Vill gärna komma igång, ca 3 kW

Tompa76
Hej,

Bor i en mindre villa i Västra Götaland. Var påläst på solcellsinstallation för ca 1,5 år sedan och sökte då bidrag så jag har en köplats där. P.g.a. andra husrenoveringar har detta inte blivit startat än men jag känner att det är dags att ta tag i det.
Jag har nybytt elcentral med lediga platser för att mata in och har även dragit upp ledningar till "snedgarderob" när jag bytte panel på huset.

För 1,5 år sedan var jag mest inne på 6 paneler med 3 microinverters men det känns inte som de har slagit på bred front. Nu är jag mer inne på 12 paneler i två grupper på varsin sida av ett takfönster.

Förutsättningar;
-Taket skuggas tidig vår och höst av träd på andra sidan gatan
-Relativt flack takvinkel (tror 28 grader)
-Vill ha helsvarta paneler p.g.a. de är väl synliga och taket är nybytt
-Jag vill kunna övervaka via dator/app utan för mycket trixande
-3kW, då räcker enfas?
-Elmätare bytt för något år sedan och tror den skall kunna mäta levererad ström

Jag gör gärna mycket själv men får ta hjälp av el-installationen och har i dagsläget ingen kontakt med någon elektriker som installerat tidigare för att bolla idéer utan det får jag söka efter.

Eftersom huset och läget har begränsningar är jag inte ute efter att vinna ett mästerskap i mest effekt per krona men vill ju ändå att det skall leverera hyggligt.

Finns det något jag absolut måste tänka på med växelriktaren? Kan det vara värt att sätta effektoptimerare med en gång då jag vet att det skuggas ganska ofta? Eller gör det inte så stor skillnad mot att koppla i två strängar?

Om man inte får solcellsstödet fanns väl något schablonmässigt "ROT"-avdrag på hela systemet? Eller var det bara ett förslag? Det ursprungliga stödet bör vara betydligt mer värt nu är ROT sänks efter årsskiftet.

Re: Vill gärna komma igång, ca 3 kW

magneten
Skuggning under tidig vår och höst och vinter göt inte att du förlorar så mycket produktion, så enbart för den sakens skull behöver du inte välja mikroväxelriktare.

Har du endast 6 paneler i varje sträng så bör du absolut välja en panel med så hög utspänning som möjligt för att komma upp i ett bra arbetsområde för växelriktaren, så att den oxå når sin startspänning.
Tex Benq forte på 330Wp.har för mig att den levererar runt 50 ut jämfört med en vanlig standardpaneler som ligger runt 30V

Angående enfas så får du höra med din elnätsägare vad de tillåter ofta har de en lägre rekommendation än vad som i själva verket är möjligt!

Fortum som jag har rekomenderade max 3 kW. Ansökte dock om att få installera 3.68kw växelriktare med 4.1kw paneleffekt enfas med 16A huvudsäkring, vilket de godkände ☺

Vart i Västra Götaland håller du hus? Finns ju några anläggningar från västkusten här på forumet.

Re: Vill gärna komma igång, ca 3 kW

Ja, BenQ SunForte är ett bra val, dessa ger 54,7volt.
Du kan titta på alla paneler med 96 celler, de bör alla ge tillräcklig spänning.
Och den är helt svart utan några konstigheter.

Din nätbolagsägare är skyldig att installera en dubbelriktad elmätare utan kostnad.

Jag hade valt en trefas inverter.
Bra leverantör i västra götaland ex.vis www.nordhenergy.se, de för BenQ.

Re: Vill gärna komma igång, ca 3 kW

Vad är anledningen till att du överväger att bygga
en så liten anläggning som 3 kWp?
Man får uppfattningen att du vill ha en så liten anläggning för
att en 1-fasväxelriktaren inte får vara större tycker elnätsägaren.
Idag är en 3-fasväxelriktare inga konstigheter eller speciellt dyr.

Varför inte en litet större anläggning, säg 6 à 7 kWp?
3-fas-växelriktarna finns från ca 5 kWp och uppåt.

De där solcellsmodulerna, som forumsdeltagarna föreslår är hemskt dyra.
En Benq Sunforte 333 Wp solcellsmodul kostar ca 3750 kr inkl. moms, per styck!!
Alltså väldigt dyrt per Wp, hela 11,4 kr/Wp.
Dessutom har den sådant typiskt psykedeliskt mönster som monokristallina moduler har,
och är inte alls svart. Om man har ont om takyta, så är det ett skäl att välja dem. Men annars?

Om du skulle välja t.ex. München Solars 245 Wp, som kostar 1550 kr, inkl. moms,
vilket blir 6,3 kr/Wp. Alltså, halva priset.

Eller kanske Axitec AC-310P, på 310 Wp, som kostar ca 2220 kr, inkl. moms,
vilket blir 7,2 kr/Wp. Mått ca 1 x 2 meter. Alltså stora.

De 2 solcellsmodulerna, som jag här nämner är inte svarta, utan blå-kristallblommiga.

Själva valde vi för de svarta plåtfalstaken svarta Heckert NeMo 230 Wp, kostade 1850 kr, inkl. moms/styck,
vilket ger 8,0 kr/Wp. För övriga tak(korrugerade grå plåt) valde vi Hecker Nemo 260 P, dvs på 260 Wp, som är blå-kristallblommiga, ca 1880 kr, inkl. moms/styck, vilket ger 7,2 kr/Wp

För slantarna för 3 kWp solcellsmoduler av typ Benq Sunforte 333 Wp, dvs 9 st,
skulle du få ca 22 solcellsmoduler av typ München Solar 245 Wp, dvs 5,3 kWp.

28 graders taklutning är bra.
Men vilken azimut har taket, som du avser att lägga solcellspaneler på?
Alltså i vilket väderstreck tittar taket?

Om du är privatperson och lämnade du in din ansökan
om solcellsstöd före 1 jan 2015,
då tror jag att du får hela 30 % av investeringen(inkl. moms) i stöd.
Alltså en god hjälp.

Re: Vill gärna komma igång, ca 3 kW

Tompa76
Tack för infon.
Jag bor i Trollhättan och det finns en del system i närheten (men jag har inte koll på om de kan vara aktiva på forumet).
Skall ge mig upp på taket och mäta om det är 2x6 paneler som är aktuellt.

Re: Vill gärna komma igång, ca 3 kW

Tompa76
Tack Arne, ditt svar kom in medan jag skrev förra inlägget.
Anledningen till den lilla anläggningen är väl dels takytan. Taket är ca 9 m brett och ungefär på mitten sitter ett takfönster. Tror det blir svårt med fyra moduler i bredd på var sida. Möjligtvis tre moduler på höjd. Jag skall mäta detta.

Vädersträcket är sydost. Funderar på i ett senare skede om vi kunde lägga på ett par moduler på takkupan på andra sidan huset som har nära flack takvinkel som kunde hjälpa till när de andra börjar tappa effekt på eftermiddagen. Har dock en skorsten där som kommer skugga en del.

Anmälan lämnades in i Juni 2014 men jag kanske skulle ringa och kolla vad de säger om jag bygger en större anläggning än jag sökte för. Vill minnas att jag sökte för 1,5 kWp och ca 30.000:- totalt.

Re: Vill gärna komma igång, ca 3 kW

Tompa76,

Det skall nog gå bra att kontakta Länstyrelsen där du lämnat in din stödansökan,
och ange att det tidigare nämnda beloppet är för lågt. Så länge de inte har skickat dig någon bifall om att du får stöd, så kan du justera beloppet. Ange nu istället rimligare ca 150 000 à 200 000 kr, även om investeringen bara skulle bli 100 000 kr, eller lägre. Stödet baseras nämligen på verkligt investerat belopp,
som du måste bevisa och lämna in kvitto över.

Vi gjorde faktiskt så att vi justerade upp beloppet ganska mycket från ca 150 000 till 250 000 kr.
Vi skickade in ansökan igen med justerat belopp (dvs alla 3 sidorna), och skev på blanketten att det gäller justering av investeringsbeloppet för tidigare redan inskickad ansökan. Vi har ännu inte beviljats något stöd.

Re: Vill gärna komma igång, ca 3 kW

Tompa76

Du har små takytor att lägga solcellsmoduler på. De har vi också.
Vi valde svarta solcellsmodul av Fabrikat Heckert NeMo 230 Wp, med mått 1482 x 992 x 38 mm.
Längd x bredd x tjocklek.
Med dessa kunde vi pussla in mer yta på taken.
Dessa är nämligen litet mindre än "vanliga solcellsmoduler, som brukar vara ca 1640 x 992 mm x 40.

Om du har besvärande skugga, så finns solcellsmoduler med inbyggd SolarEdge effektoptimerare.
T.ex. Luxor 260 Wp, Axitec AC-260 Wp, Axitec AC-265 Wp, UP-Solar 250Wp. Det finns nog fler. Tänk på att SolarEdges växelriktare är betydligt billigare än andra växelriktare med samma effekt. Detta pga att de har lagt en del växelriktar-elektronik i effektoptimerarna, som vanliga växelriktare har i själva växelriktaren.

Man tjänar ca 300 kr, inkl. moms per solcellsmodul på moduler med inbyggd SolarEdge effektoptimerare, jämfört med att köpa solcellsmodul + separat effektoptimerare.

Vidare kan du räkna med att svarta solcellsmoduler kostar ca 20 % mer än "vanliga" med samma märkeffekt, dvs samma Wp.

Du nämner att takkupetaket på taket, som vätter åt nordväst, är nästan horiontalt.
Det är bra, där kan du lägga ett par moduler. Ev. kan du vinkla upp dem litet från takytan,
men då behövs troligen bygglov. Men hör med stadsbyggnadskontoret.

En helt horisontellt liggande solcellsmodul, skördar(kWh) per år ca 85 % av vad en optimalt riktad solcellsmodul skördar. Optimalt är azimut = 0 grader (om rakt mot söder = azimut 0 grader), och uppvinkling ca 35 till 40 grader.  Helt platt mot marken är inte så dåligt, som man först tror.

Kanske har du garagetak att lägga moduler på?

Ditt tak, som du anser att lägga moduler på, tittar åt sydost, säger du, dvs har azimut = +45 grader.
Om azimut 0 grader är rakt åt söder, och azimut +90 grader = rakt mot ost.
Det är bra. Du kommer oskuggat att få ca 95 % av årsskörden(kWh) av en optimalt riktad modul(azimut=0 grader och uppvinkling ca 35 grader).

Re: Vill gärna komma igång, ca 3 kW

magneten
Anledningen till att jag föreslog Benq 330 panelerna var enbart på grund av du kommer att behöva en panel med en hög utspänning om det endast blir 6 paneler  I varje sträng.

Ett annat alternativ är Luxor eco linepå 200w som endast är 80 cm bred även den med högre spänning samt att du kanske får plats med fler moduler! 6-8 st sådana blir helt ok i en sträng. Skall själv lägga 8 st sådana på min tak kupa till våren om jag hinner.
http://www.photovoltaik4all.de/pv4all-netz/solarmodule/luxor/90/luxor-eco-line-m72-lx-200

Bor mellan uddevalla och munkedal så vi e ju nästan grannar, har förövrigt ett system åt sydost som presterar toppenbra!