Vet ni någon...

Solfångare
...eller några som har intresse för och använder solfångare så mycket det går, dvs även för uppvärmning även när det inte är den varmare delen av året? dvs sen höst, vinter och tidig vår.

Det finns inget dedicerat solåfngarforum tyvärr, och även här verkar det inte ens finnas en kategori för det men jag tänker ändå att det är värt att chansa och fråga på ett forum som är dedikerat för att få energi från solen, förhoppningsvis finns det någon här som har ett namn på en person, eller e-mailadress eller nick på något annat ställe på internet?

Vänligen respektera att jag inte vill ha diskussioner om att det inte finns sol den årstiden osv, jag vill bara komma i kontakt med personer som försöker få ut mer den årstiden.

Re: Vet ni någon...

Kolla på värmepumpsforum, http://http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php

Med vänlig hälsning,

Re: Vet ni någon...

Om du här på forumet söker med sökord "solfångare", "solkollektorer",
så hittar du litet om solfångare.

På internet kan man söka med sökordet "Solartermie"

Jag skrev nämligen litet om det för ett tag sedan i detta forum,
även att det faller utanför solceller.

Det finns en del böcker om solfångare, eller som de ibland kallas, solkollektorer.
Jag har läst ett par.

T.ex. Solare Wärme, tryckt år 2015. Ganska bra bok.
Åt det praktiska hållet, inte mycket ekvationer.

Thermische Solarenergie, tryckt år 2012.
Mycket ekvationer. Åt det teoretiska hållet.

Re: Vet ni någon...

filip71
Jag har haft solfångare sedan 1997. 13m2 Lesol 3+ som är kopplade till samma ackumulatortank som pelletspannan. Funkar fortfarande väldigt bra men ger inte så mycket tillskott på vintern men väl under mars-oktober. Upplever dock att solceller kan ge mer eftersom det är lägre förluster och att det kan småputtra in energi även om instrålningen är låg. Den dag de dör helt så kommer jag nog att ersätta dem med solceller men det får vi se.

Re: Vet ni någon...

Filip71,

Du har många m2 solfångare, hela 13 m2.
Kan du med dem klara hela varmvattenbehovet för 4 personer för ditt hus,
från 1:a maj till 30:e september? Dvs att den tiden ha pelletspannan helt avställd.
Husvärme behövs väl inte under den tiden?
Visserligen installerades ditt system år 1997, säger du,
och då kanske solfångarsystemen och samspel med pelletspannan inte så utvecklade som idag.
Speciellt ackumalortanken måste vara korrekt utformad,
med värmeväxlarslingan för solfångaren i korrekt höjd(längst ner) i ackumulatortanken.
och pelletspannevärmeväxlarslingan högst upp i ackumulatortanken.
Styrningen måste även vara korrekt anpassad för att få ut mesta av solfångarna.
Dessutom måste dina radiatorer för vattenburen värme ha stor yta för att kunna
utnyttja låg framtemperatur från ackumulatortanken.
Är de dimensionerade för oljepanna med dess höga framtemperatur, har radiatorerna ofta liten yta.

Vattnet till vattenburna radiatorerna skall tas ut ca på mitten av ackumulatortanken.
(man skall nämligen inte tulla på det hetaste vattnet längs upp i ackumulatortanken,
utan den skall man ha för tappvarmvatten).
Golvvärme kan utnyttja låg framtemperatur och har låg returtemperatur,
vilket är bra för att kunna utnyttja solfångarvärme på bästa sätt.
Intressant är det i alla fall.
Arne