inverter vad är viktigt!

Johan
Hej är det någon som har koll på all data som finns på en inverter? Kollar runt efter en till mitt projekt som består av 8 paneler 230W. Hade tänk köpa Danfoss DLX 3.8 så att det finns lite över att bygga ut med + att den har inbyggd server lätt att komma åt via nätverk osv. Men på databladet finns så himla mycket fakta vad är viktigast? någon som vet!

Mvh Johan

Re: inverter vad är viktigt!

Panelernas sammanlagda toppspänningar (Voc) skall inte överstiga växelriktarens maximala in-späning.

Panelernas sammanlagda toppeffekter (Pmax) skall inte överstiga växelriktarens maximala in-effekt.

Panelernas sammanlagda spänningar vid max-effekt (Vmpp) skall ligga inom växelriktarens MPPT-område.

Panelerna ger mest effekt vid en viss spänning och ström. Växelriktaren provar sig fram genom att belasta panelerna olika mycket för att uppnå högsta möjliga effekt. (MPPT) Men växelriktaren kan bara arbeta i ett begränsat område, och därför skall man matcha panelernas ideal-spänning med växelriktarens ideal-område.

Jag läste i databladet för Danfoss DLX 3.8 att MPP-området är 230-480 V. Det innebär att dina 8 paneler måste lämna minst ca 30 V var för att växelriktaren skall fungera. Du måste kolla i panelernas datablad och se vad det står. Risken är att du hamnar på gränsen och kanske inte kan hålla igång växelriktarna vid svagt ljus. Men om du i framtiden lägger till paneler kommer det att ordna sig.

Re: inverter vad är viktigt!

jJohan
Tack ska undersöka det med datan på mina paneler!
Mvh Johan

Re: inverter vad är viktigt!

filip71
Micke wrote
Panelernas sammanlagda toppeffekter (Pmax) skall inte överstiga växelriktarens maximala in-effekt.
Vad är "in-effekt"? Menar du DC-effekten så är jag inte helt övertygad om att växelriktaren måste vara överdimensionerad. Underdimensionerad är i de flesta fall fullt motiverat. I mitt fall så har jag paneler på 12x240W = 2880W och en inverter på 2100VA. Under det strålande solskenet förra helgen gav mina paneler 1700W som mest. Att få ut full effekt (240W /panel) är verkligen ett maxvärde som man sällan kommer upp i. Ungefär som att du kan få ut alla 180hk på din bil trots att den marknadsförs med en så stark motor. Svaret på den dåliga prestandan ligger nog i att mina solceller inte presterade mer pga att taklutningen inte är optimal för solens läge i oktober och att solcellerna tappar verkningsgrad ju varmare de blir... eller för att raljera lite: jag har varken solföljare och aktiv kylning på mina solceller.

Jag måste dock ödmjukt säga att jag är nybörjare och har alldeles för lite egen erfarenhet än så länge så jag ser mitt inlägg som någonting man ska argumentera emot om jag har missförstått någonting. Men det jag vill säga är att man inte ska köpa en onödigt stor/dyr växelriktare.

Inspänningarna och MPPT är viktigt, så det gäller att hitta en bra kombination där, precis som Micke skriver, växelriktare och paneler matchar varandra. Själv var jag inne på samma sak som du; att köpa 8 paneler för att sedan ha lite att växa i. Dessutom ville jag dela upp dem i två strängar för att hantera skuggor, men för att få till en sådan lösning så blev panelerna och växelriktaren mer än dubbelt så dyr. Det kanske är okej om man bygger något som man ska skicka i omloppsbana runt jorden, men i en liten by i Västmanland så handlar det mera om att få en prisvärd och kostnadseffektiv lösning. Så det slutade med att jag köpte hela anläggningen på en gång - alltså inklusive den delen som jag skulle växa i. Och även om min växelriktare fixar två strängar så är allt kopplat till en sträng för att optimera kring MPPT.

Re: inverter vad är viktigt!

Jag är nog benägen att hålla med. Det är nog onödigt med marginal på effekten, särskillt om t.ex. taklutningen gör att man inte kan komma upp i max effekt på panelerna.

Men jag skulle inte våga underdimensionera. På min anläggning har jag kommit upp i effekter som är teoretiskt omöjliga under korta stunder. Det verkar kunna hända när solen plötsligt bryter igenom molnen och panelerna är avkylda.

Re: inverter vad är viktigt!

filip71
Micke wrote
Men jag skulle inte våga underdimensionera.
Vad menar du med "våga"? Som jag ser det så kan man visserligen gå miste om att tillvarata energi under toppdagar men det finns väl inga risker med att underdimensionera i meningen att utrustningen kan förstöras?
Jag tror (hoppas verkligen) att växelriktarens styrelektronik väljer att ta ut så mycket ström som den klarar och inte mer. Dvs om mina paneler plötsligt kan leverera 2500W och min växelriktare bara kan ta tillvara 2100W så är det så mycket det blir. Att optimera för 2% av drifttiden är kanske inte så kostnadseffektivt om man inte kan köpa växelriktare väldigt billigt.

Eller har jag missat någonting fundamentalt?

Men det är ju klart att om jag kan köpa en 50kW trefas växelriktare med MPPT 10-1000V, med fem insträngar och 99,8% verkningsgrad för tusen spänn då handlar jag direkt även om jag bara ska koppla en enda 200W-polypanel på den :-)

--filip

Re: inverter vad är viktigt!

Jag har faktiskt ingen aning om hur växelriktaren bär sig åt om den har tillgång till mer effekt än den kan hantera. Men om den inte klarar att ta ut mer ström ur panelerna kommer ju spänningen att stiga och då finns det väl risk för att man överstiger växelriktarens max-spänning. Nu har jag inte kollat på hur det blir i verkligheten. Om man ser till att inte överstiga angiven spänning och ström kommer ju effekten förmodligen ordna sig på köpet, så det kanske aldrig blir några problem i praktiken.