2,16 kWp poly och 0,9 kWp tunnfilm (och 0,9 kWp tunnfilm på gång) i Gryt, Ösmo

2,16 kWp poly och 0,9 kWp tunnfilm (och 0,9 kWp tunnfilm på gång) i Gryt, Ösmo

Anders J
This post was updated on .
Jag får väl börja göra som de stor pojkarna och redovisa produktionssiffror i den här sektionen.

113,5 kWh/kWp blev junisiffran för mig, hårsmånen högre än april och maj.

Ackumulerat första halvåret 393,4 kWh/kWp. Det ser ju litet ut som om man kanske skulle hamna på 750 - 800 på helår. Som vanligt så är enda metoden att få högre utbyte trädfällning, även om man litet grunnar på hur bra mikroväxelriktarna egentligen är.

Min elcertifikathantering av hela produktionen via EgenEl är enligt uppgift nu igång som den ska.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: 2,16 kWp poly (och 1,8 kWp tunnfilm på gång) i Gryt, Ösmo

Norrlandssol.
Mina microinverters förväntas jag få ut 1900kwh/år, 850-860kwh/kwp, ligger ganska lika som SMA'n, men då är detta Väst/Öst läge.

Re: 2,16 kWp poly (och 1,8 kWp tunnfilm på gång) i Gryt, Ösmo

magneten
Dina microinverters i rakt söderläge producerar alltså inte mer än vad din öst/väst anläggning gör? eller förstod jag fel

Re: 2,16 kWp poly (och 1,8 kWp tunnfilm på gång) i Gryt, Ösmo

Anders J
Som väntat blev den extremt torra juli nytt rekord med 279,2 kWh eller 129,3 kWh/kWp. Jag har fått hem kabel och både MC4 och LC4 kontaktdon och min tro är att det kan ha börjat rinna tunnfilmselektroner i ledningarna innan augusti är över.

Å andra sidan börjar det bli läge att få hem halm, vilket gör det nödvändigt att bli klar med resten av stalltaket av helt andra skäl.

Och så har jag börjat skissa på hur jag skulle kunna få upp sådana där "kantlösa" 600 x 1200-paneler på carportstaket, där skulle det kunna bli 3 x 6 paneler á 75 W och om man skulle kunna knipa dem för 20 EUR/st så skulle det kunna betraktas som färdigbyggt på de byggnaderna i alla fall. Men jag har ju inte börjat med huset ännu, huvva... Är man solcellsnörd eller?
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: 2,16 kWp poly (och 1,8 kWp tunnfilm på gång) i Gryt, Ösmo

Anders J
Det blev 213 kWh i augusti, eller 98,6 kWh/kWp. Det är tydligt att skuggningen börjar ge större inverkan nu igen när solen står lägre. Allting har sin tid, stalloftet är sedan idag knökfullt med halm, vilket tagit tid och frestat på musklerna, men växelriktarens sitter uppskruvad på väggen och väntar och tre paneler är uppe på taket. Dessutom ska granarna runt hönshuset ner!
[...]

Produktionsdata så långt. Utan att egentligen anstränga mig så har jag alltså gjort av med 71 % själv. 1,0 kWh okt-dec är bara lathet och att slippa dividera med noll. Rimligen ökar andelen försåld el när man bygger ut, vi får se nästa säsong, just nu blir det inget att tala om, men det kommer ner ett par rejäla granar inom kort!
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: 2,16 kWp poly (och 1,8 kWp tunnfilm på gång) i Gryt, Ösmo

Henrik
Hej Anders!

Hade varit kul att veta hur du får så hög andel egenförbrukning. Även fast du inte anstränger dig så hade det varit kul att ta del av tipsen!
24 st Jam6 255W, 12 st Jam6 260W 3 strängar. 9,24kW. Fronius Symo 6.0 + 3.0 Vinkel 39 grader i rakt söderläge. Ställning på mark.
Soldemo Sträng 1&2
Soldemo Sträng 3

Re: 2,16 kWp poly (och 1,8 kWp tunnfilm på gång) i Gryt, Ösmo

Anders J
Det blev ju fel i kalkylen, jag hade en chef en gång som sa att man kan skiva en katt på olika ledder och nu blev det ju medlevärden av de tolv månaderna istället för årstotal- 71 % ska det vara. Men det såg du väl direkt?

Men anläggningen är ju liten, det kan ju vara en anledning.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: 2,16 kWp poly (och 1,8 kWp tunnfilm på gång) i Gryt, Ösmo

Norrlandssol.
Har man liten anläggning så blir det ganska lätt att använda mer av producerad el, har man större anläggning på 7-10kw så trycks i vårt fall 99% ut, vi förbrukar 150kwh/månad sommarmånaderna, och kör tex värmepump nattetid för att ladda VV, jag gör allt för att använda så lite av min producerad el..! Samt att man är borta mycket sommartid, och betydligt mer ekonomiskt att sälja elen, och elen som köps nattetid är inte direkt kolkraft, om man tänker grönt, för vår del endast vind/vattenkraft..

Re: 2,16 kWp poly (och 1,8 kWp tunnfilm på gång) i Gryt, Ösmo

Ja, små anläggningar tenderar att få hög andel egenutnyttjad energi, och större anläggningar får mindre andel egenutnyttjad energi.

Tittar man på extremvärdena så ser man snabbt att det blir så.

En *väldigt* liten anläggning på, säg, 1W (Ja, just det: 0,001 kW) ger som mest 1W.
I ett normalt hus finns det cirkulationspumpar, tv-apparater på stand-by, etc som alltid är på och drar mer än 1W. Egenutnyttjandegraden kommer då bli 100%.

Det andra extremfallet är en väldigt stor anläggning på, säg, 100 kW.
Även vid molnigt väder på sommaren kommer denna anläggning kunna ge kanske 10% av märkeffekten dvs 10kW.
Så mycket drar inte en normal villa, och definitivt inte under sommarhalvåret.
Eftersom man inte kan utnyttja all energi själv matas den ut på nätet, och egenutnyttjandegraden blir låg.
Inte noll men kanske inte så långt därifrån.

Re: 2,16 kWp poly (och 1,8 kWp tunnfilm på gång) i Gryt, Ösmo

Anders J
Nu är det bra mörkt, jag har en sådan där lampa med ljusvakt och rörelsesensor utanför huset och det är rätt deprimerande att den tändes strax efter 14 idag. Å andra sidan så lättade dimman litet och vi maxade 290 W ett kort ögonblick.

Oktobers utfall blev 55,8 kWh eller 18,2 kWh/kWp. Elcertifikatmätaren visar just nu 994,9 kWh, nära nu!
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: 2,16 kWp poly (och 1,8 kWp tunnfilm på gång) i Gryt, Ösmo

nelos
Då kommer du över 1000 kWh i november månad, och sedan tilldelar svenska kraftnät ditt första elcertifikat den 15: december.

En julklapp från svk

Re: 2,16 kWp poly och 0,9 kWp tunnfilm (och 0,9 kWp tunnfilm på gång) i Gryt, Ösmo

Anders J
Dags att summera 2014. Jag fick ihop 1549,4 kWh. Om jag tar bort det som kommit via tunnfilmspanelerna så blir årssiffran 717 kW/kWp för de nio ursprungliga polypanelerna. Att det är så pass lågt beror ju enbart på träd. Vi hade planer på att ta ned stora granar runt hönshuset, men en sydvästlig storm i december ville annorlunda och tog ned tre granar som ger oss åtskilligt med arbete.

Det innebär även det att en del skuggning försvinner, men det är inte så vi hade velat prioritera.

Dessutom kom självaste Yggdrasil ned, rätt långt ut på kalhygget. Den är väl 25-30 m lång och har en omkrets i rotänden av över 190 cm och hellre än att se den sakta ruttna bort under det kommande decenniet så vill vi nog försöka ta hand om den, hur det nu ska gå till. Det är helt omöjligt att komma ned för slänten med traktorn. Vi provade att släpa upp litet mindre stockar med en av våra islänningar igår och det funkade, men det är inte alldeles ofarligt att såga upp ett sådant jätteträd.

Nu går vi in i en ny era och ett nytt år! Gott Nytt år på er!

Edit: Lade till bild och ser att man väntar sig VSV 21 m/s längs kusten i morgon. Kommer det ner fler träd månne?
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: 2,16 kWp poly och 0,9 kWp tunnfilm (och 0,9 kWp tunnfilm på gång) i Gryt, Ösmo

Anders J
60 Grönaste Bloggarna 2014

Var det inte svårare än så?
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: 2,16 kWp poly och 0,9 kWp tunnfilm (och 0,9 kWp tunnfilm på gång) i Gryt, Ösmo

jansimon
Det är ju bara att gratulera! Skoj med lite uppmärkamhet för ens arbete och intresse!

Re: 2,16 kWp poly och 0,9 kWp tunnfilm (och 0,9 kWp tunnfilm på gång) i Gryt, Ösmo

Grattis, plats 45 för "solel på Södertörn"!

http://s-solel.se/

Re: 2,16 kWp poly och 0,9 kWp tunnfilm (och 0,9 kWp tunnfilm på gång) i Gryt, Ösmo

Anders J
Januari är ju inte mycket att orda om men för februari fick jag ihop 40,8 kWh (= 13,3 kWh/kWp normaliserat).

Vi har också tagit nästa steg för att få ned mera sol och tagit de två största granarna bredvid hönshuset. Men det är helt fasansfullt hur mycket större och tyngre de är på marken än uppe i himlen! Detta kräver en hel del arbete och vi har span på ett par olika lokselar och tänkte oss att släpa upp stockarna med häst, egentligen mest för att det är kul och lärorikt.

Någon som har en oanvända hästgrejor och en domänsax liggande?

Annars är tanken att få upp resternade nio paneler på stallet innan det är dags att fundera över pallen med "de femtio".

2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: 2,16 kWp poly och 0,9 kWp tunnfilm (och 0,9 kWp tunnfilm på gång) i Gryt, Ösmo

Morby
Ojojoj! Här har du jobb ser jag! Vilka stockar att ta hand om. Kan även bli ved att värma med sen.
Man blir lite matt att se alla dessa men,
Funderade på en annan lösning; har du tillgång till en större kapsåg typ en klinga att ställa upp bredvid alla stockarna? Kapa upp dem i lämpliga längder för att sen lyftas upp på en vedklyv så har du färdig ved att staplas upp i nåt vedförråd. Men vikten på varje tillkapad vedstock kan ju bli lite tung ändå för att lyftas upp på en vedklyv. Fundera på det Anders.

Re: 2,16 kWp poly och 0,9 kWp tunnfilm (och 0,9 kWp tunnfilm på gång) i Gryt, Ösmo

Anders J
De någorlunda kvistfria 2,5 m-längderna tänkte jag mig att såga virke av, men annars har du rätt, det som ska bli vedlängder kan jag kapa där de ligger eller i alla fall i närheten.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: 2,16 kWp poly och 0,9 kWp tunnfilm (och 0,9 kWp tunnfilm på gång) i Gryt, Ösmo

magneten
Fällde en stöddig gran hemma för något år sedan (den mätte 90cm i diameter vid rotkubben) Tur att gran är ett relativt lätt trädslag, fast de första kubbarna fick jag lyfta upp i klyven med lastbryggan på traktorn.