offgrid kylskåp

murarn
Hej Försöker få ihop en solcellslösning till mitt fritidstorp. Torpet ligger för långt bort från det fasta elnätet så vill man ha el får man göra själv. Det primära behovet i sammanhanget är att få en fungerande kyl. Visst belysning och vattenpump är också trevligt.

Nu när jag tittar runt så finns det rätt många som säljer solkylskåpspaket som ligger runt 200W paneleffekt och 200-500ah batterier. Vad jag förstår så ska detta då räcka för kyl om man tex bara använder kylen under helgerna.

Så för att kunna köra kylen mer kontinuerligt spekulerar jag i att man behöver mer paneleffekt för att batterierna ska hinna ladda i tid. Sen är ju paneler också billigare än batterier så det verkar ju smartare att köra fler paneler. Stugtaket har ju ändå ca 35kvm på solsidan så att skruva upp 2 paneler istf 1 spelar ingen roll.

Tänker mej att följande bör kunna driva en kyl hyfsat kontinuerligt, förutsatt att det är sol några dar i veckan.

Och nu till det svåra, hur kopplar man ihop detta och vilken regulator använder man.

Och med att kylen går på 12V tänker jag mej att det är bäst om systemspänningen är 12, vilket också borde innebära att man paralellkopplar panelerna

Då återstår regulator frågan, med panelerna i parallell så blir den teoretiska paneleffekten 560W. Men det verkar som de flesta mppt regulatorer som säljs är designade för ca 300W vid 12V. tex Mastervolt SCM25

Så vad gör man köper man en monster regulator eller kan man köra med 2 regulatorer i parallel. Eller ska man ge upp och köra ett 24V system och sikta på ett 200V kylskåp via inverter. Är det nån som har några tips?

Re: offgrid kylskåp

Morby
Frågan är nog vilken typ och modell av kylskåp du avser.
Sedan förbrukning av ström är mera åt hur ofta tror du att du öppnar det?
Själv har jag ett kylskåp i min segelbåt som strömförsörjs av en enda solcell på 50 watt och vårt kylskåp står och går hela sommaren, med kyla. Nu springer man inte så ofta och öppnar det på dagarna eller kvällarna.

Men det primära är hur ofta öppnar du ditt vanliga kylskåp hemma? Tror inte det är så väldigt ofta för det är det du måste räkna på i ditt fall. Så mycket ström som du räknar på är nog lite för högt med tanka på din beräknade strömåtgång. I ditt fall bör du nog titta i en båtaffär på en "vanlig" spänningregulator för 12 volt.

/Lars

Re: offgrid kylskåp

Och har du 2 paneler så kan du sätta en åt öst och den andra åt väst.
På det viset försörjer panelerna kylskåpet längre tid och du kan då ha mindre batteri

Re: offgrid kylskåp

Murarn
Tack bra synpunkter.

Otroligt driva en kyl med bara en 50W  det var imponerande.

Antar att är bättre till sjöss mindre skugga att ta hänsyn till.
I mitt fall är nog bästa placeringen för paneler på taket som vetter mot syd.  Sommartid uppskattar jag att panelerna vara helt skuggfria 4-6h.  Sen finns det ju även en hel del moln på sommaren så jag tänker mej att det är ganska sällan panelerna kommer att kunna producera optimalt så säg att man i snitt har 40% effektivitet.

Då borde man få ut ca 5h * (2*280) * 0.4  dvs 1120Wh per dag

Förbrukingsiffror jag har sett på kylskåp ligger runt 30-50Ah, så säg att man hamnar på mellan 30 - 75Ah/dygn beroende på hur ofta man öppnar skåpet. Vilket ger 75*12 dvs 900Wh

Sammantaget
  2 paneler chansen stor att det blir alltid blir ett överskott.
  1 panel sannolikt att det blir underskott de dagar skåpet öppnas ofta

Så en panel funkar nog utmärkt om man bara anv stugan över veckoslut, men ska man vara där länga perioder behöver man nog 2 paneler.

.

Re: offgrid kylskåp

Gunnar
Med tiden så dyker det säkert upp behov av el till andra saker än kylskåpet så jag skulle satsa på ett 230 volts system om jag vore i dina kläder.

Här kan du läsa om det självförsörjande huset utanför Örebro som inte är anslutet till elnätet. Det finns säkert en del info som du kan ta del av och skala ned till ett mindre format. Kolla den extremt energisnåla kyl/frysen och nya effektiva batterier.

https://nseffektivareenergi.se/epages/nseffektivareenergi_se.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/nseffektivareenergi.se/Categories/

Klicka på det Självförsörjande huset i spalten till vänster.

Re: offgrid kylskåp

awillfor
På stugan har jag en 250W panel på taket mot syd, 500Ah batteri (12V). Har igång ett 230V kylskåp via inverter från april till oktober utan problem. (Invertern går i sparläge vid mindre än 10W förbrukning)
Även kaffebryggare, tv, radio, vattenpump, belysning osv drivs från samma batteri.

Jag har även ett 200W vindkraftverk, men det brukar jag "stänga av" på sommarn...

Re: offgrid kylskåp

murarn
Tiden går fort började planera för solceller ifjol men som vanligt kom andra saker i vägen.
Men  jag är väldigt tacksam över den hjälp ni gav mej ifjol synd bara att jag aldrig kom till skott.

Men nu är det dags för ett nytt för ett nytt försök att få in el till torpet.

Är numera övertygad om att en inverterlösning sannolikt är den mest bekväma lösningen,
och nu när jag åter igen börjar leta efetr paneler och invertrar så fastnade jag för en paketlösning som swedensol erbjuder  Fristående solcellspaket

Att köpa ett färdigt paket är sannolikt lite dyrare men det är ju ganska bekvämt att få allt ihoplockat från början.

Med era erfarenheter så har vi redan kommit fram till att det sannolikt räcker med en panel, så att slå till på 4 paneler är sannolikt overkill, men jag är övertygad om at jag kommer att vilja driva mer saker än bara ett kylskåp i framtiden. Så varför inte gå all in på en gång (ska man ändå klättra på taket kan man lika gärna sätta upp ett par paneler till :)

Till detta tänkte jag ha en 24v batteribank dvs  2 x 12V 250 Ah. Kanske är lite i snålaste laget men under sommarmånaderna tror jag att det  borde funka.

Så nu till mina frågor i sammanhanget
Är det nån som har några erfarenheter av Steca, kanske tom finns nån som vill dela med sig av sina erfarenheter avs Solarix PLI?

Är det nån som har några erfarenheter av swedensol?

Re: offgrid kylskåp

murarn
Tänkte dela med mej av vad jag har kommit fram till angånde Steca PLI

Rent generellt så får jag känslan av att det var offgrid som var målgruppen för den här produkten.

Egenförbrukningen på Stecan ligger på 45W / 14w i ecoläge vilket känns väl högt
Verkar heller inte att gå att konfigurear när ecomode ska triggas vilket gör det svårt att få lösningen att fungera smidigt.

En annan kul detalj är att Steca PLI  verkar vara exakt samma produkt som som Axpert MKS.

Nå huvudproblemet är egenförbrukningen, återgår därför till att titta på lösningar från Victron som iaf specar betydligt bättre förbrukningssiffror.

Så efter mycket funderande så har jag kommit fram till följande systemlösning
2st. 300W paneler (60 celler)
24V batteri bank (2st 12V 250Ah)

Victron MPPT 100/30
Victron inverter 24V/2000VA

Dvs lägger lite mer pengar på elektroniken och spar in lite på antalet paneler.
Om det nu visar sig att paneleffekten inte räcker så kan jag lätt utöka anläggningen med fler paneler.