tips på DC-brytare?

vickersol
Någon som har ett bra tips på en vettig brytare (sådär 750-1000V DC) som inte kostar skjortan?
Även om min inverter(SMA 4000) har en vill jag ha en per string bredvid.

Re: tips på DC-brytare?

Morby
Jag kör med en "vanlig" automatbrytare som sitter i 230 volts elcentraler.
Funkar helt ok och i mitt fall valde jag 16 ampere automatsäkring av märket Häger.
Annars finns ju billiga på Jula och Biltema för mellan 29 och 39 kr.

Re: tips på DC-brytare?

Jag är själv på jakt efter DC-brytare till min anläggning så jag har också letat efter brytare.

Det är sannerligen inte lätt att hitta, men DC-brytare heter iallafall "DC-Freischalter" på tyska, och är det några som kan det här med solceller så är det tyskarna.

Mest lovande verkar en brytare från ABB vara, OTP16BA3MS:

http://www.amazon.de/ABB-Stotz-DC-Freischalter-OTP16BA3MS/dp/B001GQH9YC
http://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/3179602_-dc-freischalter-otp16ba3ms-abb-stotz-striebel-john.html
http://www.electroquip.co.uk/abb-ot-switches/abb-16a-3p-enclosed-switch-otp16ba3ms
http://www05.abb.com/global/scot/scot209.nsf/veritydisplay/ea7b42e284b52527c12575cf0035c8ed/$file/1scc301009k0201.pdf
http://www.abb.com/product/seitp329/4bf64d9388fe3dbac1256e910032db29.aspx?country=00&tabKey=2&cid=9AAC100784&gid=ABB1SCA022643R0530

Det verkar vara samma brytare som Micke använder i sitt system:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Mitt-solcellsprojekt-td4879669i20.html
(Se en bit ned på sidan 2)

ABB-brytaren kan köpas för ca 45 Euro på tyska Amazon.de.

Maxspänningen i mitt system är 570V, så för mig skulle det även fungera med denna brytare:

http://www.schneider-electric.co.uk/sites/uk/en/products-services/electrical-distribution/products-offer/oem-low-voltage-protection/miniature-circuit-breakers-for-dc/c60wdc-c60wpv.page
http://www.ledico.com/_Uploads/dbsAttachedFiles/DataSheet_C60PV-DC.pdf
http://www.iqmarket.sk/sk/Produkty/Fotovoltaika/Istenie-vypinanie/Istic-C60PV-DC-10A.alej
http://uk.alibaba.com/product/717638300-Photovoltaic-installations-DC-current-Miniature-Circuit.html

Men ABB-brytaren verkar mer rejäl tycker jag.

Jag är mer tveksam till att använda en vanlig AC-brytare för 230V elcentraler.
Bryter man vid maximal belastning/solinstrålning skulle det kunna bildas en ljusbåge i brytaren som inte stängs av utan fortsätter att hålla kretsen inkopplad.

https://www.youtube.com/watch?v=KqPtjOnGuEo
https://www.youtube.com/watch?v=8UmNSKgJ2HY

Här är för övrigt en AC 500kV ljusbåge:
https://www.youtube.com/watch?v=vqgNrj6oEdc

Re: tips på DC-brytare?

Re: tips på DC-brytare?

Re: tips på DC-brytare?

Morby
Generellt ska man aldrig bryta en DC-brytare med last i utan steg ett är alltid att stänga av AC delen i en
växelriktare först. Efter det kan det inte bli nån gnistbildning i en DC-brytare när den bryts.

Re: tips på DC-brytare?

DrivMedEl
Varnar för att använda AC komponenter för DC.

Skulle en intern kortslutning uppstå i invertern på DC-sidan, skall säkringen vara ett skydd och inte en brandrisk. Ett fel kan uppstå när som helst när man som minst anar det. Skulle någon annan i familjen av misstag slå i från säkringen vid last är det risk för brand.

En del DC-brytare kan vara försedda med "magnetisk blåsning" en permanentmagnet detta för att minimera ljusbågen vid öppnings ögonblicket dessa kan då vara polariserade, vilket innebär att strömmen måste har rätt riktning genom kontakten.

Genom att koppla flera kontakter i serie ökar man den maximala brytspänningen för brytare om tex. brytaren är trepolig kan man använda alla polerna två för + en för -.

Elinstallationsreglerna har inte kommit till för skojs skull.
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Behorighet/

Re: tips på DC-brytare?

vickersol
Hittade den här som iofs var lite dyrare än 45EUR men specad till 1000V och färdiga MC4 kontakter om man vill ha det (för en sträng):

http://electrotecenergy.se/montage-material/

Re: tips på DC-brytare?

vickersol
nelos:

Tack för länkarna. De verkar rejäla som du säger.

Behöver inte du en OTP16BA8MS för 570V spänning om du nu ska gå på de kapslade ABB-brytare, eller läser/tänker jag fel?

Själv klarar jag mig då med två stycken OTP16BA4MS då jag har 10 och 7 *36,6 V att bryta.

Re: tips på DC-brytare?

nelos
Det stämmer bra, OTP16BA8MS ska det vara i mitt fall, här är ett datablad:

http://www.abb.co.uk/product/seitp329/4bf64d9388fe3dbac1256e910032db29.aspx?tabKey=2&gid=ABB1SCA022643R0700&cid=9AAC100784

Men brytaren från electrotec energy är också intressant, jag överväger den också.

Re: tips på DC-brytare?

Re: tips på DC-brytare?

vickersol
Det blev två stycken OTP16BA4MS. Amazon var billigast, men svindyr frakt. 60EUR!

Så istället blev det från eibmarkt.com. Nu är bara hoppas det funkar som det borde med ordern.

Re: tips på DC-brytare?

osse99
Om det fortfarande är aktuellt så går det att hitta nedanstående brytare på tyska ebay billigt!

http://europartner-solar.de/Generatoranschlusskasten-DC-Trennschalter-PV-SOLAR-Zubehoe_1

/osse99

Re: tips på DC-brytare?

nelos
Använder man Kostals växelriktare så finns det en inbyggd DC-brytare i växelriktaren.

Enligt Kostal ska det räcka med denna DC-brytare, och ingen extern skall behövas om man inte vill ha en sådan av någon annan anledning.

I användarmanualen för Piko står följande:

"The PIKO inverters are fitted with an integrated DC load break switch.
No external break switch is therefore required, unless specified by local country laws (example France)."

Sidan 9:
http://www.kostal-solar-electric.com/download/Betriebsanleitungen/Manual_PIKO_en_1_12.pdf

Re: tips på DC-brytare?

osse99

Ja, i praktiken funkar det förståss utmärkt kombinerat med att koppla loss MC4-kontakterna, smart lösning.

Men Elinstallationsreglerna (712) säger ju:
"Vid omriktaren, skall en lastfrånskiljare finnas på likströmssidan och på växelströmssidan
skall frånskiljare finnas. Frånskiljning med säkring accepteras inte."

Så frågan är om Sverige inte är jämställt med Frankrike, åtminstone om man ska vara petig?

Du la ju ut en bra länk i en annan tråd med en bit av Elsäkerhetsföreskrifterna där detta står:
http://www.goteborgenergi.se/Files/dok/Smaskalig%20elprod/Anslutning%20av%20solceller.pdf

/osse99

Re: tips på DC-brytare?

nelos
Ja det är inte helt glasklart vad som menas, men Kostals brytare är en lastfrånskiljare, och det är inte en säkring.

Det är en tolkningsfråga, men nog tycker jag kostal-brytaren skulle kunna tolkas som den följer elinstallationsreglerna.