14 kw Stockholm

Lux

14 kw Stockholm

Lux
Hej,
Första posten här.
Jag har för avsikt att installera en anläggning om ca 14 kW på en villa i Täby straxt norr om Stockholm. Huset ligger i sydväst (135 grader) och jag kommer att sätta paneler dels på huvudbyggnadens tak med lutning 20 grader och dels på garagets platta tak. På garaget monteras panelerna helt platt.
Huset får 26 paneler och garaget 14 paneler.

Jag har en offert om 40 st Axitec AC-350M/156-72S, SolarEdge 15K, och 40 st optimerare P350 från en lokal firma.

Bygglovet är inlämnat och jag väntar nu endast på att få OK på det.

Nu till frågorna till er som har lite koll: (jag är intresserad men har mycket att lära i ämnet)
När jag kör denna anläggning i SolarEdge Site Designer så rekomenderar dom en SE16k inverter och 20 st P800 optimerare. Om jag läser databladen rätt är P800 avsedd att koppla två 96 cells moduler. Medan de jag frågar på är 72 cells moduler. Kanske ligger P700 för nära max effekt för att rekomenderas? Spelar det någon roll?

Finns det något jag bör tänka på i detta läget för att förenkla att koppla batteri till anläggningen? Just nu verkar det ju inte vara någon ekonomi i det men utvecklingen går snabbt frammåt.

I samband med ovanstående fråga tänker jag att det vore bra att kunna utnyttja den el som produceras för egen del även om elnätet ligger nere. Är det helt avhängigt på att ha ett batteri och 3-fas växelriktare för att kunna göra detta? Finns det några bra exempel på anläggningar där man ordnat med "en nödfas" som man kan köra belysning och kylskåp på vid strömavbrott? Kan man ens göra så?

Är det något annat jag bör tänka på nu innan jag tar upp en mer detaljerad diskussion med installatören?

/Jocke

Re: 14 kw Stockholm

kör själv solaredge 15K med 13,25kwp i Åkersberga. Lite att tänka på:
I och med att du har mer än 11kw så måste du dela anläggningen i 2 slingor. Annars så begränsas effekten till 11kw.
Jo p800 är för 96 cell och har du 72 så passar P700 bättre. De har lite olika max spänningar de tål. Enda skillnaden.

Det är ingen ide att välja en för stor omvandlare. Välj hellre en som är lite mindre tex 12K den har dessutom lite högre verkningsgrad och är billigare.

Batteri kan du nog glömma för all framtid. Jag har provat och byggt en egen batteribank på 8kWh. Så billigt som möjligt men det blev ca 300års avskrivning!
Det är vårat låga energi pris ca 30öre så gör det totalt olönsamt.

Ö-drift är förbjudet! Punkt! Men... tex det finns prylar som kan fixa det tex Ferroamps energihub. Har för mig att man får ut en 1-fas på 16A för tex driva frys mm. Det finns även grejer för att plocka el ifrån elbilen till huset.

Elektriker tycker att det är helt livsfarligt att det fortfarande är på när man har brutit huvudströmbrytaren. Alla större UPS system är mycket väl utmärkta. Men det går att bygga sådana.

Idag så är det bättre att sälja solelen på dagen då priset är högre och köpa tillbaka den på natten (lägre pris) Men då måste du skaffa dig timtariff. Det är lönsamt. Sedan så skall du ansöka om El-certifikat och eftersom anläggningen är så stor så kommer du nog bara att använda 4MWh själv och sälja ca 8MWh. Det är lönsamt att köpa in en separat el-certifikat mätare för då får du certifikat även för de 4MWh. med 10öre så är det 400kr/år extra. Den kostar 2-3kkr i inköp men över åren så blir det lönsamt. Just nu är certifiat priserna lägsta någonsin så de borde stiga.

Sent: Thursday, November 30, 2017 9:54 PM
To: calle
Subject: 14 kw Stockholm

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/14-kw-Stockholm-tp5014224.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: 14 kw Stockholm

Till ditt tänkta montage kommer det även att fungera utmärkt och producera minst lika mycket kwh/år med en vanlig billigare strängväxelriktare utan optimerare

Re: 14 kw Stockholm

Gunnar
På frågan om det går att ordna reservkraft vid strömavbrott så är svaret att det går utmärkt med rätt utrustning. Här är SolarEdges lösning: www.solaredge.com/solutions/grid-backup#/

För att ödrift ska tillåtas så måste anläggningningen vara skild på ett säkert sätt från elbolagets nät under strömavbrottet.

För batterilagring går det numera att erhålla bidrag för 60% av kostnaden. (Max 50000 kr) Det är dock svårt att räkna hem det hela med våra låga elpriser.

Re: 14 kw Stockholm

Lux,

Välkommen till forumet!

Välj hellre en växelriktare SolarEdge SE17k, om du nu vill ha ett SolarEdgesystem. Till den kan du nämligen koppla effektoptimerare av typ P500, P600, P700 (avsedda för 2 paneler) och jag tror även den nya P800. Då har du alla möjligheter i framtiden och kan även bygga ut till totalt med paneler med märkeffekten ca 21 kWp

Väljer du en SE15k då kan du koppla P500 till den, men inte koppla P600 eller P700 till den och inte heller P800. Jag har för mig att det är så, men kolla upp! Prisskillnaden är nog försumbar, kanske en 1000-lapp. En SE17k kostar ca samma som en på SE10k.

Du kanske ska kontrollera om du verkligen har så svår skuggning så du behöver ett SolarEdgesystem.
Men kanske nörd-faktorn kommer in och du vill ha full kontroll på hur mycket varje modul producerar och då blir det då ett SolarEdge-system.

P350 och P300 kan man koppla till alla SolarEdgeväxelriktare.

Med 20 graders taklutning kan man även lägga paneler på norrtak(nordost som du har).
Det kanske bara blir ca 60 % kWh-skörd årligen av vad sydtakspanelerna ger, men ett gott tillskott (kanske för elbilen?) Se bekantens tråd!
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-solcellsanlaggning-12-kWp-april-2016-blev-20-12-kWp-beskrivn-foton-m-m-tp5010267.html
Han har SolarEdge-system och P600 effektoptimerare (för att komma ner i pris) och en hel del paneler(32 st) på sitt nordvästtak-fall. Dock litet mindre takvinkel än du, nämligen ca 13 grader.
Lux

Re: 14 kw Stockholm

Lux
Ok, ska kolla skillnad i pris att gå upp till en 17.
Ja det är mest för att jag vill ha koll på varje panel som jag vill ha SE. Dock har jag planer på att bygga ett uterum som tidvis kommer att skugga några paneler på garaget.
Lux

Re: 14 kw Stockholm

Lux
Bör jag installlera en ”SolarEdge Modbus Meter” redan från början? Behövs det ytterligare en mätare för elcertifikat?

Re: 14 kw Stockholm

Arne
Din lokala solcellsfirma kan inte de något om elcertifikat och elcertifikatmätning och hur det fungerar. Men, de tänker kanske inte främst på kundens väl och ve. De borde kunna sådant, kan jag tycka.

Om du anmäler din solcellsanläggning till Energimyndigheten och där ansöker om elcertifikatkonto på Cesar. Det kallas Cesar systemet där dina elcertifikat hamnar och sparas, och bokas av vid din försäljning av elcertifikat.

Du får elcertifikat då för de kWh som passerar din elmätare(ägs av ditt elnätsbolag) och som går ut på allmänna elnätet. För det behöver du ingen elcertifikatmätare. Det är din elnätsbolag som sköter att dina elcertifikat hamnar på ditt Ceasar-konto.

Skulle du även vilja ha elcertifikat för de kWh du egenförbrukar av din egenproducerade solström, då måste du skaffa en elcertifikatmätare(som måste vara certifierat och godkänd). Dock egenförbrukar man ofta inte mer än ca 25 % av den solströmsproduktion man har på en enfamiljsvilla. Ofta lönar det sig därför inte att skaffa en elcertifikatmätare, + installationen av + administrationskostnad för de elcertifikaten(ca 10 %).
Jag tror Emulsionen i Göteborg säljer "elcertifikatmätaren) ca 3000 à 4000 kr. Men en elektriker ska också installera den, vilket kostar ett par tusenlappar till. Sedan ska elcertifikatmätaren kommunicera med Emulsionen i Göteborg, och kanske där extra kostnad uppstår.

Vi har en solcellslanläggning på 16,3 kWp och har ingen elcertifikatmätare, utan nöjer oss med de elcertifikat vi får för såld solström. Även bekanten med anläggning på 21,1 kWp, har ingen elcertifikatmätare och nöjer sig på samma sätt med de elcertifikat han får på såld solström.

Angående anmälan till Energimyndigheten och blanketter och exempel på ifyllda blanketter, se "Bli din egen elbaron": http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Kabeldragning-ska-EMF-och-Lenz-s-Lag-tp5014034p5014036.html

Lux

Re: 14 kw Stockholm

Lux
Tack för infon om elcertifikat. Jag ska sitta med leverantören snart och diskutera igenom alla detaljer kring anläggningen såsom mätning och montering. Därför vill jag nu skaffa mig lite kunskap om vad som är viktiga frågor att ta upp.