Vart köpa prisvärda solpaneler i storparti?

Vart köpa prisvärda solpaneler i storparti?

Andreas
Hej

Ska köpa 157st solpaneler a 280-300w, vart ha handlar man dessa till bäst pris? Kollade på Ev power men frakten blir dyr.

Tack på förhand..

Re: Vart köpa prisvärda solpaneler i storparti?

magneten
Tst photovoltaik shop i Tyskland

157 paneler är dock inget stort parti så räkna inte med nån större rabatt kanske 1-2%

https://www.photovoltaik-shop.com/solarmodul-solar-fabrik-p-serie-270-wp-poly.html

Re: Vart köpa prisvärda solpaneler i storparti?

Fredde-GBG
Hur billigt hittar man i Sverige?

Är detta ett bra pris om man kan leva med poly? 5,62kr/W

https://www.rofoto.se/solceller-solpaneler/solcellsmoduler/solcellsmodul-heckert-nemo-20-60p-265-wp

Alla priser hos EV är väl också + moms? Jag fick det till 35187kr (googles kurs EUR--> SEK) för en pall (27st) polykristalina 280W paneler. Det ger 4,65kr/W eller räknar jag fel? Vad kostar frakten?

Jag skall ha 110-115st paneler till två separata anläggningar men vill ha mono och kan tänka mig (jag har väl i praktiken inget val) att betala en slant extra för det.

Re: Vart köpa prisvärda solpaneler i storparti?

Fredde-GBG
Har hittat monokristallina 285W paneler för ca 1550-1600kr ungefär. 5,43-5,60kr/W. Det blir nog sådana.

Re: Vart köpa prisvärda solpaneler i storparti?

Gunnar
Det kan vara läge att vänta lite med inköp då EU:s skyddstullar nu tas bort på kinesiska solpaneler. Tullavgiften har varit ca 30%. Detta kommer säkert att tvinga även tillverkare i andra länder till kraftiga prissänkningar.

https://www.va.se/nyheter/2018/08/28/nu-blir-solenergin-30-billigare---eu-avskaffar-skyddstullar-pa-kinesiska-solpaneler/

Re: Vart köpa prisvärda solpaneler i storparti?

Fredde-GBG
Det återstår att se. Flera "Kinesiska" tillverkare har ju byggt produktionsanläggningar i andra länder redan. Var det inte Trina som producerar i Vietnam och jag tror att Jinko har produktion i Portugal?

Re: Vart köpa prisvärda solpaneler i storparti?

Fredde-GBG
Fredde-GBG wrote
Har hittat monokristallina 285W paneler för ca 1550-1600kr ungefär. 5,43-5,60kr/W. Det blir nog sådana.

Har precis fått ett pris på 1450-1490kr inkl. moms (beroende på kvantitet) på monokristallina med svart ram 285W.

Re: Vart köpa prisvärda solpaneler i storparti?

magneten
1300kr inkl moms för en 300w mono panel med svart ram som dessutom är tillverkad i Tyskland!

https://www.photovoltaik-shop.com/solarmodul-solar-fabrik-m-serie-300-wp-mono-schwarzer-rahmen.html

Re: Vart köpa prisvärda solpaneler i storparti?

Fredde-GBG
magneten wrote
1300kr inkl moms för en 300w mono panel med svart ram som dessutom är tillverkad i Tyskland!

https://www.photovoltaik-shop.com/solarmodul-solar-fabrik-m-serie-300-wp-mono-schwarzer-rahmen.html
Då har du bättre Eurokurs än vad jag har, närmare 1400kr än 1300kr för mig. Men det är frakten som dödar mig. Styckpris på drygt 1500kr inklusive frakt baserat på 120st.

Skall kolla vad frakten är från den svenska ÅF.

Re: Vart köpa prisvärda solpaneler i storparti?

magneten
Vrukar vara billigare frakt från Tyskland än när man beställer från Svenska firmor

Re: Vart köpa prisvärda solpaneler i storparti?

Perwis
Kolla med fb gruppen kollektivt inköp av solcellspaneler eller nåt i din stilen (finns en länk här på forumet också). Killen som driver det har startat företag och ska presentera priser nu på fredag.

Kolla också med etc egen el. Jag köpte av dem, var överlägset billigast då i alla fall.
30x275W Amerisolar AS-6P30 Poly, Fronius Symo 6kW växelriktare, Fronius Smart Meter, Schletter montagesystem för falsat plåttak, 5 graders lutning, Orientering NO.

Re: Vart köpa prisvärda solpaneler i storparti?

Benny Steen
Jag skulle lägga en beställning idag på https://www.photovoltaik-shop.com , men när man registerar sig och anger Sverige så ändras momsen på min beställning från 19% till 25% !

Har jag missat någon lagändring ?
Jag har majlat dom och frågat.  Det blir ju snabbt mycket pengar med 6% mera moms ...

Re: Vart köpa prisvärda solpaneler i storparti?

Mikst
Om man som tex elhandelsföretag säljer över en viss summa till ett land skall man debitera det landets moms. Sedan gör man kvittningar och momsbetalningar mellan länderna inom EU.

Re: Vart köpa prisvärda solpaneler i storparti?

Benny Steen
Det är ju inte frågan om någon elhandel, jag köper fysiska produkter, inte elström.

Det är ju vanliga fysiska produkter som säljs inom EU. Jag köper ju massor från ebay från både tyskland och andra EU länder. Jag betalar alltid momsen på säljarsidan.

/B

Re: Vart köpa prisvärda solpaneler i storparti?

Mikst
Skall vara e-handel, auto korrigering ....

Distansförsäljning inom EU; https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2018.10/329326.html

Re: Vart köpa prisvärda solpaneler i storparti?

Benny Steen
aha, sorry :-)
Tack för klagörandet. Det var nytt för mig trots att jag handlar rätt mycket utomlands. Sällan man handlar sådana summor att 19 eller 25% moms har betydelse.

jag fick också svar från tyskarna, så all heder när dom svarar snabtt. känns seriöst :-)

"because we have many clients in sweden and sell products of a worth more than 25000 there per year we have to calculate the swedish tax and forward it to the
swedish tax office."

Får bli en beställning trots hög moms frakt. Har inte hittat någon bättre deal för 270/280W paneler förutom någon från Italien.
monteringsprofiler  har jag hittat lokalt på selga som säljer Mapab grejor.

Re: Vart köpa prisvärda solpaneler i storparti?

Kan det verkligen vara så?
Alltså, att tyska företag ska jobba som fogdar och driva in skatt åt ett helt annant lands skattemyndighet. Det verka ju befängt. Det kan knappas de tyska skattemyndigheterna tolerera, de går ju då tomhänta och får inte in någon skatt alls från ett tyskt företag som skattetrixar på det sättet.

Det verkar väldigt mystiskt och orimligt, men sådan är byråkratin.

Re: Vart köpa prisvärda solpaneler i storparti?

Benny Steen
Det blev till slut 9st 280w paneler canadien solar från  https://www.ev-power.eu istället. 21% moms och billigare frakt.
lite råddigare med banköverföring men sparar en tusing på det.

Jag skall köpa ytterligare paneler ivår, men till dess har nog priserna blivit ännu lägre och jag vet mera vart jag vill komma med anläggningen.

Re: Vart köpa prisvärda solpaneler i storparti?

Jonas
DU ska betala 25% moms, EUs regler. det finns dock ett alternativ  och det är om du åker ner till försäljaren och handlar över disk. Vet ej om det är lagligt att åka genom tullen i sverige sedan men möjligt iaf.

Re: Vart köpa prisvärda solpaneler i storparti?

Kamanymo
Hej.
Om det inte är försent så rekommenderar jag dig att kolla på
www.emat.fr

Bra o ha med att göra. Måste dock ha registrerat företag för handel.