sälja el överskottet

mats
vem säljer ni elöverskottet till?
vem betalar bäst i dagsläget?

Re: sälja el överskottet

magneten
Stannar kvar hos Vattenfall 40 öre + spot +moms.

De var justa  och strök årsavgiften samt påslag på elhandeln i ytterligare ett år för mig, vilket ju är värt en dryg femhundring i mitt fall

Re: sälja el överskottet

BengtK
Föreslår att du kollar lite i denna tråd:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Betalning-for-mikrodproducerad-el-tp5004426.html
33 st Sharp ND-R245A6 (245W) 8,085 kW 54,2 m2 Rakt söderläge 0°. Taklutning 27°. Kostal 7,0. 2 strängar 15 +18 54 st Stion 150W tunnfilm 8,1 kW 58,9 m2 Rakt norrläge 180°. Taklutning 27°. Kostal 5,5. 2 strängar 27 +27

Re: sälja el överskottet

thomas_blekinge
Igår 8 Mars meddelade Sölvesborg energi att de betalat 1.15 plus moms. Hoppas det står sig.
21 st 260 W moduler

Re: sälja el överskottet

nelos
Umeå energi betalar 1 kr/kWh inkl moms:

http://www.umeaenergi.se/el/egen-produktion/overskottsproduktion

Re: sälja el överskottet

Westcoast
Umeå Energi maj 2016 = 35 öre inkl moms... från bäst i klassen till...

Re: sälja el överskottet

Norrlandssol.
Hm, haft vattenfall ett tag nu, undrar om ersättningen sjunkit till endast spotpris nu? Undrar vilka man ska välja då? Men knappast lönt att byta nu..

/A.

Re: sälja el överskottet

TommyE
När det gått ett år för mig och det är dags för spotpris, då kommer jag ringa till Vattenfall, dom har gett mig bättre köp pris när jag ringt dom än via andra kontaktvägar. Kanske kan du få behålla +40öre?
Kan tänka mig att det är intressant att behålla oss som kunder även om vi säljer lite, för mig är det ett förhållande på ca 10.000kWh köp och max 1000kWh sälj.

Re: sälja el överskottet

mats.s
Fick brev från sölvesborg energi idag,dom sänker till 42 öre från april 2017, för  överskottselen
då blev det plötsligt mindre lönsamt med solpaneler
snart drar väl staten in dom där 60örena ochså som man får.

Re: sälja el överskottet

magneten
Finns ju fler att välja på om pengarna är det viktiga! Telge ringde mig häromdagen och ger 60 öre  vattenfall 40 öre + spot samt 0 kr i årsavgift!

 Tycker dock ändå att det känns helt rätt i tiden med solceller, intstallerade inte i första hand för att det var en bra affär (vilket det dock har blivit de senaste åren) Att producera sin egen el är ju så MYCKET mer värt än bara pengar :) ty känslan av att göra egen el är värd en hel del.

Re: sälja el överskottet

callec
Jag valde SHE, där får jag spotpris plus 0,3 kr/kWh plus moms. Inga avgifter och så köper de dina elcertifikat.

Re: sälja el överskottet

thomas_blekinge
Nej, det stod sig inte. Sölvesborg energi sänker till 42 öre/kWh. Dåligt!
21 st 260 W moduler