koppling av solcellspaneler

Isidor

Om jag har fyra stycken 24V paneler och kopplar dessa enligt bilden (två och två i serie och sedan paren i parallell) får jag ett system med 48V spänning, eller?

har fått dessa uppgifter på kopplingen av företaget samtidigt som batterierna ska kopplas likadant. Dvs två och två i serie och sedan paren parallellt. Detta för att få en batteribank på 24V av ett flertal 12V batterier. Men nu är jag förvirrad varför solcellerna ska kopplas till 48V på detta vis.

(Företaget har semester, därför jag frågar på forumet).

Re: koppling av solcellspaneler

jansimon
Vad är det för regulator som är planerad?

Kan vara så att regulatorn som är planerad gärna har en högre spänning (mindre förluster/högre verkningsgrad), men utspänningen från regulator är 24Vdc. Men du har rätt som frågar.

Det är en MPPT regulator som ska installeras. http://solarlab.se/solpanel/tracer-40a-2.html

Re: koppling av solcellspaneler

jansimon
Ah! Den fixar upp till 100Vdc från panelerna. Då verkar det som en vettig lösning för att öka verkningsgraden. Helt ok.

Re: koppling av solcellspaneler

Isidor
tack!

Jag blir så förvirrad av serie- och parallellkopplingar och vad som händer med strömmar och spänningar. Har en till fråga på detta ämne.

Om jag kopplar 8 batterier (100 Ah 12V) på samma vis, dvs två och två i serie och sen parallellkopplar paren, så får jag 24V batteribank. Men hur många Ah? Blir det då 400Ah eller 800Ah?

Re: koppling av solcellspaneler

Uffe
400 Ah. Varje batteri ger 100 Ah x 12 V = 1200 Wh. Totalt 8 x 1200 Wh = 9600 Wh. Antal Ah på 24 V är 9600/24 = 400 Ah.
Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

Re: koppling av solcellspaneler

Bra med 24V-system istället för 12V, då kan man använda mindre grova kablar, eller få mindre förluster.
(48V-system ger ännu mindre ledningsförluster men det kan vara svårt att hitta komponenter som använder 48V.)

Behöver du 12V till något kan du använda en DC/DC-omvandlare 24 V till 12 V:

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/2412-V--omvandlare-38123/

Re: koppling av solcellspaneler

Isidor
det ska ändå till en förbrukare ¨på 230V i slutändan. Inverten omvandlar från 24V till 230V så det passar finfint med 24V från batteriet:)

Tack för att ni hjälpte mig att klargöra alla serie- och parallellkopplingar så att jag blev klokare!

trevlig sommar!