Windon mm

KompressorAnders
Hej på er!
Jag är helt ny på detta forum, jag har dessutom ingen praktisk erfarenhet av solceller.
Jag har bestämt mig för att montera celler på mitt villastaket, ca 15kwp.
Jag följer det som skrivs på detta, och har en del frågor

- Windon är en svensk leverantör av solceller, om jag läser deras info, så är dom helt överlägsna "alla" andra solceller, men jag hittar inga uppgifter på detta forum, någon som har erfarenhet?

- Hur ligger det till med strängoptimerade anläggningar vid arbeten/brand på tak?, vissa (läs förespråkare för soledge) sågar alla dessa anläggningar pga hög ström??

Detta var dom funderingarna jag har för tillfället.
Tackar för ett mycket lärorikt forum
Mvh anders

Re: Windon mm

Välkommen till forumet!

Har du sökt med sökord "Windon" på detta forum?
Du hittar troligen inga forumsmedlemmar som har Windon-paneler.

Då kanske du hittar detta?
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/11-2-KW-Villatak-Garagetak-Grums-Varmland-tp5013482p5013483.html

Om du läser vad en firma säger om de varor de säljer, har du någonsin läst att de skriver" varan underpresterar, är dålig, ska undvikas, har dåliga verkningsgrad, har dåliga garantier, köp inte skräpet osv"?

Jag misstänker, men vet inte, att firman som säljer, som du säger "Windonpaneler", de tillverkar inte själva några solcellsmoduler utan köper dem troligen av någon fabrik i något billigland och låter dem klistra på en etikett "Windon" på solcellspanelerna.

Det fanns en fabrik i Sverige som verkligen tillverkade solcellspaneler men lades ner ca 2015. Den låg i Avesta tror jag det var. Var troligen en del manuellt arbete, vilket tydligen inte lönade sig.

Det är nog samma med Windon-växelriktaren. Alltså att den tillverkas av någon fabrik i billigland och får sig påklistrad en Windon-etikett. Om den är bra eller dålig, kan jag inte uttala mig om. Kanske är väldigt bra? Det är troligen endast ett fåtal i Sverige som använder Windon-växelriktare eller rättare EASUN, som de tydligen egentligen heter.

Vad menar du med "strängoptimerade anläggningar" ?

Brand i solarkablar och inuti paneler kan nog uppstå vid defekter. Men är fortfarande ovanligt i Sverige. Givetvis pga få anläggningar i Sverige. Strömmen i en solcellsmodulsträng på sommaren kl. 12 kan bli ca 9 Ampère. Har man ca 21 paneler seriekopplade då är vid en strömmen på 9 A, spänningen kring ca 650 Volt. Tomgångsspäningen kan vara ca 900 Volt.

Vad menar du med "arbete på tak"? Är det arbetet att montera själva solcellsanläggningen du avser?
Eller tänker du på om någon firma ska utföra arbete på ett tak (som inte har med solcellsanläggningen att göra) på ett tak där det finns en solcellsanläggning?

Re: Windon mm

Gunnar
This post was updated on .
Nej orten var inte Avesta som Arne skrev. Företaget som tillverkade solpaneler i Sverige var REC Scanmodule. Fabriken låg i Hillringsberg Glava utanför Arvika. Företaget var en av nordeuropas största tillverkare av solpaneler och var världens första med helautomatisk tillverkning av paneler. REC lade ner tillverkningen i Glava 2010 och 300 personer förlorade jobbet.

https://www.nyteknik.se/energi/svensk-solcellsfabrik-slocknar-6424717

SweModule övertog fabriken och tillverkningen fortsatte i mindre omfattning fram till 2015. Därefter har flera försök gjorts att få igång tillverkningen igen. Senaste budet var att tillverkningen skulle starta igen under hösten 2018. Här finns info om fabriken. http://swemodule.se

Windon paneler tillverkades under en period i fabriken i Glava.

Re: Windon mm

TommyE
Det fanns faktiskt en fabrik även i Gällivare, men den är också historia nu.
http://etn.se/index.php/57334

Re: Windon mm

KompressorAnders
Hej igen!
Ang, Windon och deras "etsade" glas, istället för coatade.
Någon som har någon erfarenhet av dessa, verkar ju vara otroligt bra grejer👌
Självrengörande för all framtid, och väldigt effektiva vid låga infallsvinklar,
Finns det någon på detta forum som har dessa monterade?, och kan bekräfta/dementera Windons egna uppgifter.
Mvh anders

Re: Windon mm

magneten
Har aldrig behövt att rengöra mina solpaneler som installerades 2013 på att tak med endast 8 graders lutning :) vanliga standardpaneler med vanligt solarglas.

Angående Wilsons växelriktare så finns det identiska växelriktare fast med andra namn på bla Aliexpress.

Skulle alla dagar i veckan valt prylar från någon av de mer etablerade tillverkarna! Då dessa prylar ju visat sig fungera alldeles ypperligt bra under många år så varför chansa på en mindre uppstickare?