11,2 KW Villatak/Garagetak Grums Värmland

11,2 KW Villatak/Garagetak Grums Värmland

Stöfeld
Hej på er igen.
Ska såklart dela med mig av mitt projekt för att få lite feedback av er som hjälp mig göra detta möjligt!
Ska väl börja med utgångsläget: Villa byggd ca 2004 och Garaget ca 2007, uppvärmning bergvärme/ved, elförbrukning ca 13-14000 kwh/år.
I från början så var det tänkt att bara montera ca 6 kw på garagetaket, men eftersom tiden gick och ju mer jag satte mig in i detta så blev det till slut som följer. Garagetaket pekar rakt mot söder med en taklutning på 31 grader så där blev det 22st Heckert 255 watts B-kvalitet (beställde först 265 wattare men fabriken sålde dom framför näsan på mig..konstigt!!..) Och 22st Heckert även på boningshuset som pekar i sydostlig riktning också med taklut på 31grader, totalt allså 44 paneler som har en peak på 11220 kw, skall väl producera va 10550 kwh/år om solen i Värmland vill skina på dem. Valet på riktare föll sedan på en svensk Windon LT 10, hade kanske räckt med 8kw men fick denna maskin för samma peng och tänker väl kanske sätta upp några paneler till om ett par år så jag slog till. Har gjort allt montage  själv förutom elinstallationen såklart som gjordes av Rydhals Elelektriska. Köpte det mesta materialet och panelerna genom Rofoto i Blekinge som har fantastiskt behjälpliga på alla sätt (rekomenderas) för alla som står i startgroparna. Anläggningen har varit driftsatt i snart en vecka och går som tåget (tror jag) har inte varit något drömväder sista vecka men det rullar på. Ett utav frågetecknen som jag grublade lite på och som jag även hade upp till diskussion här på forumet var fastsättningen av panelerna eftersom jag har plåttak som liknar tegelpannor, och efter mycket tänkande så blev det till slut trapetsbleckskenor som inköptes på Rofoto. Och det var bra val tyckte jag som också gick otroligt smidigt att montera (se bilder). Speciella plåtskruv för brantare tak inhandlades (Rofoto) och det sitter som F...n. Finns säkert hur mycket som helst som jag missat att skriva men är det något ni undrar över eller bara har synpunkter så är det bara fråga på! Ja just det prislappen för kalaset brukar vara intressant.....det slutade till slut nästan exakt 107500 riksdaler, hade kalkulerat på ca 110 så det är mitt tycke helt ok. Kan man sen också få tillbaka 20% av Staten genom Bidraget (som är sökt) så är det enligt mig en riktigt bra affär som kan betala av sig inom ca <10 år.
Som sagt kolla in bilderna så hörs vi. Soliga hälsningar från Stöfeld  Värmland
11,2 KWp
44st Heckert Nemo 255 watt.
22 st sydost 31°lutning.
22 st söder 31° lutning.
Windon LT 10 HD trefas 16a

Re: 11,2 KW Villatak/Garagetak Grums Värmland

magneten
Snyggt o bra att det funkade med fästena till plåttaket, får man fråga vad som gjorde att valet föll på en Windon växelriktare som känns som ett relativt okänt märke?  Men helt klart intressant att någon provar nya lösningar.

Re: 11,2 KW Villatak/Garagetak Grums Värmland

magneten
Windon chassi har en hel del likheter med EASUN som jag fick upp vid en snabble_img koll på aliexpress kan det kanske vara samma tillverkare som "windon" har brandat?

Re: 11,2 KW Villatak/Garagetak Grums Värmland

Stöfeld
Att jag valde Windon kan jag väl inte riktigt svara på men det beror väl delvis på att det är ett svenskt märke med svensk menyer i riktaren och att jag har hört mycket gott om Windon från branchfolk som jobbar just med sol/vind installationer! Det återstår ju såklart att se om man har köpt grisen i säcken men garantier och dyligt är ju samma om inte något bättre än vissa andra dyrare märken så vi får se!
Min riktare är identisk med den riktare som du visar på bilden, är nog en likadan riktare fast med annan färg och namn 😉
/Stöfeld
[...]

Trapz
Grymt jobbat! Snygg installation, pris per kW måste ligga bland dom lägsta på forumet
40 st Trina Solar mono 275W 11,00
40
66,8
 KW Svart monokristallin 275
Solar Edge SE17K
-
1
Solar Edge P600
11kw söderläge solaredge delat på villa tak och garage

Re: 11,2 KW Villatak/Garagetak Grums Värmland

Roland jakobsson

Intressant lösning.

Jag funderar på att sätta upp paneler på mitt plannja trend, och funderar på om jag kan göra. Ågot liknande dig och skippa skenor och sätta paneler direkt i takfästet.

Takfästen som passar mitt tak görs exvis av cw lundberg, men hur jag sedan fäster solpanelen är jag lite osäker på, fästet har ett hål för att fästa en bult.

Hur fäste du panelerna i ditt takfäste?

Re: 11,2 KW Villatak/Garagetak Grums Värmland

Arne
Välkommen till forumet!

Om du tittar litet i detta forum finns svaret. Vi har nämligen diskuterat montage på tegelpanneplåt i minst en tråd. Det finns sökfunktion uppe i högra hörnet, där du kan skriva in sökord och få träffar i forumet.

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Modulmontage-p-takpannepl-t-tegelpanne-imitation-takpl-t-tp5011264.html

Precis hur trådstartaren har gjort får du fråga honom närmare om.

Solcellsmodulerna fästs med moduländ- och mittklämmor direkt i trapetsbleckskenorna. Det behövs inga långa alu-skenor. Det gör att det blir låg kostnad för montagematerialet.

Re: 11,2 KW Villatak/Garagetak Grums Värmland

Stöfeld
Hej på er.
Roland! Ang skenorna så kallas detta Trapetsbleckskenor och fördelen med dessa är dom är busenkla att montera, som Arne skrev så klämmer du fast panelerna på skenorna. Som du ser på bilderna så monterar du så att skarven mellan två paneler blir  på mitten utav en Trapetsbleckskena sen klämmer du fast dom med speciella klämmor i mellan och ändklämmor på ändarna, enkelt o billigt, passar med all säkerhet ditt tak med!
Du köper fästen,  klämmor , skruv till bäst pris på Rofoto.se
Hör av dig om det är något mer du funderar över
[...]

Tjena
Toppnotering för anläggningen idag!! 74 kilowattimmar på en dag och då mulnade det på så jag tappade ca 1,5 timme sol på kvällen! Så det går nog att komma upp i ca 75-76 kilowattimmar på en dag om ""sola skiner" ifrån klar blå himmel
Någon med liknande anläggning får gärna kommentera så man har lite att jämföra med!
Soliga hälsningar från Värmland
/Stöfeld
11,2 KWp
44st Heckert Nemo 255 watt.