hybrid PV/T system

Zeb Esplund
Hej solcellsforum

Min sambo och jag ska precis köpa hus och funderar på solceller och solfångare för att sänka driftkostnaderna.

Jag har googlat lite kring detta och förstått att det finnas leverantörer av "hybrid PV/T system" som genererar både el och värme (i teorin mer el då cellerna ska bli mer effektiva när de kyls).

Jag har hittat troliga leverantörer på nätet (http://www.solimpeks.com/pv-t-hybrid-collectors/) och (http://www.sundrumsolar.com/residential-strategies.html)

Är detta någon som känner till detta? vet om det är vettigt?? något som säljs i Sverige, eller som är på gång att börja säljas???

Mvh / Zeb Esplund

Re: hybrid PV/T system

Anders J
Tanken är ju intressant och lovvärd. Men tekniskt besvärlig.

För att ha nytta av det varna vattnet så vill man ju göra en solfångare så välisolerad och effektiv som möjligt och det är ju så att man kommer upp i kokpunkten om man gör en hyggligt bra konstruktion.

Det innebär ju då dessvärre att man placerar solcellerna där det blir som varmast, vilket då innebär lägre verkningsgrad än vid konventionella solpaneler.

Dessutom så använder vi ju oftast elnätet som ett slags "säsongslagring" av el, medan huvudparten av solfångarvärmen produceras under en tid då vi har svårt att dra nytta av den.

Så jag tror att det visserligen är en vacker tanke, men billigare och effektivare att optimera var och en för sig.

Sådana där tappvattenvärmare som sitter på taket tycks kunna försörja ett hus med tappvarmevatten en stor del av året.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: hybrid PV/T system

http://www.savosolar.fi

Borde även gå att köra baklänges på vintern för att töa bort snö

Re: hybrid PV/T system

Göran Bergman
Hej, även jag har intresserat mig för denna idé, den verkar ju vara en win-win-lösning...men det är ju många men. Jag har haft kontakt med en firma som sysslar med detta, Solsamt AB. För att få lönsamhet verkar det finnas flera villkor som måste till. Man kyler alltså solpanelerna för att få bättre verkningsgrad på dessa. Det betyder då att kylvattnet förhoppningsvis skall kunna värma något för att nå det andra "win-et". Kylvattnet tas med fördel från t.ex. ett bergvärme-hål (kanske +5 grader) och blir kanske +10(?) efter panelerna. Vad göra med detta "varmvatten" annat än att värmepumpa upp till något användbart. Jag tror att detta system passar som komplement eller utbyggnad av ett underdimensionerat värmepumpssystem (för grunt hål eller kort yt-jord-slang) för att slippa göra stora ombyggnader. Där kan man utnyttja extratillskott under höst och vår-säsongerna.
Med vänlig hälsning/Göran B

Re: hybrid PV/T system

matshj
Hej!

Hur har det gått med hybridsystemet?
Är lite nyfiken för jag funderar på att sätta upp hybridpaneler när vi ska bygga om huset(vi ska fixa taket i samband med det och då åker de befintliga solpanelerna på tippen)

mvh
/Mats