Villainstallation Jönköping

Bengel
Hej,

efter att ha tillbringat avsevärda timmar på forumet och fyllt på mina kunskaper så är det ändå några frågeställningar som dröjer sig kvar. Innan jag beställer min anläggning så skulle jag gärna höra vad ni på forumet har för reflektioner.

Det jag funderat allra mest på är den tekniska lösningen, ska man välja optimerat (Solar Edge) eller sträng-installation. Det har skrivits en hel del i olika trådar ang. detta på forumet och det jag landar ner i, efter att ha läst de flesta inlägg, är att Solar Edge ska väljas vid mer komplicerade installationer, olika takvinklar, flera ytor, skuggningar som påverkar delar av anläggning vid olika tidpunkter. Vid enklare förhållanden så är det inte värt att lägga pengar på. Håller ni med om den bilden?

Tacksam för era tankar

Re: Villainstallation Jönköping

TommyE
Så kan det sammanfattas.
Jag lever iofs i tron att moderna paneler med moderna växelriktare klarar ganska komplicerade installationer även utan optimerare. Men jag jag är inte övertygad nog att kunna rekommendera det till någon annan. Jag är till och med tveksam till om jag själv skulle använda "enkla" system på ett eget komplicerat tak.

Mitt förslag blir då (mot mitt tyckande) att du har uppfattat det rätt :-)

Re: Villainstallation Jönköping

helt korrekt enligt min mening oxå, ju färre prylar som kan krångla desto bättre! samt vad händer om det "lilla" företaget solaredge EJ finns kkvar om 10-20år och prylarna börjar gå sönder??

Dock verkar försäljarna ha större marginaler på dessa onödigt avancerade system och framhäver då gärna dess fördelar, dock producerar de ej mer el förutom i ytterst sällsynta fall

Re: Villainstallation Jönköping

Bengel
Tack för synpunkter.

Installationen hos mig blir ganska enkel. Det är ett stort platt tak utan skuggningar. Så egentligen behövs inte ett optimerat system. Från början blir installationen antagligen på ca 10,5kW eftersom vår förbrukning ligger på knappt 10 000kWh/år, men jag vill ha möjligheten att bygga ut. Jag är helt säker på att inom 5år står det en el-hybrid på uppfarten och inom 10år står det minst en ren elbil.. :-)

Hur påverkas utbyggnadsmöjligheterna av de två olika systemen?
Med Solar Edge är det väl bara att köpa optimerare och slänga på några paneler? (Lite grovt uttryckt)
Hur blir det med stränginstallation? Då behöver man ha koll på effekt och ström ut från de paneler man kompletterar med? Eller?

Det är ju svårt att sia om framtiden men förmodligen går väl utvecklingen framåt vilket borde leda till att "standard"-effekten på panelerna ökar. Det som idag anses som standard, ca 270-290W/panel, kommer ju anses som låg effekt om 3-5år. Eller vad tror ni?
Kan det bli svårt att komplettera med paneler som passar i ett sträng-system om 5-10år?
Hur ser motsvarande utmaningarna ut med Solar Edge-tekniken?

Re: Villainstallation Jönköping

Gunnar
För att få din önslade effekt så blir 38 paneler lämpliga. De flesta växelriktare har två ingångar så du lägger 19 seriekopplade paneler till varje ingång. När du i framtiden vill komplettera med nya paneler så lägger du de två gamla strängarna parallelt till en ingång och får då en ingång ledig för de nya panelerna. Med den kopplingen fungerar det fint även med de framtida panelerna som troligtvis är mer effektstarka än dagens.

[...]

Med en strängväxelriktare på ex 12kW (lämpligt om du endast har 16A huvudsäring?) kan du lägga alla paneler på det första taket på ingång 1, när du sedan vill komplettera med fler paneler av annan sort eller på ett annat tak så ansluts dom i en egen sträng till ingång 2 på växelriktaren.

(de flesta strängväxelriktare har 2 och ibland även 3 separata MPPT ingångar som man kan ansluta olika panelfält till)

Anser nog att ett traditionellt system med strängvxelriktare är betydligt mer framtidsäkrat med högre totalverkningsgrad samt mindre kontakter och prylar på taket som kan/kommer börja krångla.
Med solaredge så låser man ju även fast sig till ett specifikt märke vilket ju känns trist om något skulle hända med detta bolaget i framtiden?
Redan idag har det börjat komma en del paneler från bla Trina solar med inbyggda optimerare direkt från fabrik, som dessutom fungerar ihop med en vanlig strängväxelriktare (vilket förenklar och förkortar montagetiderna,) kommer detta på bred front så är det EJ säkert att solaredge kan häävda sig på marknaden med sina externa optimerare...

Re: Villainstallation Jönköping

TommyE
Om effekten på den växelriktare du köper idag inte räcker till när du köpt elbilarna, så går det att köpa en till växelritare och montera alla nya paneler mot den också. Det kommer bli så här hemma så småningom. Vi har idag en 5kW växelriktare med 6kWp paneler. Vi har plats med lika många paneler till på taket, så om/när det blir dax, så måste vi köpa en till växelriktare.  Blir inte billigast, men vem vet kanske går priserna ner än mer i framtiden?

Re: Villainstallation Jönköping

callec
Det är trots allt en fördel med dubbla inverters då du kan hantera dina strängar över 4 mppt vilket kommer att öka din produktion några procent.

Re: Villainstallation Jönköping

Bengel

efter sju sorger och åtta bedrövelser så är äntligen min installation på plats. Jag har tänkt att lägga upp lite bilder och mina slutsatser, så att ni kan ta del av det. Först skulle jag dock behöva lite hjälp från Er.

Jag anlitade en entreprenör som tog totalansvaret för min anläggning och i kontraktet var jag noggrann med att skriva in ett slutdatum då anläggningen skulle vara driftsatt. Om detta inte inträffade, vilket det inte gjord, så skulle jag få rabatt på priset. Vår överenskommelse var att rabatten skulle bli lika stor som det värde min anläggning skulle ha producerat tiden från slutdatumet till den tidpunkt då den faktiskt kom i drift.

Slutdatumet är satt till 21/6 och anläggningen kom i drift 31/8, så det kommer röra sig om en ganska stor rabatt. Hur räknar jag ut vad min anläggning skulle ha producerat denna kanonsommar!? Jag bor i Jönköpings-regionen, inga skuggor, installerat i 15gr lutning mot syd, 10,75kWp.
Nån som har nåt tips?

Med vänlig hälsning
bengel

Re: Villainstallation Jönköping

Arne
Jag kan tycka att det är olämpligt att välja förseningsvite kopplat till någon förväntad produktion.
Det är som gjort för diskussioner hur man ska räkna det hela.
Bättre vore ett simpelt straffvite på säg 1,0 % av ordersumman exkl. moms per påbörjad veckas försening. Lätt att räkna ut.
Är beställningen på 150000 kr, inkl. moms, blir vitet 1200 kr/vecka.

Vad berodde förseningen på?  Kanske på att elnätsägaren har sölat och inte behagat byta elmätaren, vilket inte din entreprenör kan beskyllas för, såvida de inte är ett och samma företag.

Re: Villainstallation Jönköping

Johan Fält
Hej Bengel.

Ett förslag är att titta på sidan:
Produktions-statistik->Driftdata kWh/kWp.
Ett rimligt värde för Juli verkar vara 160 kWh/kWp och 110 för Aug.
När det gäller sista veckan i Juni kan du kanske anta 5 kWh/kWp och dag.

När det kommer till prisbilden så kan 1,6 kr/kWh vara en rimlig summa denna sommar.
En snygg avrundning ger 3150 kWh och 5000 kr.

Med vänlig hälsning Johan
Totalt 19 kWp på 20 A abonnemang (13,9 kW)
Solaredge 17K. (15,7 kWp)
Solax X3-Hybrid 10 kW. (3,3 kWp)
54 st Trina 270 W.
16 st Trina 275 W.
Energilager 9,8 kWh LG-Chem RESU 10h
Söderläge 40 grader taklutning, TP-plåt, ingen skuggning.
Enköping

Re: Villainstallation Jönköping

tor_fransson
Ett sätt att göra produktionsberäkningen är att hämta tabell över solinstrålning per månad för din ort från SMHI, multiplicera den med din installerade effekt och angivna effektiviteten på din anläggning.

Men som sagt upplagt för bråk! Bankräntan plus några procent hade varit bättre. Anläggningen kommer producera ungefär lika mycket över sin livstid oavsett när på året den tas i drift. Det du förlorade i somras kommer du ta igen om 30 år ca.