Villa och carport i Uppland - mål ca 14kWp

Villa och carport i Uppland - mål ca 14kWp

Jons
This post was updated on .
Då var det dags att starta upp det här projektet som förhoppningsvis skall resultera i en färdig installation någon gång på höstkanten.

Grundtanken är att, så här i Corona-tider göra så mycket som möjligt själv och att enbart lämna elektriciteten till elektriker.

Lite grunddata:
Villa och carport i Uppland, Snözon 1.5 kN/m2, vindzon 24 m/s
Villatak: Lutning 15 grader, Sadeltak, Nästan rakt åt söder, Takstolar 1200mm avstånd, råspont, betongpannor, Yta: 4.92 (till nockpannans lägsta punkt) x9.40m
Carport: Lutning 15 grader, Tjärpapp, Nästan rakt åt öster, Takreglar 1200mm avstånd. Yta (tvådelad), 9.50 x 3.88m + 3.90 x 2.73m

Carporten skuggas delvis under vår/höst och sent på kvällen sommar.
Villataket har två huvar varav den ena kommer ge viss skuggning på närliggande paneler.

Planen just nu ser ut så här (och denna kommer garanterat att ändras många gånger innan det är klart):

Villataket:
1 sträng med 22 paneler, 3 rader x 8 kolumner med fri yta kring två huvar -> 22 paneler. Jag lämnar en meter fri yta i mitten av taket för att kunna nå panelerna från sidan utan att bygga ställning eller hyra lift.
Taksystem (just nu): Van der Valk heavy duty

Carport
1 sträng med 22 paneler, 2 rader x 11 kolumner -> 22 paneler. I princip maxad takyta men lägre höjd så möjlig att nå med stege från alla kanter.
Taksystem: oklart än så länge. (Van der Valk?)

Teknikval:
Solpanel: (högst preliminärt) Amerisol 320W mono, billig panel med fördelen att den endast är 1640mm lång och därför ger möjlighet till tre rader utan att gå över nockkanten. Jag kommer troligtvis att använda samma sorts panel på både carport och hustak för att kunna beställa från samma ställe (Tyskland vad det verkar just nu).

Inverter: (högst preliminärt) Sunny 15000 three-phase 2MPP 3 strängar

Optimerare: Ett mindre antal Tigo-optimerare.

Skall försöka lägga in en grov skiss men ser inga knappar för det just nu.

Åh ja.. just det.. jag gillar siffror och går gärna en extra mil för att få ned priset (på gott och (för det mesta) ont). Grundtanken är därför att köpa billiga paneler och inte fundera så mycket över garantier utan om något skulle gå sönder utanför garanti ersätta istället för att försöka förutse fan på väggen. Det blir en liten balansgång, men med lite tur går inte alla paneler sönder även om jag inte väljer häftigaste superlyxvarianten.

Ser att jag just nu har 23 paneler inritade, men det kan ge för hög spänning så jag kommer att ta bort en.

2020-05-15
Har beställt 2st Van der Valk - heavy duty för att se om det går att skruva fast utan för mycket jobb. Första aha-upplevelsen på taket var att man spikat fast många av pannorna (främst nära nocken).
Det ser ut att gå att nå och hitta takstolarna utan problem dock så det är positivt.

2020-05-19
Jag har börjat få lite offerter på paneler från Europa.
1) Jag kan köpa 45 svarta Amerisol mono 320w-paneler för 1138 kr/st inklusive moms (25%) och frakt.
2) Jag kan köpa 60 svarta Amerisol mono 320w-paneler för 1048 kr/st inklusive moms (25%) och frakt. Det betyder att jag får för många paneler som jag antingen måste sälja, eller sätta på norrsidan av huset.

Re: Villa och carport i Uppland - mål ca 14kWp

Jons
Nu har det runnit lite vatten under broarna och anläggningen är beställd.

Till slut blev det:

15 Longi 445W-paneler i porträttläge för Villa-taket (MPPT1)
22 Longi 370W-paneler i porträttläge för Carport-taket (MPPT2)

Växelriktare  Huawei Sun 2000-12 13.2kW m WIFI-dongel

Ovan kommer att fästas med Van der Valk heavy duty för betongpanne-taket och Van der Valk Bitumen för carporten.

Totalt 84 meter skena.
200 m 6mm2-kabel

Installerad effekt blir 14815 W

Elektriker kontaktad för att göra el-installationen. Avvaktar besked om hur stor del jag får göra själv.

Re: Villa och carport i Uppland - mål ca 14kWp

Jons
I tisdags kom leveransen:

Re: Villa och carport i Uppland - mål ca 14kWp

Jons
och dagen spenderades med att göra distanser och slipa pannor.

Imorgon skall det skruvas krokar om vädret tillåter.

Re: Villa och carport i Uppland - mål ca 14kWp

Jons
Krokarna och skenorna kom på plats utan större problem.

Re: Villa och carport i Uppland - mål ca 14kWp

Jons
Sedan var det dags för eldragning:

Kanal mellan hus och carport. Tänkte gräva djupare men träffade på huselen lite grundare än förväntat.

flexslang delvis i u-profil upp på väggen.

även flexslang för returkabeln trots att det inte syns under skenorna

Re: Villa och carport i Uppland - mål ca 14kWp

Jons
Därefter skulle carporten få sitt med:

Här var den klart största utmaningen att träffa takstolarna. Svårare än man kunde tro.

Jag fick förslag på tätning från en solfirma som kändes lagom så valde den.
Det går ut på att man skruvar rakt ned i takstolen. Därefter tätas med klister vid skruvhål och där krokarna eventuellt pressats ned i takpappen.
Sedan värmer man på en liten takbit som därefter tätas med mera klister. Lite pilligt men troligtvis hyfsat tätt.

Re: Villa och carport i Uppland - mål ca 14kWp

Jons
Äntligen dags att sätta upp panelerna. Jag hade fått klartecken av elektrikerna att jag kunde koppla allt själv så skulle de besiktiga när de kom för att installera växelriktaren.

Carporten var enkel med ett litet lyft från trappa gjord av lastpallar.

Men att få upp panelerna på hustaket var det klart svåraste i hela projektet. Jag provade flera olika metoder eftersom skyliften som jag hyrt tyvärr inte hade transport-utrymme.
Till slut fick panelerna åka själva väl fastspände. Det kändes klart säkrast.

Första på plats

och resten

Re: Villa och carport i Uppland - mål ca 14kWp

Jons
På grund av takets låga lutning är det på gott och ont lite svårt att se panelerna (mest gott), men här är det i alla fall klart:

Re: Villa och carport i Uppland - mål ca 14kWp

Jons
Jag har tydligen glömt att ta ett kort på växelriktaren installerad och på plats men lägger upp det vid tillfälle.
I alla fall var elektrikern här och gjorde det. De var två och det tog dem ca. 2 timmar att få det klart. Då hade jag dragit fram båda strängarna ända till platsen där den skulle sitta. De återanvände elbilens jordfelsbrytare fwiw.

Några dagar senare skickade de en tredjepart för att besiktiga anläggningen och den blev godkänd utan invändningar.
Denne sade också att jag inte behövde invänta byte av elmätare för att köra igång så jag startade upp anläggningen samma dag.

Lite ritningar:

Re: Villa och carport i Uppland - mål ca 14kWp

Jons
Skörd för de sista dagarna i oktober. Huvudsakligen regniga:

Re: Villa och carport i Uppland - mål ca 14kWp

Jons
Så för att sammanfatta projektet.

14815W installerad effekt med följande kostnader (ink moms):

Solpaneler, växelriktare, infästningar för båda taken, kabel, kontakter: 92000 kr
Passbitar: 500kr
Hyra skylift 2 dagar: 1250kr
Elektriker: Oklart ännu men troligtvis 4000-6000kr ink. brytare och ROT
Bygganmälan: 0 kr (återtagen eftersom kommunen ansåg att det inte behövdes)

Så målet att hamna under 100.000 kr är förhoppningsvis uppfyllt.

Killed in action:
3 takpannor
1 borrmaskin.

Överblivet:
80 meter kabel
massa konstiga infästningsprylar som jag fick med av misstag.
2 miljoner passbitar.

Tyvärr hamnade jag i gapet då inget solcellsstöd utgår så återbetalningstiden blir lite längre än förväntat men å andra sidan behöver jag inte godta tjafs om att skattepengar finansierat anläggningen som vissa bakåtsträvare gillar att kasta ur sig (utom då någon tusenlapp ROT).

Re: Villa och carport i Uppland - mål ca 14kWp

TommyE
Minns jag fel, men får du inte dra ROT på hela kostnaden? Eller är det också "mitt mellan" beslut?

Re: Villa och carport i Uppland - mål ca 14kWp

Jons
TommyE wrote
Minns jag fel, men får du inte dra ROT på hela kostnaden? Eller är det också "mitt mellan" beslut?
Jag läste också det någonstans men när jag googlade runt så kändes det som att det var stenhårt att för att få utnyttja ROT får ingen till ego närstående person utföra jobbet, och mer närstående än jag själv blir svårt att hitta. Men jag kanske borde ringa skatteverket och kontrollera för säkerhets skull.
Bra tips!

Re: Villa och carport i Uppland - mål ca 14kWp

Snygg anläggning.
Du har dragit solarkablarna på fasaden och utanpå vindskivan och upp på taket.
Du funderade inte på att borra genom under takskägget och komma upp med solarkablarna under tegelpannorna och jacka ut en panna och få ut dem på taket? Jag vet inte om fåglar nu kommer att hacka på de nakna solarkablarna där vid vindskivan.
Det måtte vara stora paneler du har, 2 meter långa?
Förresten, kan man ha så många som 22 st 370 Wp paneler seriekopplade? Vad säger säljaren där du köpt utrustningen, ersätter de växelriktaren när om den pajar pga överspänning? Har de kollat med växelriktarens beräkningsprogram? Blir det inte risk för toppar på 1000 Volt?

Som Tommy nämner har jag för mig att det kan vara, för ett par år sedan.  Nämligen att av totalkostnaden kunde ca 30 % anses vara arbetskostnad och därmed ROT-rättigat. Köper man en solcellsanläggning komplett nyckelfärdig då är det en offertsumma, t.ex. 150 000 kr och det framgår inte alls hur mycket som är tjänst och vad som är varor. Då har jag för mig att man skulle kunna uppskatta tjänstedelen(dvs arbetsinsats) till 30 % av 150 000 kr dvs 45 000 kr.  ROT-bidraget skulle bli 0,30 x 45000 = 15000 kr. Men då ska det väl säljas av firma som av skatteverket har tillstånd att hantera ROT.  Eller kan man som privatperson själv söka ROT-bidrag? Men hur det riktigt ligger till vet jag inte.

Re: Villa och carport i Uppland - mål ca 14kWp

Jons
Tack! :)

Jo jag övervägde många alternativ när det gäller dragning upp på taket, men eftersom kablarna ligger i flexslang och dessa är lätt inspekterbara tror jag att jag kommer att upptäcka i god tid om det skulle finnas ett fågelproblem just vid övergången. Sedan är ju fåglars vägar outgrundliga så de kan ju välja att sätta sig och hacka under en panel där det inte finns flexslang, men jag tänker att det borde gälla i princip alla anläggningar.
Ja de på hustaket är stora rackare! Drygt två meter i höjd och väldigt otympliga. Som sagt var den största svårigheten att få upp dem på taket.
Ja det är kontrollerat i växelriktarens beräkningsprogram men jag har sedan kontrollerat manuellt också.
Växelriktaren klarar 1080V och Voc för panelerna är 40.9V med en temperatur-koefficient på -0.27%/°C så jag tycker att det känns hyfsat säkert och i värsta fall har växelriktaren överspänningsskydd både på AC och DC-sidan.

Ja det stämmer säkert och det är vad jag hört, men dessvärre är ju ROT inte skapat för att man gör arbetet själv så även om det teoretiskt går att räkna fram en schablon-summa så finns det fortfarande ingen firma som gjort något arbete. Så det verkar bara vara att bita i det sura äpplet. Men jag skall ringa dem och dubbelkolla.

Re: Villa och carport i Uppland - mål ca 14kWp

Jons
Då är allt klart och full drift.
Vattenfall kom kvickt och bytte mätaren när väl färdiganmälan var inskickad (gick på tre dagar faktiskt).

Det blir inte många kWh i december-mörkret, men allt verkar lira som det skall.

Slutsumman blev 101.000 kr totalt installerat och klart. Så en aning över målet men det känns bra ändå.