26 LG 260 paneler och kostal 7.0, 1 eller 2 strängar?

26 LG 260 paneler och kostal 7.0, 1 eller 2 strängar?

Fabbe
Hej, nu sitter takkrokarna på taket och jag sitter och funderar på hur jag skal dela upp panelerna.

Det blir 10 paneler på varje sida om taklyftet och 6 stycken ovanpå. Har 45° taket och <15° på taklyftet.
Hade ju helst delat upp det på tre slingor men nu finns det ju bara två ingångar på min inverter.

Min tanke är att koppla ihop de 6 på taklyftet med de tio på vänstersidan, då de kommer få flest soltimmar per dag?

Någon som har några tankar?

Re: 26 LG 260 paneler och kostal 7.0, 1 eller 2 strängar?

Norrlandssol.
Vad är det för väderstreck och hur skuggar det?

Re: 26 LG 260 paneler och kostal 7.0, 1 eller 2 strängar?

Inte helt lätt med två ingångar/maximaleffektföljare tre naturliga strängkopplingar.

Piko 5.5 har 3 st ingångar/Maximaleffektföljare, den skulle nog kunna passa bra i ditt fall.

Du har totalt 26*260W=6760.
Det innebär 6760/5500 = 22% överdimensionering, som är helt OK, mellan 10 och 20 är normalt.

Finns det någon möjlighet att byta växelriktare från 7.0 till 5.5, den är ju helt ny och oanvänd?

Kör även Piko plan innan du tar något beslut:

http://www.kostal-solar-electric.com/download/KOSTAL-PIKO-Plan-1.0.1421.1.zip

Re: 26 LG 260 paneler och kostal 7.0, 1 eller 2 strängar?

nelos
En annan möjlighet är att bara sätta på de två sidorna om där finns utrymme, men det är väl det som är problemet antagligen?

Re: 26 LG 260 paneler och kostal 7.0, 1 eller 2 strängar?

Fabbe
Här var det rappa svar! :)
Sydväst, det är bara taklyftet som kommer skugga de nedre panelerna. Max tre paneler åt gången kommer bli skuggade.

Re: 26 LG 260 paneler och kostal 7.0, 1 eller 2 strängar?

Fabbe
Precis, taket kommer bli fullsmäckat. :)
Har tänkt montera fler paneler på garaget om detta funkar fint. Hade jag läst på lite mer skulle jag nog valt annorlunda. Kanske skulle kunnat byta men det känns som mycket mas. Är det värt det??

Re: 26 LG 260 paneler och kostal 7.0, 1 eller 2 strängar?

magneten
Det är inte optimalt att blanda paneler med olia montagevinkel och skuggning på samma sträng. Du borde således ha en egen sträng för ditt taklyft iaf. Du kan inte använda symon till garaget istället? I annat fall hade jag försökt att byta den mot ex kostal 5.5 eller någon annan med 3 mppt ingångar

Re: 26 LG 260 paneler och kostal 7.0, 1 eller 2 strängar?

Krux
Jag får nog tyvärr hålla med. Du skulle verkligen haft 3st trackers i din riktare med din konfiguration. Som tröst kan jag säga att ju mer du läser på, ju svårare blir det att välja. :-)

Re: 26 LG 260 paneler och kostal 7.0, 1 eller 2 strängar?

Här är resultatet från Piko Plan med 3 st strängar och Piko 5.5:

Jag vet inte om jag användet exakt dina paneler, det är viktigt att ha rätt panelparametrar för simuleringen.
Jag använde "LG 260 S1C".

Spänningen på strängen med 6 paneler är för låg vid höga temperaturer.
Dessutom är kortslutningsströmmen(?) ("SC") Högre än tillåtet vid höga temperaturer.

Det bästa är om det lyser grönt. Gult är också acceptabelt men inte rött.

Re: 26 LG 260 paneler och kostal 7.0, 1 eller 2 strängar?

Sätter du panelerna på taklyftet i samma sträng som någon av de övriga så kommer de att begränsa effektet nedåt för hela den strängen, det är alltså den sämsta panelens uteffekt som begränsar effekten hos alla de övriga med ett bättre solläge.

Kan dock inte med säkerhet säga vilken strängkonfiguration som vore det minst dåliga för dig, då du kommer att ha både olika monteringsvinkel samt skuggning...

Re: 26 LG 260 paneler och kostal 7.0, 1 eller 2 strängar?

Med Piko 7 och två strängar ser det OK ut:

SV: Re: 26 LG 260 paneler och kostal 7.0, 1 eller 2 strängar?

I ditt läge så kanske solaredge system skulle fungera bättre. Testa deras planeringsverktyg. De har små Optimizers under varje panel och en växelriktare. Det blir lite dyrare men alla paneler ger max vad de kan. Alla problem med strängar försvinner.
Nackdelen är priset. Optimizer kostar ca 600kr/st och en växelriktare på 8kw ca 12-14kkr.
Men de har marknadens högsta verkningsgrad. Och över långtid så blir det mer pengar.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- nelos [via Solcellforum] skrev ----

Med Piko 7 och två strängar ser det OK ut:

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/26-LG-260-paneler-och-kostal-7-0-1-eller-2-strangar-tp5004461p5004471.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: SV: Re: 26 LG 260 paneler och kostal 7.0, 1 eller 2 strängar?

Fabbe
Hej, ja jag har vart inne på det förut och fattar det som att jag skulle kunnat montera en sån på varje problem panel och sen köra dem på en egen slinga till pikon  och resterande på den andra slingan. Hade löst mina problem. Men jag skulle vart ute i lite bättre tid märker jag. Panelerna ska upp idag.

Re: 26 LG 260 paneler och kostal 7.0, 1 eller 2 strängar?

Fabbe
Ok. Men behöver det bli så väldigt illa då?

Re: SV: Re: 26 LG 260 paneler och kostal 7.0, 1 eller 2 strängar?

Ja, effektoptimerare skulle kunna vara lösningen i detta fall.

Man kan ha effektoptimerare för alla paneler, men det blir ganska dyrt, men det skulle räcka att ha effektoptimerare för de 6 paneler som skuggas:
http://www.soleldalby.se/solenergi/effektoptimerare/solaredge-effektoptimerare-for-oberoende-vaxelriktare
http://www.solaredge.com/groups/powerbox/module-add-on

I så fall skulle du kunna ha en enda sträng för de 20 paneler som monteras i 45 graders lutning.
14 paneler utan effektoptimerare, och 6 paneler med.

Sedan de sista 6 panelerna i en egen sträng, det kanske går att sätta dit någon/några paneler till för att få upp strängspänningen?

Re: 26 LG 260 paneler och kostal 7.0, 1 eller 2 strängar?

Fabbe
Ja det får nog bli att dela dem på mitten. Får se om man kan hitta på någon bättre lösning med solaredge el liknande frampå. Hur mycket påverkar det med olika lutningar i samma slinga?

Re: 26 LG 260 paneler och kostal 7.0, 1 eller 2 strängar?

Fabbe
Om jag delar slingorna på mitten , blir det då som om jag hade haft 14 graders lutning på hela taket?

Re: 26 LG 260 paneler och kostal 7.0, 1 eller 2 strängar?

Med olika lutningar i samma sträng kommer panelerna inte jobba med maximal effekt, så det ska undvikas.

Jag tror detta skulle vara den bästa lösningen:
Kör 20 + 6 paneler med din Piko 7.0 samt 6 st effektoptimerare för de skuggade panelerna.

Så här ser simuleringen ut för detta:

Spänningen ligger lite lågt för den korta strängen vid höga temperaturer, men det gör ju inget.

Då kommer du kunna få ett riktigt bra utbyte för de 20 panelerna med 45 graders vinkel.

Försök även få plats med någon till för 15 graders lutning.

Re: 26 LG 260 paneler och kostal 7.0, 1 eller 2 strängar?

Det kanske inte ens blir som om det varit 14 graders lutning, eftersom panelerna inte jobbar i maximaleffektpunkten. Osäker dock.

Det beror på vilken arbetspunkt som växelriktaren väljer, som beror på vilken lösning de gjort då de utvecklat växelriktaren.

Kanske lägger sig växelriktaren på en punkt som ligger mellan optimal läge för 45-graders och optimalt läge för 15-graders. Då jobbar ingen av dem optimalt.

Re: 26 LG 260 paneler och kostal 7.0, 1 eller 2 strängar?

Fabbe
Ok. Så jag kan koppla in effektoptimerare mitt i en slinga? Då får det bli så. Tack för all hjälp här folk! Skulle skapat konto lite tidigare bara.. :) nu blir det upp på taket!
12