26 LG 260 paneler och kostal 7.0, 1 eller 2 strängar?

Re: 26 LG 260 paneler och kostal 7.0, 1 eller 2 strängar?

nelos
Ja, det ska gå bra att koppla in bara på de som skuggas.

Du kan ju passa på att experimentera med de olika konfigurationerna till du får effektoptimerarna.
Kör 20 + 6 alternativt 16 + 10 några dagar och se vad som händer. Mycket intressant!

Sedan är det ju inte så svårt att montera några effektoptimerare i efterhand.

SV: Re: 26 LG 260 paneler och kostal 7.0, 1 eller 2 strängar?

Problemet är väl att man måste lyfta på de paneler som skulle behöva Optimizers och det kan bli lite skruvande och konkande.

Mitt förslag var att sälja invertern och satsa på ett fullt solaredge system. Det blir mycket enklare om du skall bygga ut det i ett senare skede.
Jag ett sådant med kraftig skuggning morgon och då solen står lågt.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- nelos [via Solcellforum] skrev ----

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/26-LG-260-paneler-och-kostal-7-0-1-eller-2-strangar-tp5004461p5004481.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

SV: Re: 26 LG 260 paneler och kostal 7.0, 1 eller 2 strängar?

SE optimerar varje panel individuellt. Man kan blanda helt mellan panelstorlekar och lutningar.
Men det måste vara mellan 16 och 56 Optimizers i varje slinga. Och max 11kw i en slinga.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- Fabbe [via Solcellforum] skrev ----

Ja det får nog bli att dela dem på mitten. Får se om man kan hitta på någon bättre lösning med solaredge el liknande frampå. Hur mycket påverkar det med olika lutningar i samma slinga?

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/26-LG-260-paneler-och-kostal-7-0-1-eller-2-strangar-tp5004461p5004476.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: SV: Re: 26 LG 260 paneler och kostal 7.0, 1 eller 2 strängar?

Fabbe
Ja, det blev optimizers från Solaredge på de 6 skuggade panelerna, 20 i en sträng med 45° lutning och 6 stycken i en sträng med 15° lutning. Hade elektriker hemma förra veckan och nu är det uppstartat! KUL!! :)
Fick dock lite problem med optimerarna då jag skulle "starta" dem med solar key:n.
Alla solaredge optimerare har en funktion som heter Safe DC vilket innebär att de alltid har en spänning på 1V ända tills det finns en Solaredge inverter inkopplad, säkerhetsgrej antar jag.

När jag skulle deaktivera Safe DC innan jag kopplade in slingan så hittade den 30 st (max antal P350I per slinga) optimerare i slingan och visade sen "fail" på skärmen. Tror det beror på att de sitter mitt i slingan. Blir upp med stege och koppla om lite på taket imorgon och sen prova deaktivera dem när bara de sex sitter i slingan. :)

Re: SV: Re: 26 LG 260 paneler och kostal 7.0, 1 eller 2 strängar?

calle
Va kul, en till som kör SolarEdge...

Men om jag förstår dig rätt så kör du enbart optimizers och SafeDC boxen och en annan växelriktare?
Kolla på deras hemsida bland applikationsnötterna, de har mycket dokument skrivet om alla olika sätt att koppla ihop systemen. Det är så mycket att det kan ta lite tid att hitta rätt information.
1V spänning är dels för att när AC kopplas bort så går all spänning på taket ner till 1V per optimizer. Det är säkert. Samt att när man kopplar in systemet så är det enkelt att mäta med en voltmeter, 12V = 12 Optimizers! Troligen rätt kopplat. I andra system så kan spänningen variera ifrån 50-500V med 12paneler beroende på solen och man har ingen aning om man kopplade in alla rätt.

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/26-LG-260-paneler-och-kostal-7-0-1-eller-2-strangar-tp5004461p5005351.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: SV: Re: 26 LG 260 paneler och kostal 7.0, 1 eller 2 strängar?

jag är också inne på SolarEdge, var köpte du dina ?

Re: SV: Re: 26 LG 260 paneler och kostal 7.0, 1 eller 2 strängar?

Fabbe
Nästan, kör bara optimerare på de 6 paneler jag har skuggningsproblem med, de 6 panelerna sitter i mitten av en slinga eller rättare sagt:

4 paneler utan SE - 3 paneler med SE - 2 paneler utan SE - 3 paneler med SE - 8 paneler utan SE

Återförsäljaren sa att det skulle funka att göra så men jag kan inte hitta något som beskriver det på SE:s hemsida.

När man kör utan "Safety & Monitoring Interface" så måste man stänga av safe dc mode för gott med en liten handdator man kopplar på slingan.
Det är här jag stött på problem, när jag kopplat på handdatorn visar den spänningen på hela slingan, hade jag haft SE optimizers på alla panelerna hade den visat ~20V, nu visar den ca 500V och när jag försöker deaktivera Safe DC mode så står det failed på skärmen, misstänkte att det var pga den höga spänningen så väntade ikväll på att solen skulle gå ner sådär lagom, när jag kom till 30V (max 30st SE optimerare kan avaktiveras per gång av någon anledning) gjorde jag ett försök till då funkade det, men den hittade bara 3 optimerare på slingan.
De sitter så dumt till så det blir besvärligt att komma till och koppla om annars hade jag kopplat ihop alla 6 och bara de 6 panelerna och provat.

Får se om det funkadr imorgon när solen kommer upp.

Re: SV: Re: 26 LG 260 paneler och kostal 7.0, 1 eller 2 strängar?

Fabbe
Köpte mina på Soleldalby. Hade jag gjort allt idag hade jag nog kört hela Solaredge systemet, det kostar mer men har man som jag, skuggproblem både morgon och kväll så lönar det sig kanske.
Dessutom har jag förstått det som at man kan övervaka och få produtionsstatestik från varje panel för sig?? Det är ju kul om man är graf nörd! :)
12