mitt minisystem

Tomas
Kul med ett forum, hoppas ingen tar illa upp om jag berättar om mitt lilla projekt. Jag fick ett minisystem på köpet när jag köpte min sommarstuga för snart 10 år sedan. Stugan ligger mitt ute i skogen och har ca 3 km till närmaste elanslutning och det skulle kosta närmre en halv miljon att gå på elnätet.

Det sitter en gammal panel på skorstenen och den laddar för tillfället ett 55ah bilbatteri. Då jag från början i princip inte kunde något om detta har det varit learning by doing. Från batteriet finns det en koppling till en timer och därifrån styrs några lampor. jag har själv utökat med en laddningsregulator för att skydda batteriet och även kopplat in en bilstereo som känns optimalt att köra på solen.

Nyfiken som jag har har jag även köpt en 1000w inverter som omvandlar 12v till 220. Batteriet räcker inte särskilt länge när man tar ut max men det är ändå möjligt att värma en barnmatsburk eller göra ett par koppar kaffe i min melitta minibryggare som gör två koppar. Det går även att köra dammsugaren som har möjlighet att reglera effekten genom att variera strömåtgången eller lite elverktyg när man bygger något.

Alla som jag pratar med suckar och säger att jag ska satsa fullt ut på 12volt men då vi bara besöker stugan en helg i månaden som max känns det inte så lockande att köpa upp sig på 12-v prylar. Detta är ju dessutom både spännande och miljövänligt. Hittade en 12-volt-micro som jag tror kostade närmare 8000 pengar men nöjer mig tills vidare men den jag hittade på blocket för 200 kronor som går på 220. Är det någon som kan uppskatta ungefär hur stor förlusten blir när man omvandlar från 12-220? Är det 10-50-75 %?

Som ett komplement till detta har jag ett litet bensindrivet elverk när solen inte räcker till men funderar nu på att skala upp. Tänkte i första hand satsa på ett större och bättre lämpat batteri som räcker lite längre. Inbillar mig att på ett fulladdat 100 ah batteri går det nog se en tvåtimmars långfilm på kvällen om solen fått ladda batteriet några veckor innan. Just i dessa lägen när man behöver lite ström men under lång tid är elverk väldigt dumt, och drar onödigt mycket bensin och släpper ut otrevliga avgaser. Funderar även på att komplettera med en liten vindsnurra när solen lyser med sin frånvaro.

Har även fått upp ögonen för danska solarventi, har nästan bestämt mig för att skaffa en sådan panel för att bättra på ventilationen.

Om det är någon som har några tips eller ideer hur man går vidare utan att det kostar en förmögenhet lyssnar jag gärna.

Re: mitt minisystem

calle

Mina tips är följande.

* Du skriver inte hur många Watt din panel är på men byta till en MTTP regulator är en bra sak. Du kan då få mellan 20-30% fler Ah beroende på batteriernas status. Detta gör du om du behöver få batterierna snabbare fulla.

* Alt 2 är att införskaffa fler paneler. Tänk bara på att det är bättre att ha matchade paneler som är lika stora annars behövs en regulator per panel.

* Behöver du mer ström så inhandlar du fler batterier. Och parallell kopplar dem bara. Det är enklast.

Batterier på typ biltema kostar inte så mycket och klarar ca 50-200 laddningscykler. Räkna på hur ofta du kommer att tömma dem och då får du livslängden.

Batterier som klarar >500cykler kostar >2000kr

>3000cykler kostar >6000kr.

Det går utmärkt att koppla ihop bra med äldre och även olika storlekar. Dock så skall man passa sig för att blanda olika sorter.

* Din inverter drar antagligen konstant ca 0,5A. Dvs glöm aldrig att koppla ur den om den ej används.

När den går så har den troligen ca 75% verkningsgrad om den är av enklaste sort. Den dyrare bra modell har kanske upptill 85%. Riktigt fina och svindyra har faktiskt >95%.

Tips!

Kan nämna att på snöskoterförrådet(i fjällen) så har jag en liten 5W panel som jag på våren efter sista körningen med snöskotern kopplar in på batteriet. När jag kommer dit vid Jul så är batteriet fulladdat.

Nästan alla andra grannar har haft batteriproblem och varit tvungna att byta ibland varje år. Snöskotrarna drar bara lite ström hela tiden med efter ett år så blir batterierna totalt döda, återstår bara att köpa nya.

Jag för samma med båten. Har en liten 10W panel som håller mina 4 90Ah batterier fylladdade över vintern. Panelen ligger på rufftaken men under pressen. Det lilla ljuset räcker ändå att fylla på lika mycket som självurladdningen. De är alltid fulla på våren. Livslängden blir mycket längre.

/Calle

On 16 aug 2012 22:47 "Tomas [via Solcellforum]" [hidden email] wrote:

[...]

http://solcellforum.18852.n6.nabble.com/mitt-minisystem-tp5001066.html
To start a new topic under Solcellforum, email [hidden email]

Re: mitt minisystem

Tomas
regulatorn är ungefär en sån här, fast ca 7-8 år äldre. http://www.clasohlson.com/se/Batteriregulator/Pr364452000. Vad skiljer en sådan mot en MTTP-regulator? 20-30% mer effekt låter ju helt klart intressant. Den jag har verkar dock ändå göra vad den ska. Bilbatteriet har stått mer än 5 år och jag har inte märkt någon märkbar försämring. Eftersom invertern bryter så fort man kommer ner runt 11 volt så kanske det aldrig blir ordentligt urladdat vilket antagligen sparat många år på livslängden. Dröjer det en månad mellan besöken är batteriet alltid fullt när man kommer tillbaka. Har funderat som du nämner att även ladda gräsklipparbatteriet under vinterhalvåret, men är lite osäker på parallell-kopplingen, har hört flera som sagt att det är viktigt att alla batterier är identiska, annars kommer det bättre dra ur det sämre eller tvärtom därav tanken om ett ensamt men större.

Panelen täcker i princip skorstenen men jag saknar dokumentation och har aldrig vågat mig upp och titta närmare på den, såg att motsvarande storlek idag på clas ohlsson ger 80w och den som var hälften så stor 30 så en avancerad gissning skulle säga 50-60w. Kan det vara rimligt om den är 10-15 år gammal?

Är inne på ett batteri runt 2000 kronor för att se om det blir någon skillnad men blev lite fundersam när batteriförsäljaren påpekade att ett större batteri blir känsligare mot kylan om det inte blir fulladdat på hösten. Det borde rimligtvis ta dubbelt så lång tid att ladda 100ah som 50ah. Men om du håller 4 90ah batterier på 10W kanske jag inte ska vara orolig? Testade en vinter med ett batteri som var avsett som backup till en mobiltelefonmast men det gav upp efter en vinter. Kommer ihåg att det var väldigt tungt men osäker på kapaciteten.

Invertern är nog en mellanmodell för ca 1000 kronor, 0,5 låter bekant, tror att den ger modifierad fyrkantsvåg, heter det så, det man ibland kallar falsk sinus? Har även en mindre 300 w som drar 0.3 men den verkar vara i klenaste laget, säger ifrån i uppstartsögonblicket till det mesta, funkar dock till lite lyse. Slår bara på den när jag behöver den, i första hand driver batteriet tolvvolten, men även där, reglerat via timer för att inte stå och slösa ström i onödan. Har dessutom satt i lågenergi och ledlampor överallt så vill man bara ha lyse när man kommer sent på kvällen lyser det upp rejält i flera timmar.

Är det någon effektskillnad mellan en växelriktare och en inverter eller är det bara anpassningen mot övriga elnätet den sköter, eftersom jag ibland behöver skarva i med bensinaggregatet kanske det ändå vore ett alternativ? Ger växelriktaren ström direkt, utan mellanlagring i batteri eller går det göra likadant där?

Re: mitt minisystem

calle

Det du har är en klassisk regulator. Solpanelen ger vid bra solsken 21V när den är olastad. Det sjunker till ca 18V detta är vid den spänningen som paneler ger max effekt. Ditt batteri har när det är oladdat en polspänning på kanske 11,5V. När du börjar en laddning så är strömmen konstant ifrån panelen. Om du har en 30W panel så får du ca 1.8A. Spänningen över batteriet blir detsamma som över panelen dvs 11,5V. Då ger panelen bara 1.8*11,5=20W även om panelen är på 30W.

När batteriet börjar bli fullt. 14V. Strömmen är fortfarande 1.8A. Effekten är nu 1.8*14=25W. fortfarande inte 30W.

Nu rycker regulatorn in och börjar begränsa strömmen så att inte batteriet blir överladdat. Om man ej har en regulator så kommer batteriet ut till kanske 15.5V och börjar gasa. Elektrolys sker av vattnet i batteriet. Vätgas och syrgas bildas. Därför måste dessa batterier vara i ventilerade utrymmen annars finns det explosionsrisk. Har du fina batterier så kan de förstöras istället. Då vätskan är gel istället.

Tillbaka till MTTP regulatorer.

Denna typ av regulator är en DC/DC omvandlare. Den tar 18V och gör om till 11.5V. Effekten in 30W blir kanske 28W ut. Men 28W vid 11,5V blir 2.6A. Du har fått nästan 1A mer +30%.
När batteriet börja bli fullt så är 28W = 14*2A strömmen sjunker men fortfarande mer än 1.8A +10%.

Denna typ av regulator är dyr. De kostar >800kr för en som kan hantera 10A.

Behöver man mer effekt så är alternativen att köpa fler paneler, men dessa tar plats så tex på en båt så har man bara en lite begränsad plats och då är detta en av få alternativ.

Det andra är att köpa paneler med högre verkningsgrad men då kostar de mycket mer. Istället för 13% verkningsgrad så kostar en panel med 18% nästan 3ggr så mycket.

För att inte slita på batteriet så borde du bryta redan vid 11.5V. Ett blybatteri skall man helst bara använda mellan 100% och 50% för att ha maximal livslängd. Dyra djupcykelbatterier kan man köra ner till 30% men aldrig djupare. Då tar de skada.

Batterier så skall du inte ha batterier som är avsedda för att starta bilmotorer. Köp istället så kallade fritidsbatterier. Men när du skall köpa de ta med en voltmeter. Är spänningen under 12.1-12.2V så är batteriet något urladdat. Är spänningen under12V så har det antagligen stått länge i butiken och inte blivit uppladdat. Det batteriet kan redan vara skadat. Jag har gjort det misstaget en gång.

Alla batterier har någon typ av självurladdning där av att det alltid skall vara inkopplat till någon typ av laddning.

Att ha flera batterier i parallell ger fördelen att de kan laddas fortare. Varje batteri kan tex laddas med 30A och har du 4 blir det 120A. Det är de samma som de största generatorer du kan hitta idag. Ett större batteri kan kanske bara ta emot 40A. Och då kan du inte utnyttja alla 120A som finns tillgängligt.

En nätansluten växelriktare anpassar spänning och frekvens mot nätet. Och den måste ha en 220V spänning in för att kunna ge effekt ut. En vanlig inverter bara matar ut. Skulle den kopplas mot elnätet så blir det garanterat väldigt stora spännings och frekvensskillnader. Kanske det slutar med en liten brand. Alla säkringar lär gå.

 Calle

http://solcellforum.18852.n6.nabble.com/mitt-minisystem-tp5001066p5001069.html
To start a new topic under Solcellforum, email [hidden email]

Re: mitt minisystem

Andreas
Hej

Håller nog med dina vänner att bygga 12V, vi har en stuga på en Ö, gasolspis/ugn och kyl/frys, annars 12V med endast Led belysning, 12V platt tv med inbyggd boxer, vi har 2st 60w paneler, och 4st Fritidsbatterier på 90Ah, och laddningsregulator, aldrig varit i närheten av ens hälften urladdade batterier, och endast sommarstuga, finns öppen spis för ruggiga kvällar, och även utebelysning.

Re: mitt minisystem

Greger Jansson
Kör liknande själv, men med mindre batteribank.
Har ett 150w solcellspaket från http://www.husvagnhusbil.se.
Led lampor gör väsentlig skillnad i förbrukningen, samma sak om man väljer LED TV istället för LCD eller gammal tjocktv :)