14,7kw på norrtak, utmaningar o funderingar

Re: 14,7kw på norrtak, utmaningar o funderingar

Jari
Nej du, definitivt inte stoltheten utan respekten för att någon ska tjäna sitt levebröd under sin arbetstid och få vara i fred på ledig tid. Snåla hempulare som ska ha allt "gratis" men ändå vill ta del av ens kompetens och tid skulle i alla fall inte jag orka med om jag vore hantverkare. Nu är jag ju inte perfekt uppfostrad så jag har ju ändå ventilerat en hel del frågor med honom vilket han gladeligen har svarat på.

Nu gillar jag ju att fixa på egen hand och tar därför gärna emot tips och råd från er andra som gått igenom liknande projekt. Det är väl tanken med forumet?

Ska kolla montageanvisningen av ren nyfikenhet.
Känns dock bra nu när jag valt att montera panelerna stående.

Nu är det bara jordfrågan kvar. Några jordar, andra inte. Vad skiljer deras anläggningar åt? Är enda och bästa jordpunkten den i huvudskåpet?

Re: 14,7kw på norrtak, utmaningar o funderingar

magneten
Den bästa jordningen torde vara ett eget jordtag.

Re: 14,7kw på norrtak, utmaningar o funderingar

Det är med att ordna eget jordtag, det är inte så enkelt. Kostar nog stora pengar.
Det skall mätas av behörig firma också så att resistansen är tillräckligt låg. Det är nog bara lantbrukare med egen gård som har sådant. Det är alltså inte att tänka på för en vanlig hederlig enfamiljshusägare i stadsbebyggelse.

Jordning av solcellsmodulernas alu-ramar är ju bara skyddsjordning. Alltså i händelse de skulle bli spänningsförande. Därför duger säkert servisledningens PE-ledare, gröngula,  mycket gott. Den används ju för annan skyddsjordning i huset, jordade vägguttag m.m. Det är inte för att avleda direktträff från blixten, som man jordar solcellsmodulernas alu-ramar.

Självklart ska du lyda montageanvisningen för dina moduler, var på alu-ramen tillverkaren godkänner att du får klämmer dem. Annars avsäger de sig garantin.

Re: 14,7kw på norrtak, utmaningar o funderingar

Jari
ok nu en dubbelkoll så jag tänker rätt innan jag börjar koppla in allt.

Det blev ju
48 paneler 315w LG och jag tog faktiskt 48st P350 optimerare (lyxade till det så jag ska se samtliga i övervakningsappen).
Riktare SE17
Max W är ca 11000 per sträng.

1. Jag kan alltså INTE sätta alla mina 48 i en sträng för då slår jag över 11000w

2. Jag sätter 50/50 för en jämn fördelning. Får då 24 per sträng. Gott om marginal till minimum 16. Eller borde jag fördela på annat sätt för att ha möjlighet till utbyggnad (t.ex. på fasad)

3. Parallellkopplar dessa 2 strängar in i min DC-brytare för att spara en ingång? eller sätter istället en sträng per ingång? Vad är bäst för framtida utbyggnad?

4. Parallellkopplar jag lämpligen redan på taket för att slippa dra 4 kablar till garaget? Med T-kontakter

Re: 14,7kw på norrtak, utmaningar o funderingar

callec
Sätt varje sträng på egen mppt.
När du senare bygger ut då kan du koppla in dessa på samma mppt och ha en ledig för ditt nya projekt

Re: 14,7kw på norrtak, utmaningar o funderingar

Jari
Tack Callec

Så får det bli.

Då blir det 5 kablar ner från taket. 2 plus, 2 minus och jorden.
Om jag förstått det rätt ska man helst inte dra minus och plus i samma rör.
Då kör jag båda röda i ett rör. Jord och minus får gå ner i andra röret.

Re: 14,7kw på norrtak, utmaningar o funderingar

Jari
Nu har vi producerat i 2 dagar. Kul
Trots snöoväder o molnigt så har vi skrapat ihop lite kwh.
Har endast startat 30 paneler av 48 än så länge (sträng 1). Toppat som bäst 7,8kw. Längtar efter första molnfria dagen.

Nu är det pappersjobbet kvar. Har jag missat nåt?
* Inte momsregistrerad check
* bidragsansökan inlämnad check. Dock inga kvitton redovisade, när gör man det?
* elcertfikatsansökan inskickad check
* ursprungsgarantidokumentet inskickat check
* anmält startdatum
* förhandlar med vattenfall om priserna, klart tisdag.

Re: 14,7kw på norrtak, utmaningar o funderingar

Grattis till en fungerande anläggning!

Brygg med din solström första solbryggda koppen kaffe och njut!

Varför skulle du skicka in kvittona innan du beviljats solcellstödet?
Det är inte heller säkert att du alls får något solcellsstöd.

Efter det att du beviljats solcellsstöd uppmanar de dig att skicka in kvitton.
Jag tycker att de(alltså Länsstyrelsen, energimyndigheten) kunde beskriva på deras hemnsida klart och tydligt gången hur det går till i praktiken. Många tror att de får solcellstödet i handen och kan gå att handla en anläggning. Men så är det inte.

Har du fått SolarEdge-portalen att funka så du ser effektkurva och energi?

Har du gjort en särskild anmälan om startdatum? Till vem?
Och start av vad?  Menar du start av växeriktaren, när den första gången börjar matar ut på allmänna elnätet? Eller när hela anläggningen är fullständigt klar och färdig?

Re: 14,7kw på norrtak, utmaningar o funderingar

Jari
Jag fick en mailförfrågan ang startdatumet från Energimyndigheten. Svarade nu när jag vet exakt datum.

Ok då väntar vi in det ev bidraget. Trodde ju att de kunde tänkas vilja ha in exakt summa så snart den är känd. Det är ju tusen andra uppgifter de vill ha in i förväg.

Nu håller vi förbrukningen på hög nivå till på tisdag så vi inte bjuder Vattenfall på gratis ström innan avtalet är tecknat. 😆

Re: 14,7kw på norrtak, utmaningar o funderingar

Startdatum till energimyndigheten är inte viktigt på veckan, eller ens månaden, när.

Det är ju bara det datum de registerar din produktionsanläggning.
Och det är bättre de gör det så tidigt som möjligt, annars försenas det hela bara.

Vi gjorde misstaget att ange datum då vi bedömde att vi skulle kunna ha vår anläggning i drift.
Det var ett misstag att ange så.
Det tog energimyndigheten 1,5 månad att registrera anläggningen, så vi förlorade elcertifikat, och det var sommar juli. Vår anläggningen blev registrerad ca 1,5 månader efter det datum vi angivit till dem. Påskledig personal, semestrar, tjänsledigheter, kurser, sjukdom etc.

Därför, sätt du startdatum för en månad sedan, dvs 15 mars 2017.
Att du sedan i verkligheten inte kommer att köra ut någon ström på allmänna elnätet förrän ca 20 april eller 30 maj 2017, spelar ingen roll.

Du skördar kWh från solstrålar, ja då är du väl då en solskensbonde,
och kan lägga till det också på visitkortet.

Re: 14,7kw på norrtak, utmaningar o funderingar

Jari
Min elmätare byttes 5 dagar efter anmälan att installationen av invertern var klar. Gjorde ju detta långt innan vi monterade paneler.
Jo har också hört om långa väntetider men där hade vi tur.

Nu skiner solen 🌞💪🔌💡

Re: 14,7kw på norrtak, utmaningar o funderingar

magneten
Är det startdatum för projektet på ansökan om solcellstödet som avsea så skall det vara den dagen de första prylarna beställs/betalas!

Re: 14,7kw på norrtak, utmaningar o funderingar

Jari
Hur lång tid får man leva med att det tar efter att mätaren är bytt till att vattenfall kör igång avtalet och börjar köpa elen?

Re: 14,7kw på norrtak, utmaningar o funderingar

TommyE
Du kan köra direkt. Allt som mätaren reggar som sålt räknar dom in på första fakturan.

Re: 14,7kw på norrtak, utmaningar o funderingar

Arne
Bekanten, som har monopolisten eon som nätägare, där tog det tror jag ca 2 veckor, efter det att eon hade låtit en underleverantör byta ut hans elmätaren, innan eon behagade registrera honom. Det är väl något de knappar in manuellt i ett dataprogram.
Vi som har kommunal elnätsägare, där var de som förväntat mycket flinkare och registrerade efter 2 dagar efter mätarbytet, tror jag det var.

Re: 14,7kw på norrtak, utmaningar o funderingar

Jari
Tack för svaren.
Låter ju bra om de betalar från första dagen. Annars mår man ju dåligt av all bjud-el man just nu matar ut till Vattenfall. 😱

Re: 14,7kw på norrtak, utmaningar o funderingar

TommyE
Jag ringde och frågade, då gav dom de svar som jag skrev 👍

Re: 14,7kw på norrtak, utmaningar o funderingar

Jari
Hur vet jag hur bra min anläggning funkar? Hur kan jag jämföra mot era värden? Finns det någon gammal tråd om detta?

Vad får ni som bäst från en panel under en solig majdag i procent av maxkapaciteten av just din panelmodell eller hur gör man?

Re: 14,7kw på norrtak, utmaningar o funderingar

Dividera antal producerade kWh med anläggningens storlek. Då får du antal kWh/kWp, det är ett bra jämförelsetal. Titta under produktions-statistik för att jämföra.

Re: 14,7kw på norrtak, utmaningar o funderingar

Arne
Som Tommy säger ska du göra.

antal producerade kWh i april dividerat med antal driftsdagar och installerad effekt. Dvs kWh/(kWp x driftdagar).
Då får du snittproduktion per dag. Multiplicera upp till antal dagar i april, dvs 30 dagar.
Då kan du jämföra det med andras produktion i april månad. Jag antar då att du inte kört hela april.

Ex.  950 kWh under 15 dagar i april med en anläggning med installerad effekt på 17,0 kWp.

30 x 950/(17,0 x 15) = 111,76 kWh/kWp för april månad.

Sedan har du SolarEdges beräkningsprogram. Det spår oskuggad månadsproduktion för din anläggning.
Där har du facit. Nu i maj, ska du se att din anläggning kommer att gå trimmad och på toppvarv.
1234