solceller mono eller poly

Michael
Hej!

Varför väljer nästan alla mono solceller undrar en okunnig ?
Har fått offert på poly då mono var slut.
Poly cellerna är på 320W/st.

Sätter stort värde i hjälp/tips

Hälsningar

Michael

Re: solceller mono eller poly

CONTENTS DELETED
The author has deleted this message.

Re: solceller mono eller poly

Jag valde mono för att jag tycket att dom är snyggare. Plus lite skumma bygglovs regler i den här kommunen "du behöver inte bygglov om du inte väsentligt ändrar takets karaktär". Vilket mono paneler inte ansågs göra, då det ändrar taket från svart till svart.

Re: solceller mono eller poly

magneten
Är väl mest en utseende fråga,  jag har poly som jag är helnöjd med har även några monopaneler, kan dock inte påstå att det är någon märkbar skillnad på produktionen mellan dem.

Även mina poly ser tämligen mörka ut då de ligger på mitt svarta plåttak,  är ju mest ramarna i aluminium som syns/ändrar utseendet något på taket.
Poly är ju något billigar=mer kwh för pengarna :) finns ju även poly med svarta ramar om man vill åt det mer enhetliga utseendet.

Kommer förmodligen att köpa poly till min nästa anläggning oxå :)

Re: solceller mono eller poly

Michael
Arne!

Ber om ursäkt att jag har ställt en fråga i fel kategori.
Jag är inte lika kunnig som du.

Du får ha en riktig trevlig helg

Re: solceller mono eller poly

Michael
Tack för svar.

Är det endast kosmetisk skillnad ?
Inget rent tekniskt ?
Lika lång hållbarhet m.m.m

Re: solceller mono eller poly

Jag tror att skillnaden är mest kosmetisk. Man använder olika metoder för att framställa materialet som själva cell-plattorna är gjorda av, därav skillnaden i färg.

Det skiljer kanske lite i pris/verkningsgrad, men de skillnaderna är nog obetydliga.

Observera att jag bara spekulerar nu...

Re: solceller mono eller poly

Monark1954
Även jag har haft svårt att få ett objektivt svar på frågan. Hittade denna beskrivning på en amerikansk "konsumentblogg". http://www.reviews.com/solar-panels/ "Polycrystalline panels are the simplest to manufacture and therefore the cheapest, although they can suffer in high-temperature climates and are slightly less efficient than their monocrystalline counterparts (although typically not enough for the average homeowner to worry about). These guys are bright blue and really stand out, as opposed to monocrystalline panels, which are uniformly black. Monocrystalline panels are longer-lasting, the most efficient, and perform better in low-light conditions, which makes them a little more expensive." Utgår jag från att en st mono panel har högre effekt så konstaterar jag att merkostnaden minskas om man även väljer reglerutrustning kopplad till var panel som Solar Edge eller Tigo boxar. Även mängden montagematerial per installerad effekt minskar. Räknat på en given takyta får du in mer effekt med samma arbete, lika många meter montagelister och en låg merkostnad för en större inverter. Dvs. sett över nyckelfärdig installation ser totala merkostnaden bli markant mindre än merkostnaden per panel. Sen får jag bara hoppas att årsproduktionen blir något högre genom bättre funktion vid sämre ljusförhållanden och att de efter många år fortfarande håller. Garantierna över 25 år verkar lika på massor av fabrikat men vad är det värt? Färgen anser jag även är till fördel för monopaneler.

Re: solceller mono eller poly

Här på forumet finner ni säkert en del svar på era frågor.
Det finns en hel del info, om man tittar efter.
Bl.a. om själva solcellerna:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Solcell-egenskap-kisel-enkristall-tp5008442.html

Om själva glaset på panelen:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Solarglas-ESG-p-solcellsmoduler-tp5009971.html

Kanske kan vara till någon hjälp?

Idag är en normal polykristallin 60-cellers panel på ca 270 Wp. De effektstarkaste 60-cellers panelerna är monokristallina på ca 335 Wp. Större skillnad är det alltså inte, dvs mono är ca 24 % effektstarkare än poly. Däremot är priset mycket högre än bara 24 % dyrare, kanske 75 % dyrare.
Poly- och monopanelerna är ca lika stora till ytan man sparar alltså inte värst mycket montagematerial.

Vill man ha en panel med 60 st enskilda solceller, vilket är det vanliga, på säg 270 Wp då finns det att välja på polykristallina och monokristallina. Men vill du ha en panel på 290 Wp och fortfarande vill att den ska bara ha 60 enskilda solceller, då hittar du troligen inga polykristallina paneler. Det blir då monokristallina paneler du får välja. Det finns givetvis polykristallina paneler med 12 extra solceller i sig, nämligen 72 st solceller, och då kommer man upp i 290 Wp även för polykristallina paneler. Men en sådan polykristallin 290 Wp panel är större till formatet. Man kan summera, vill man ha ut hög effekt ur en solcell, då får man ha monokristalina solceller, men de är betydligt dyrare att tillverka. Dvs pris per Wp blir betydligt högre.

När det gäller svagare bestrålning än standardbestrålningen(1000 W/m2 vid 25 grader C, dvs STC) vid tillverkarens provning, den så kallade flashningen, så har många solcellsmodultillverkare i databladet i sitt diagram ström mot spänning, även med parametern olika bestrålning(W/m2) och då ser man vad de ger vid lägre bestrålning. Uppmätning sker med blixtljus av varje panel före utleveransen. De har ofta även angivelse vid NOCT, dvs 800 W/m2 vid driftstemperaturen ofta ca 50 grader.

Ofta anger varje tillverkare att de har bra effekt vid svagare bestrålning. Men det är bara vanligt försäljarskryt, och ska tas med stor nypa salt. SolarEdge optimerare ger förmodligen ingenting extra om du inte har någon skuggning, utan snarare en aning lägre effekt. Vid stor skillnad i märkeffekt mellan varje enskild solcellsmodul, så kallad mismatch, då är SolarEdge bra, men numer sedan ca 15 - 20 år, effektsorteras varje solcell noga och komponeras in i en solcellsmodul, sedan sorteras solcellsmodulerna ytterligare i Wp-område på ca 5 Wp intervall. Största mitchmatch man kan få blir då nästan obetydlig. Köper man 275 Wp moduler, då kan man teoertiskt få t.ex. några på minst 275,00 Wp och en andra på högst 279,99 Wp. Toleransen brukar vara +5 Wp.
Det blir då alltså 1,8 % effektskillnad mellan effektstarkaste och effektsvagaste i en sträng. De moduler som är starkare än 275,00 Wp, det kan SolarEdge ta hand om och ger alltså för dessa mereffekt. Säg att hälften är på maxnivån 279,99 Wp, då blir det bara en extra effektvinst på 0,9 %. Frågan är om det är värt extrapengarna en solaredgeanläggning kostar? Du har även effektförluster i själva effektoptimerarna, kanske 1 à 2 %, skulle jag gissa. Det kanske inte blir något bättre alls med SolarEdge jämfört vanligt
system.
Vi har SolarEdgeanläggning, men valde den pga att vi har väldigt många småtak i olika väderstreck. Med SolarEdge klarar vi oss med en enda växelriktare. Med ett vanligt system, skulle vi ha behövt kanske 3 eller 4 små växelriktare. Det skulle ha blivit mycket dyrare. SolarEdge är bra om man använder det på rätt sätt och ställe.

Re: solceller mono eller poly

Jag har Mono och Jan på  Bergstena Backgården har Poly.
Vi är 4-5 mil från varandra och har i princip samma vinklar mot solen.
Under 3 års tid har vi ungefär samma effektivitet per installerad kW.

Vad man väljer beror på annat, exvis tillgänglig takyta, pris etc.

Re: solceller mono eller poly

Här är en bild på mina REC polypaneler på carporten samt även en ensam monokristallin panel som sitter på stolpen till höger. Kan inte påstå att det är någon jättestor skillnad.. polypaneler na ser här Dick lite ljusare ut pga dess tämligen platta montage

hur länge de olika panelerna håller beror nog mer på övrigt ingående material samt hur väl lamineringen är utförd så att det EJ släpper och tränger in fukt i panelen om 20-30 år..detta får tiden utvisa med dagens massproducerade paneler.

Re: solceller mono eller poly

Ja jag har funderat på skillnaden mellan våra anläggningar Callec... Tror det är den geografiska placeringen som gör skillnaden. I övrigt är det mycket jämnt skägg. Efter de år anläggningen varit i drift kan jag inte se någon skillnad i verkningsgrad över åren. Hellre normala variationer på årsbasis.
Kanske för tidigt att se det....

Varje anläggning är unik, likaså vad man väljer för panel. Förutsättningarna får avgöra.