5,5 kWp i Stockholmsområdet

Re: 5,5 kWp i Stockholmsområdet

magneten
Detta inträffar förmodligen då panelerna varit i skugga av moln en liten stund och kyls av. Effekten som uppmätts på fabrik gäller vid +25° och en given instrålnong blir panelerna kallare så ökar effekten,  blir solinstrålningen starkare än referensmätningen så stiger oxå effekten. Detta inträffar oxå då solen reflekteras lite annorlunda då den bryter igenom molnkanter

Re: 5,5 kWp i Stockholmsområdet

jonitz
Stämmer att det var en del moln på himlen, dock var det varmt ute mätt i skuggan så panelerna kan inte ha varit mer än någon enstaka grad lägre än +25, om ens någon. Så det var nog inte temperaturen som gjorde det, för jag antar att varje grad inte gör så värst stor skillnad. Jag gissar att den stora delen förklaras av inspridning från moln, dvs dels energi från direkt instrålning + den inspridda. Intressant att effekten kan vara så pass stor och att växelriktaren åtminstone för kortare stunder tillåter högre effekt än specifierad.

Re: 5,5 kWp i Stockholmsområdet

På SMHI hemsida där har du globastrålningsvärden, timmedelvärden för t.ex. Stockholm.
Väljer du knappen "senaste 4 månaderna" då får du timmedelvärde för din "överproduktion".
http://opendata-download-metobs.smhi.se/explore/?parameter=9#

Vid Parametrar, välj "globalstrålning, timvärden"
Tänk på att tidsstämpeln för timmedelvärdena är tid vid nollmeridianen, Greenwich England. UTC-tid, kallas den, tror jag. Sedan har du sommartiden också att ta hänsyn till. Sedan är säkert inte vädret precis samma hos dig som vid väderstationen.

Du ser där i timmedelvärdena att den 1/8-2017 var det högsta värdet 623,08 W/m2 kl. 09:00 UTC tid.
Måste alltså ha varit en molnig dag.

Sedan är det så att globalstrålningen mäts på väderstationen på en horisontal platta. Men du har panelerna uppvinklade och fångar mer solstrålning.

Re: 5,5 kWp i Stockholmsområdet

CONTENTS DELETED
The author has deleted this message.

Re: 5,5 kWp i Stockholmsområdet

jansimon
Fronius verkar kunna släppa igenom mer än SMA-invertrar i maxläge. Där har dom valt en annan väg. Vet inte hur det är med andra tillverkare?

Re: 5,5 kWp i Stockholmsområdet

jonitz
Blev beviljad stöd för några veckor sedan. Trodde att det skulle hamna på 20% eftersom jag sökte förra året, men tydligen går de på beslutsdatum eftersom det hamnade på 30%. Skickade in alla kvitton och fick sedan efter en vecka beslut om utbetalning. Alla kvitton godkändes förutom fraktkostnaden.

I Stockholm är det riktigt kallt, så snön på panelerna vill inte smälta. Gick ut idag efter lunch och borstade bort snön med en mjuk borste. Bor i 1-planshus så man kan använda teleskopborste. Effekten gick upp från nästan 0 W till över 1000 W. Som ni kan se så tog det nästan en timme att borsta bort snön och att den mesta effekten kommer just när man fått bort snön från den sista panelen, eftersom de är seriekopplade.

Re: 5,5 kWp i Stockholmsområdet

jonitz
Nu har det gått ett år och det gav 5261 kWh, vilket jag är nöjd med.

Re: 5,5 kWp i Stockholmsområdet

Perwis
Varför godkändes inte fraktkostnaden? (Har själv beställt frakt och hade räknat med att den skulle vara bidragsberättigad).
30x275W Amerisolar AS-6P30 Poly, Fronius Symo 6kW växelriktare, Fronius Smart Meter, Schletter montagesystem för falsat plåttak, 5 graders lutning, Orientering NO.

Re: 5,5 kWp i Stockholmsområdet

jonitz
Fick detta från handläggaren: "Stöd har inte beviljats för frakt då det inte är bidragsberättigande".

Kan delvis förstå det, men det blir lite orättvist eftersom fraktkostnad alltid finns där (antingen inbakat i priset eller som en separat kostad, och ligger den separat så får man alltså mindre i bidrag).

Re: 5,5 kWp i Stockholmsområdet

magneten
Jag har fått bidrag även på frakten på mina  2 tidigare ansökningar! Bor dock inte i Stockholm..