installationsföretag

cesar
Jag är för närvarande i färd med att installera ett solcellssystem  på mitt nya hus. Jag har funnit att det är billigare att köpa allt material direkt, till exempel från photovoltaik4all.de än alla citat som jag har fått från svenska solar företag.

Så min plan är att köpa materialet själv, och sedan hitta ett företag som gör installationen.

Kan någon hjälpa mig med företag som gör bara hela installationen?

Tack så mycket

Re: installationsföretag

Det är naturligtvis billigare att köpa material direkt själv.
Men, det innefattar också att du själv gör installationen ihop med några vänner.
Installationsfirmor för solceller är inte så intresserade av att enbart montera utan att få sälja materialet.

Re: installationsföretag

cesar
Skulle någon i forumet vara villig att visa mig hur det är gjort? Jag kan göra det arbete jag behöver bara veta vad man ska göra? Jag kommer från Älmhult. Någon i närheten?

Re: installationsföretag

Hej Cesar

Vi tänkte handla av photovoltaik4all.de för ca 6 månader sedan, men de vill inte sälja till Sverige.
De skryter dock om att de säljer till hela världen. De listar på sin hemsida väldigt många länder de säljer till, men det stämmer inte. Har du fått anbud av dem?

Vi har just monterat en solcellsanläggning på ca 11 kW, på betongpannetak, och korrugerat plåttak.
Allt köptes på rofoto.se. De har solcellsskrift på sin hemsida att ladda ner, hur man monterar.
Vi hade en elfirma, som endast monterade växelströmsbrytare och anslöt till fasadskåpet.

Man kan göra nästan allt själv. Dock, montera växelströmsbrytare och ansluta den till fasadskåpet måste en elfirma göra (En behörig elektriker räcker ej).

Se vår tråd i detta forum 'Ny 9,2 till 16,3 kWp solcellsanläggning' över en anläggning som monterades förra året. Mycket bilder.

Att hitta en firma som monterar utrustning, som du själv köpt, kan vara knepigt. Ofta har solcellsfirmor höga avancer på material de säljer. Därför vill de inte gärna montera endast utrustning, som annan har köpt. Det är förståeligt.

Re: installationsföretag

Cesar
Hej Arne, tack för feedback,

Jag har ännu inte beställt material från photovoltaic4all.de, men denna länk jag plockade upp på detta forum från någon som hade köpt material där.

Jag tittade på rofoto.se och kunde inte hitta monteringsanvisningarna .

Jag har också tittat på din länk om din installation, mycket detaljerad.
Jag kommer inte att behöva optimerare, eftersom jag har en söderläge tak med ingen skugga, men i ditt fall det låter som ett bra alternativ.

Kan du kanske ge mig namnet på den ELFIRMA som gjorde AC arbete?

Re: installationsföretag

vid den elfirma, i Blekinge, som hjälpte oss med montering på växelströmsidan, har ägaren nyligen gått i pension. Han tar därför inte uppdrag åt nya kunder. Jag tror dock nog att du kan hitta en elfirma på din ort, som kan hjälpa till med monteringen på växelströmsidan och föranmälan till din elnätsägare.

Om du har söderläge och inget som skuggar, så är det perfekt. Hur många kWp funderar du på att installera?
Med monteringsanvisning menar jag beskrivningen vid monteringsdetaljerna och nerladdningsbara solskriften 'Bli din egen elbaron', i vilken även ifyllda exempel på alla ansökningsblanketter och ansökan om stöd finns. Dessutom finns mycket info om montage av Solcellsmodulerna på detta forum.

Re: installationsföretag

Kanske "Egen el" kan vara ett alternativ nu? Just nu ger dom 1,60kr /kWh för såld el om du köper anläggningen av dom och har/ går över till dom som elleverantör (dom anger 2kr / kWh men det är inkl moms och momsen får du inte). Priset gäller i 12 månader, sen är det dags att byta elleverantör ;-)
http://egenel.etc.se/

Deras paket hittar du här:
http://varuhuset.etc.se/category.html/solcellspaket

Klart värt en offert förfrågan iaf.