bygga egen panel 20Wp

filip71
Har läst om de som byggt flera kW men jag börjar med en liten batteriladdare. Priset borde bli mindre än 2kr/Wp!
 http://item.mobileweb.ebay.com/viewitem?itemId=261180075676

Det finns ju lite olika format och effekter att välja på och man skulle kunna överväga andra och tredjehandssortering och en stor volym så får man säkert ner priset ytterligare.

Re: bygga egen panel 20Wp

nelos
Det kan vara intressant att köpa lösa solceller om man har någon speciell tillämpning
som bara kräver några få watt och en låg spänning, t ex lägre än de 36-cellers solpaneler som man vanligtvis köper.

Jag ska själv titta närmare på byggsatsen du länkar till.

Men jag är mer tveksam till att bygga egna solpaneler för större tillämpningar,
priserna på solpaneler är såpass låga, och det är nog inte helt lätt att få en jämn kvalité om man bygger själv.

Här är en panel på 20W för 17,7 Euro som jag använder själv:
http://www.ev-power.eu/Solar-Panels/Solar-Pannels-GWL-Sunny-Mono-20-Wp.html?cur=1

Re: bygga egen panel 20Wp

filip71
Haha ... det här är skitkul. Och enkelt. En gammal lödpenna köpt på ICA för 30 år sedan och en sax är allt som behövs i verktygsväg. Filade till lödspetsen lite så den blev plan. Behöver inte ens lödtenn eftersom bandtråden som medföljde är förtennad. Man klipper ut en bit tråd, drar ett snabbt streck med medföljande fluss-pennan, lägger tråden på cellen och drar lödpennan över tråden så tennet blänker till. Sen sitter den. http://www.youtube.com/watch?v=TDlcaILWP54 Men oj vad tunna cellerna är. Verkligen bräckliga, men man ska ändå vara ganska klumpig för att ha ihjäl en - har inte sabbat någon själv, men det finns ju helt klart olika kvalitéer. Den här batchen är väldigt ojämn. I vanligt lampljus så ger varje cell nånstans mellan 0,17-0,26V. Bara lägga voltmetern var som helst på baksidan och framsidan. Vissa polyceller är väldigt mörka och andra ljusa. Satte ihop dessa nio på 30 minuter och då var jag väldigt noggrann och försiktig. De 9 på bilden tog lika lång tid som de tre första jag provade på, så när den första nervositeten släpper så går det ganska fort. Hur som helst så finns det sämre nöjen för de här pengarna (men 2kr/Wp blir det ju inte - hur jag nu räknade ut det, snarare 10... men så är det heller inga volymer). Kommer föreslå barnens tekniklärare att det här är ett perfekt projekt för en högstadieelev.

Men det här är ju bara en hobbygrej. Saker som ska sitta ute i Arizona kanske kan monteras mellan masonit och glas med lite silvertejp. I vårt klimat krävs betydligt tuffare och tätare grejer. Men det här ska som sagt bli en portabel mobilladdare... Fortsättning följer.

Re: bygga egen panel 20Wp

filip71
Obegripligt att jag hade 5:a i matte... Det blir ju inte 20Wp utan bara knappt 10Wp. Men å andra sidan det blev nästan 20 Volt!

(Stod på en mässa för några år sedan för solelföreningen och en snubbe gick förbi och sneglade på en panel och frågade vad den gav; "150 Watt" sa jag och han svarade hånflinande "jaha, och hur ska det funka när vi har 220 Volt i vägguttagen?" och gick snabbt därifrån väldigt nöjd med att sätta dit den verklighetsfjärmade miljömuppen. Jag hade ju först lika roligt, men sen lite upprörd över hela denna tragiskt bottenlösa och vidsträckta okunskap.)

Så här långt så gick en cell sönder av sig självt när jag tittade på den. En annan gick sönder när jag tappade hela strängen i golvet och två fick jag offra när jag skulle lödda om två anslutningar (cellerna tål inte mycket omlödningar för till slut släpper fästet för tennet).

Men så långt så är jag nöjd. Hade först tänkt bygga en hopfällbar "bok" med två rader per uppslag men det blir nog för känsligt och faktiskt inte helt enkelt att koppla ihop så jag lägger allt på samma masonitskiva (25x40cm).

Re: bygga egen panel 20Wp

nelos
Ser bra ut, ska bli intressant att följa.

Jag ska själv vid tillfälle beställa hem lösa solceller och experimentera med.
Men just nu har jag många projekt igång samtidigt, får se när det blir av.

Re: bygga egen panel 20Wp

filip71
panel (25$us på ebay) -> regulator (9$us på ebay) -> batteri (biltema 90 SEK) -> 12V-USB. Så nu har jag min mobilladdare!

Kommer upp i 380mA på bilden. Vrider jag panelen mot solen så kommer jag upp i 480mA så 6W av 9 möjliga får väl bli godkänt för ett sådant här experiment. Ska bygga klart lådan till panelen nu så den blir lite bärvänligare...
Kopplar jag på en inverter (har en sådan liggande också) istället för usb så har jag faktiskt ett litet offgridsystem. Kul

Man kanske skulle bygga en liten solföljare också ;-) Lego borde fungera. Frågan är om den betalar sig själv eftersom den drar ström i sin tur... Finns bara ett sätt att ta reda på det...

Re: bygga egen panel 20Wp

Solföljare är ju ett måste, hehe.

Jag såg en video på nätet där någon hade byggt en solföljare av ett servo från en radiostyrd bil och kopplade in två fotomotstånd istället för den inbyggda potentiometern. Potentiometerns uppgift är att hålla reda på servots position. När den byts ut mot två fotomotstånd kommer servot att vrida sig när ljuset vandrar mellan de två fotomotstånden eftersom servot luras att tro att det står i fel läge mot vad det borde stå i. Man måste även mata in en fast signal på den vanliga kontakten som säger åt servot var det skall stå.

Jag vet inte om det här blev begripligt, men jag skall försöka leta fram videon...

Re: bygga egen panel 20Wp

Det fanns flera videos på temat. Sök på "servo solar tracker" på Youtube.

Jag försöker lägga in en länk...

http://m.youtube.com/watch?v=Rt4HZOsOwNQ