Växelriktare 1-fas vs 3-fas, mätning etcetera.

Re: Växelriktare 1-fas vs 3-fas, mätning etcetera.

Angående detta hur mätvärdena summeras, fann följande på nätet som beskriver två olika mätmetoder. Läste även på annat ställe att båda metoderna är tillåtna, men utredning verkar pågå för att reglera detta.

se även
https://www.ei.se/Documents/Publikationer/rapporter_och_pm/Rapporter%202017/Ei_R2017_08.pdf

sida 112 - 113

och
https://www.swedac.se/wp-content/uploads/2019/02/Konsekvensutredning-STAFS-2009_8.pdf

där "Swedac föreslår mot bakgrund av ovan att reglera mätmetoden enligt alternativ 1,det vill säga att alla mätpunkter där det förekommer både inmatning och uttag sker med Trefasig summamätning(vektor/ fassumma)."

Enligt mitt nätbolag så mäter min egen mätare enligt Individuell summering per fas