2,5kwp rakt söder 37grader i Umeå.

Benny Steen
Jag har precis skruvat upp dom sista av 9st 280 Canadien solar 280W.  Dom är monterade rakt mot söder på ett plåttak med 37 graders vinkel. Har använt mapabs monteringskenor.

Jag har en Fronius Symo 3fas 6kw inverter som redan är inkopplad och jag har provkört med 5 paneler ståene på gräsmattan.
Planen är att montera ytterligaren 17st paneler till våren och då blir det totalt 26 paneler och 7280wp.
Har gjort allt jobb själv men en elektriker kommer behöver ordna intyget och skicka in till Energibolaget

Håller också på att labba med en batterilösning på ett separat system.

Re: 2,5kwp rakt söder 37grader i Umeå.

Roland
Cool batterilösning! Är det beg laptop celler du använt eller köpta från kina? Är den brandsäker?! :-)

Re: 2,5kwp rakt söder 37grader i Umeå.

Startade din Fronius strängväxelriktare med endast 5 paneler inkopplade?

Re: 2,5kwp rakt söder 37grader i Umeå.

Benny Steen
Det är mestadels beggade laptopbatterier, skruvdragare, etc.  Kallas 18650,samma som i pannlampor, hoverboards, robotgräsklippare.

Sedan använder jag en begagnad UPS för att få ut 230Volt.  (dom har 24volt batterier)

Jag håller på bygga större batteripacket. 35st x 7, blir ca 2kwh.

Re: 2,5kwp rakt söder 37grader i Umeå.

Benny Steen
jodå, den piggande till vid ca 150volt. Men det gav inget vidare med effekt. Mestadels för att det var alltid någon panel som blev skuggad när dom stod på marken.

Re: 2,5kwp rakt söder 37grader i Umeå.

Har du även lödat in en liten säkring till varje cell för att undvika kortslutning och ev brand om det skulle bli något tokigt med en cell?

Grymt att Fronius startade så lätt! Dock ligger väl dess mppt arbetsområde betydligt högre vill jag minnas...

Re: 2,5kwp rakt söder 37grader i Umeå.

Benny Steen
Precis, det är en "fuse wire" på ena sidan av batterierna. Dom brukar inte bli kortsluta, däremot kan dom börja självurladda snabbare och då är synd att även dra med sig dom andra batterierna. det är ju 35st parallell kopplade på 8w vardera. så det är en del energi. Man kan googla på diy powerwall om man vill lära sig mera.

Jag använder en Aurdino baserad punktsvets för sätta ihop batterierna, mindre värme och går snabbare än med lödkolv.

Även om många bygger mycket stora batterilager mha 18650 så tycker jag själv det är för mycket jobb. Jag letar istället efter Li Ion batterier från en skrotad elbil.

Re: 2,5kwp rakt söder 37grader i Umeå.

Benny Steen
Jag har byggt ihop en ställning till en enaxlig suntracker. Det blir mina överblivna 2x100W paneler som kommer monteras på den.  ställdon och  solsensor beställer jag från aliexepress för 500:-  kopplar den till separata lilla anläggningen med laddningsregular + batterier + 230 Inverter(UPS)

Elevationen eller y-axeln ställs manuellt med en vantskruv några gånger om året.
har byggt den av diverse bra att ha skrot. lagerna är begagnade hjullager till en bil. materialkostnad är noll.

Re: 2,5kwp rakt söder 37grader i Umeå.

Benny Steen,

du som har oscilloskop, skulle du vilja titta på likspänningen från en panelsträng. Är det något rippel, alltså någon överlagrad spänning på den eller är den fullständigt konstant?

Växelriktaren hackar ju upp likströmmen i småbitar och tillverkar växelspänning av småbitarna.
Jag menar mäta på likspänningen som kommer från solcellspanelfältet och går till växelriktaren. Växelriktaren ska producera också, annars ingen mening. Att komma åt att mäta bör man kunna göra i DC-box om man har det eller om man kan ha kåpan på växelriktaren öppen.

Är det växelspänning överlagrad på likspänningen då kan nog de mycket stora ytorna på solcellerna verka som jättekondensatorer och växelström kan gå den vägen. Kanske jordfelsbrytare kan lösa ut? Är det vatten på panelerna kan kapacitansen ändras.

Jag tror det sitter bauta-kondensatorer på likströmsingången i växelriktarna. I alla fall i SolarEdgeväxelriktare sitter flera jätte stora kondensatorer. Ser ut som elektrolykondensatorer. Av någon anledning har tillverkaren kostat på sig alla dessa kondensatorer. De ska troligen glätta likspänningen.

Att mäta likspänningen på en obelastad eller med resitiv last belastad liten panel på 100 W, är ingen mening.

Re: 2,5kwp rakt söder 37grader i Umeå.

Benny Steen
Det har jag gjort tidigare, på en av mina 100w. Utomhus var det väldig jämt och rent. Men inomhus med lysrör som lyste på den var det lite rippel. Men det kan lika gärna varit bakgrundsbrus också.

Varför undrar du ?

Re: 2,5kwp rakt söder 37grader i Umeå.

Benny Steen
ok, ser nu när du uppdaterat din fråga hur du menar. Jag kan absolut mäta med oscilloskåpet på DC sidan till helgen. Det är bara skruva loss undre kåpan på fronius vöxelriktaren så kommer man åt att mäta under drift.  Intressant fenomen du beskriver.

Jag hade loss fronten på min fronius och kollade innan installationen och det sitter några rejöla elektrolytkondingar dör.

Re: 2,5kwp rakt söder 37grader i Umeå.

Arne
Egentligen vore det lämpligast att mäta då växelriktaren går hårt t.ex. på sommaren vid lunchtid. Då kan man förvänta sig största rippel. Elektrolytkondensatorer är egentligen inte bra i längden. De blir gamla och dåliga förr eller senare. Brukar vara sådana som "kastar in handuken" först i elektronik.

Om du är intresserad av solcellsmodulernas kapacitans, så har SMA skrivit om det i ett tekniskt blad.
"Kapazitive Ableitström" Hinweise zur Auslegung von transformatorlosen Wechselrichtern" 12 sidor,

Re: 2,5kwp rakt söder 37grader i Umeå.

Benny Steen
Jag har inte mätt med oscilloskåpet, mest för att är första denna vecka solen varit tillräckligt högt över träden, Men nu genererar min lilla nuvarnade 2.6kwp anläggning 1.7kw och ca 5kwh /dygn.

Däremot har jag byggt på min solartracker. Den skall provköras utomhus i helgen om jag hinner helsvetsa och måla den först.
https://www.youtube.com/watch?v=OswW4hGNhGU

En annan intressant ide jag hittade var denna.
https://www.youtube.com/watch?v=kVaxAfXQPDU&t=603s

Resistansen i elpatronen skall alltså vara samma som inre resistansen i summan av din solpaneler. Det är enkelt att räkna ut.
Jag råkar har en acc tank i huset med elpatron som inte används (har fjärrvärme som värmer samma acc tank) man skulle kunna stödvärma acctanken via solpanelerna och spara in lite fjärrvärmepengar.

Re: 2,5kwp rakt söder 37grader i Umeå.

Benny Steen
Behöver lite input på en ide:

Jag upptäckte i en annat forumtråd möjligheten att köra min Fronius Symo i "microgrid" setup tillsammans med victrons multiplus och quattro enheter och då balanseras effektuttaget via frekvensstyrning,

Helt perfekt när man är lite av en prepper och vill prova köra off-grid :-)
Så min plan är att  komplettera med en  Victron MultiPlus. Victronen  får ladda min batteridepå från 230v (och endast när jag har  överskotts sol-el. Det bestäms via fronius programmerbara reläutgång) .

En reservkraftsbrytare monteras på inkommande el från lokala elbolaget.  Och vid soliga dagar/strömavbrott/zombikalops  kan jag frigöra mig från elmonopolet och utnyttja el från solpanelen främst och batterierna sekundärt och det parallellt.

Om solpanelerna generera  mer energi än jag för tillfället förbrukar kommer victronen höja frekvensen på utgående späninngen och då drar fronius burken ner producerad effekt.

En stötesten är förmodligen att 3fas fronius inte gillar att det bara finnns spänning på en fas.
Det kommer förmoligen behövas en 3fas victron (eller 3 victron burkar) för att Fronius skall kicka igång.

Har jag tänkt rätt med det här ?

Re: 2,5kwp rakt söder 37grader i Umeå.

Benny Steen
Dåligt med synpunkter på mina planer, mera förklaringar kanske:
 När man kopplat ur sig från vanliga elnätet med en 3fas reservkraftsbrytare som nedan

Så blir det ett off-grid system, men man kör som vanligt på sin vanliga fronius grid-tie inverter.

mer att läsa på.
https://www.fronius.com/en/photovoltaics/products/all-products/solutions/system-solutions/fronius-microgrid-solution/fronius-microgrid-solution

Det säljs redan paketlösningar med exakt denna uppsättnig..

Re: 2,5kwp rakt söder 37grader i Umeå.

Gunnar

Re: 2,5kwp rakt söder 37grader i Umeå.

Benny Steen
liten uppdatering, ytterligare  paneler har hittat upp. 7.6Kw totalt numera i 2 slingor.