48 kw anläggning?

ljs-s
Hej hej,

Har försökt satt in mig i solcells världen och har några frågor som kanske ni kan hjälpa mig med.

Ponera att jag bygger ett system på 48.000 watt solceller med nät ansluten inverter, målet är inte bara att driva mitt hus utan att sälja överskottet eftersom jag inte gör av med närheten av elen som produceras.
Vad är fallgroparna?
Då tänker jag att jag kanske måste starta ett elbolag?
Eller jag kanske bara behöver betala någon annan form av avgift till elbolaget eller liknande?

Tacksam för tankar och ideer :)

/Mvh Lars
12.3 kw tunnfilm via 77 st solar-frontier 160 watts paneler som sitter i öst och väst. Azimut 250 och 70 grader. Taklutningen är 38.5 grader. Invertern är en SMA STP 8000TL-20.

Re: 48 kw anläggning?

Precis som du säger så blir det mer krångel och byråkrati om du producerar mer än du själv använder. Exakt vad krånglet betsår i vet jag dock inte.

En viktig detalj är ju att ledningen till din fastighet måste kunna hantera effekten. Om det behövs grövre ledningar måste du nog stå fär den kostnaden. Det är möjligt att du även måste betala fasta avgifter för din produktion också.

Eon verkar ha en gräns vid 63 A / 43,5 kW. Det kanske är enklare att hålla sig under den gränsen?
http://www.eon.se/privatkund/Produkter-och-priser/Elnat/Producera-din-egen-el/offert-for-vindkraft-ansluta-elproduktion/

SV: 48 kw anläggning?

1: producerar du mer än konsumerar så kommer nätbolaget kräva ett separat inmatningsabbonemang. Det kan tex kosta 10kkr per år. För 48KWh så blir det mer än 63A och då blir abonnemangen dyra.
2. Om du får intäkter på mer än 30kkr så måste du betala skatt på vinsten.
3. När du säljer så blir det troligast till spotpris. Ev så blir du klassad som företagare med alla de problem det blir med det.

Du får stora fastakostnader så det är nog knappt lönsamt. Men måste upp i ännu större storlekar för att det skall bli lönsamt.
Ta ett rejält snack med ditt nätbolag och finansiär innan du bestämmer något.

Skickat från min Xperia™-smartphone

"ljs-s [via Solcellforum]" <[hidden email]> skrev:

Hej hej,

Har försökt satt in mig i solcells världen och har några frågor som kanske ni kan hjälpa mig med.

Ponera att jag bygger ett system på 48.000 watt solceller med nät ansluten inverter, målet är inte att driva mitt hus utan att bara sälja elen.
[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/48-kw-anlaggning-tp5001880.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: 48 kw anläggning?

Gränsen 63A/43,5kW är den som staten har satt för att det skall vara gratis för en kund att få bli producent. Är man under så måste nätbolaget byta elmätaren gratis och stå för dubbel abonemanget gratis. Kravet är att du är netto konsument.

Går man över denna gräns eller blir netto producent, dvs producerar mer än konsumerar så har nätbolaget rätt att ta ut installationsavgift, inkopplingsavgift och sedan en årlig avgift på inmatningsabonnemanget.

Denna nivå är för oss vanliga svensson i villor väl tilltagen men för ett mindre företag eller bondgård så kan den ses som låg. Men de har också kanske råd med avgifterna.

Re: 48 kw anläggning?

ljs-s
This post was updated on .
Ja det låter ju mer fördelaktigt som ni säger att hålla sig till 43.5 kw gränsen till att börja med isåfall. Är inte till mig utan jag fick själv frågan av en som var sugen att investera själv.
För min egen del håller jag på att kolla på runt 4-5 kw bara jag får lite stålar över :)
Om du får intäkter på mer än 30kkr så måste du betala skatt på vinsten
Aha, bra att tänka på :)