20kw markanläggning

moses
Är ny här på forumet och vill gärna ha lite feedback om mitt projekt.
Funderar på att köpa 80st paneler av solcellsexperten helsingborg.
Det är KET paneler 250w.Är dessa paneler ok ?

Datablad_STS_250W.pdf

Re: 20kw markanläggning

callec
Finns inte på www.photon.info
Www.solartraders.com säljer stora partier av den panelen, dom finns i Holland.

Re: 20kw markanläggning

Hallo Moses

Tydligen tycks denna firma ha ensamrätten att sälja
Kingstone Technology Corporation. Detta står åtminstone
nämligen på ett datablad över KET-6M-(210-265) P-60. poly cristalline solar modules:

Exklusive Distributor:
AARON Energy GmbH
Hermuelheimer Str.4
50969 Koeln
0049(0)221 954 31 66
info@aaronenergy.net

Om de är bra eller dåliga känner jag inte till. Jag har aldrig hört talas om det
märket. Men det finns i världen flera hundratals tillverkare av solcellsmoduler.
Om priset för dem skulle vara betydligt lägre än för erkända och bekanta
högkvalitativa fabrikat, kan man dock överväga ett köp.
Men grisen i säcken, kanske man upptäcker.
Men man tar väl då en risk, om man köper okänt fabrikat.

Re: 20kw markanläggning

Hittar ingen angivelse av verkningsgraden. Det är ju intressant ändå.

I övrigt mycket lika mina JA-Solar i data och storlek.

Alltid lika intressant är ju vilka priserna ligger på :)

/Janne

Re: 20kw markanläggning

Företagets sidor:

http://kingstone-group.com/

Re: 20kw markanläggning

Moses
Priset är 1500:- ink moms per panel.

Re: 20kw markanläggning

callec
Borde bli ca 150.000 + moms för allt material.
Det är ett bra pris enligt min uppfattning, men jag vet ingenting om de panelerna.

Re: 20kw markanläggning

Ett bra pris på panel i Sverige. Inget snack om det.

Verkningsgraden verkar enligt deras hemsida ligga på runt 16%. Om det nu gör det........ Verkar vara en billig panel med så hög verkningsgrad.

Nu vet man ju inget om den mekaniska hållbarheten. Men ett riktigt bra pris tycker jag.

Re: 20kw markanläggning

moses
Jag kommer nog att köpa panelerna,priset lockar.
Sedan undrar jag om vilken eller vilka växelriktare man ska ha.
Har varit inställd på fronius 17,5 från början men kanske 2 mindre typ steca 10000 är bättre?
Vill ha så man kan se produktionen i telefonen.
Det går ju på froniusen.

Re: 20kw markanläggning

Re: 20kw markanläggning

moses
Fick 80 paneler som står i pannrummet nu.
Hittade 2st steca 9000 SE på blocket som aldrig blivit monterade.Detta är väl föregångaren till 8 o 10000 som finns idag.
Kanske kan få de till ett bra pris,bifogar data på dem.
Ska jag köra på 4 eller 5 strängar.Räknar man på Voc/v som är 37,8 eller?
I så fall 756 volt på 4 strängar.
Dessa har inbyggd dc brytare står det,behövs det ingen extra då?
Steca är väl ok grejer även om de kanske har ett par år på nacken.
Annars är ju en sådan sma riktare fin.
StecaGrid_9000_3ph_specification_EN.pdf

Re: 20kw markanläggning

callec
Tror fem strängar blir rätt spänning för mppt

Re: 20kw markanläggning

Kör StecaGrid Configurator för att dimensionera systemet:

http://bt2.steca.de/index.php?StecaGrid_Configurator_3_en

Re: 20kw markanläggning

moses
Provade i stecas config med 2 st 10000 eftersom 9000 inte var med.
Blev 4 sträng,men jag vet inte om det är en bra eller dålig koppling.
Kanske blir 5 strängar med 9000 eftersom den är ngt mindre?
Köpa en SMA kanske är bäst ändå.

Re: 20kw markanläggning

moses
Det har gått fort fram det sista och tänkte visa min anläggning som nu är klar.
Tryckt ställning på skruvpålar blev det.
20kw paneler och en fronius 17.5 inverter.
Inverter köpt hos nyedal solel som varit väldigt hjälpsamma o bra på alla sätt.
Här kommer lite bilder

Re: 20kw markanläggning

nelos
Det blev KET -panelerna på 250w om jag förstod det rätt.

Lägg gärna upp addressen till driftdata om du kopplar upp dig mot Fronius-portalen.
Vi har bara tre svenska anläggningar för Fronius som vi känner till, du skulle bli den fjärde.

Re: 20kw markanläggning

Moses
Ja det blev ket paneler.
Har blivit 1000kwh på 10 dagar