvs 5569 W totalt. Detta betyder att jag en molnfri dag i nära anslutning till sommarsolståndet ska kunna komma upp till ungefär detta kring kl 13.
Igår så kom jag över detta ganska ordentligt vid flertalet tillfällen, ibland även över växelrikarens max på 6 kW.

Re: 5,5 kWp i Stockholmsområdet

callec
Mätaren är säkert riktig
Ibland ger panelerna mer pga omständigheter med solstrålning och temperaturer.