19,2 Kw i Halland

FredrikS
Hej på er allihop

Efter att ha läst en hel del i detta forum så är det nu dags att delta lite mer aktivt. Håller just på att bygga upp mitt projekt som ska monteras på mitt garage. Som vanligt när jag håller på så blir det alltid lite större och lite dyrare till min frus förtret:)
Det blir montage i rakt öster resp västerläge, 32 paneler på varje sida på garagetaket.  Efter alla goda råd som ges på detta forum så har jag växlat mellan vanlig växelriktare och Solar Edge ca 500 ggr de senaste två veckorna men nu är beställningen gjord.
Efter att ha tagit in ett antal offerter slutade det med att jag inte valde någon så nu köper jag ihop det jag vill ha och målet är inte att köpa den billigaste anläggningen men jag jobbar hårt på att det jag köper ska ha ett bra pris. De 64 panelerna är inköpta och det blev LG300W Neon 2 Black Cello(där sprack budgeten....) men priset tyckte jag var rätt. De allra billigaste panelerna har aldrig varit intressanta och dessa blev ca 80 öre/kw dyrare än de svarta Heckert som låg bra till ett tag.

Efter att ha tillbringat många timmar med vinkelmätaren i telefonen och mätt solvinklar kom jag fram till att jag kan bygga ut lite till som steg 2 på hönshuset(är ju inte färdig med steg ett än). Det är träd som skuggar men mycket mindre än jag trodde. Det kommer i så fall bli 10 paneler på hönshuset i rakt söderläge.  Med detta i åtanke så föll valet till slut på Solar Edge SE17 med 32 st P600. Jag var väldigt nära att köpa en Fronius 17.5 som skulle kostat 24 700:- inkl frakt från UK men nu blev det några tusen till eller mer korrekt 36 öre/Kw för Solar Edge samt lite till för montaget.

Kvar att köpa är monteringssystemet och det bli med största sannolikhet från S:flex som går att köpa till riktigt bra pris i UK. Huvudspåret var länge en Fronius 17.5 och då hade det funkat fint med S:flex korta skenor för montage på plåttak. Optimerarna får dock inte plats under med dessa skenor(27 mm höga). Alternativet är då deras railssystem med stockbult eller plåtfäste.

Optimerare går ju bevisligen sönder så huvudspåret som just nu är under utredning är om det är ok att förlänga kabeln mellan optimerare och panel med 1,5 m för hälften av panelerna.( inte tillåtet att förlänga mellan optimerarna enligt instruktionsboken). Har ställt frågan till Solar Edge(inte svarat än). En lokal montör som sa att det funkar samt lite krokar hos leverantörer i UK.

Är det någon av er som har koll på detta eller har gjort det?

Om detta är ok kommer optimerarna att monteras på en montageskena under nocken( på insidan av taket) och kablarna dras in under nockplåten. Lite mer jobb men synnerligen enkelt att byta optimerare samt att de sitter väderskyddad. Det är ju garanti till jag är 70 år och då har jag ingen lust att klättra på branta plåttak:)
En annan fördel är att det går att använda det lågbyggda systemet från S:flex vilket kapar priset en hel del(kostar komplett 5800:- inkl frakt från UK) railsystemet blir det dubbla från samma firma vilket det blir om det inte är ok att förlänga kablarna.

Slutsumman när allt är klart kommer troligtvis hamna kring 11:50/kw. Absolut inte den billigaste anläggningen men ändå ok med tanke på vad jag köpt tycker jag. Återkommer med uppdateringar lite senare.

//Fredrik

Re: 19,2 Kw i Halland

magneten
Välkommen till Forumet med ditt projekt som ju verkar tämligen genomtänkt och bra!

Torde inte vara några problem att förlänga kablarna någon meter från varje panel för att kunna montera optimerarna väderskyddat inomhus. Väljer du 6mm2 solarkabel så blir ju spänningsfallet minimalt (om en mätbart?) på 1,5m.
Optimerarna kan ju omöjligt avgöra om det sitter 1 eller 2,5 m kabel mellan panelen och optimeraren! så det kommer med all sannolikhet fungera hur bra som helst :)

Nackdelen är ju att man får en massa extra kontakter där glapp osv kan uppstå (en vanlig felkälla på solcellsanläggningar)
Monteras de inne under nock på garaget så misstänker jag även att det kan bli tämligen varmt där med dålig ventilation/luftcirkulation.

Re: 19,2 Kw i Halland

FredrikS
Har idag fått tag på supporten på SolarEdge. De har inte velat svara på mail och i Tyskland har nog även växeltelefonisten semester. I England svarade dom dock. Det finns ingen längdbegränsning på kabeln men den får inte innehålla några extra skarvar.  Precis som du säger  magneten är det pga att fler kontakter skapar fler felkällor.

 Det stannar nog vid en galen tanke och så får jag lära barnen att bli bra plåttaksklättrare:) Har inte fått mina paneler än men jag misstänker att kablarna inte går att byta ut?
 Annars är det en välventilerad vind och 6 m av 17 m är carport med glespanel så det är bra luftflöde. Värmen i nocken är bedömt lägre än under panelerna en varm dag.

Men men, har nu fått ett pris på frakten av S:flex rail system från UK och det blir ett antal tusen billigare än via de svenska leverantörer jag fått pris på så det får nog bli detta. Men ungefär dubbelt så dyrt som minirails så det svider lite men det var trots allt med i budgeten när jag valde Solaredge. Och sammantaget med nästa utbyggnad så blir det i slutänden billigare och framförallt enklare än att köpa en andra Inverter. Synd att semestern nu är slut. Det får bli pannlampa på när jag skall börja bygga:)

SV: Re: 19,2 Kw i Halland

Har för mig att en här på forumet byggde en anläggning med takintegrerade paneler. Han hade optimizer inne på vinden!
Just för att kunna överhuvudtaget kunna göra service utan att bryta upp taket.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- FredrikS [via Solcellforum] skrev ----

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/19-2-Kw-i-Halland-tp5013850p5013856.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: SV: Re: 19,2 Kw i Halland

magneten
Jag hade nog ändå hellre valt lite extra skarvar på takey och sett till att dessa blev ordentligt utförda med kvalitetskontaker av god kvalitet. Glapp i kontakter blir det nog om man har bråttom och slarvar med montaget eller använder billiga kina kontakter istället för äkta MC-4 kontakter.

Absolut skönt att ha optimerare under tak skyddade från väder och vind värme !

Re: SV: Re: 19,2 Kw i Halland

FredrikS
Jag får fundera under helgen hur jag ska göra. Det finns ju en enkel väg och det är ju att göra som alla andra fast jag gillar att utveckla saker. Ibland blir det bra, ibland får man börja om:)

Det hade ju varit jädrigt skönt att ha alla optimerare på en rad lite över huvudhöjd inomhus och kunna gå och klappa på dom någon gång i veckan:) Enda risken torde ju vara att mina egenklämda kontakter ärgar. Å andra sidan så är det ju i stort sett lika stor risk att det händer med kontakterna i optimerarna om de sitter utomhus.

Ett annat sätt att se på detta är följande:
Med 64 paneler och 32 optimerare under panelerna så blir det 164 kontakter som sitter utomhus.
Om jag monterar optimerarna inomhus så blir det 48 kontakter som sitter utomhus och 132 kontakter som sitter inomhus. Vilket kommer under 25 år att ge störst felutfall?

Ur driftsynpunkt vore det ju bäst  att kunna byta ut kabeln på 32 av panelerna, då blir det 0 kontakter utomhus. Får inte hem mina paneler förrän på onsdag. Någon som har koll på om det går att byta kabel på LG paneler eller är dom hermetiskt ingjutna i kopplingsdosan?

Re: SV: Re: 19,2 Kw i Halland

Du tänker helt rätt! Hade lätt valt att ha endast 48 kontakter utomhus och och resterande inomhus skyddade för vänder och vind :)

Junction boxen torde gå att öppna för att ev byta ut en trasig diod kan man tycka, dock tror jag inte att paneltillverkaren gillar om man bytt till andra kablar och man vill göra några anspråk på garantin i framtiden..

Re: SV: Re: 19,2 Kw i Halland

FredrikS
Nej, några kirurgiska ingrepp i panelerna definitivt är inte aktuellt.

SV: Re: SV: Re: 19,2 Kw i Halland

Smörj in kontakterna ordenligt i vaselin som man gör i båtarna så ärgar de inte.

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/19-2-Kw-i-Halland-tp5013850p5013862.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]