Värma ackumulatortank med solcellsanläggning? Elpatron

Värma ackumulatortank med solcellsanläggning? Elpatron

113344
Har nybyggd solcellsanläggning på 9kW här hemma som jag har tänkt att värma upp en ackumulatortank på 1800 liter med en 6kW elpatron. Just nu i Mars så klarar den inte av att driva denna elpatron och funderar då på att köpa en mindre elpatron på 4.5kW eller bygga ut anläggningen.

Vet inte riktigt om den mindre elpatronen klarar av att värma upp en så stor tank, vet heller inte hur lång tid detta skulle ta. Eller ska jag bygga ut anläggningen så den nuvarande får tillräckligt för att driva denna på 6kW?

Vi har vedeldning här hemma men tänkte då att vi kunde elda mindre och låta solcellerna stå för det istället under dagen. Det kanske är bättre att sälja elen som anläggningen producerar istället för att värma ackumulatortanken då vi har tillgång till i princip gratis ved året runt. Vi har även solfångare som funkar riktigt bra på sommaren. Får runt 1kr kWh för att sälja överskott under dagen.

Har ni några erfarenheter angående detta? Väldigt tacksam för svar.

Re: Värma ackumulatortank med solcellsanläggning? Elpatron

jansimon
Min första tanke är... Hur mycket el förbrukar ni /år?

Där går ju gränser för att vara microproducent och slippa en ny matning till solcellsanläggningen.

Eldar man med ved så brukar ju inte elförbrukningen vara superhög.

/Janne

Re: Värma ackumulatortank med solcellsanläggning? Elpatron

Säljer du din överskottsel för 1 kr så torde det inte vara något att tjäna ekonomiskt på en ökad egenkonsumtion.

Även med en mindre patron på 4,5kW så blir det ju svårt att driva den enbart på "solel" då man ju har långt ifrån "full" produktion under många av dagens timmar pga bla moln och dåligt väder vissa perioder/dagar. Du måste ju även i så fall ta höjd för övriga förbrukare som körs dagtid såsom tvätt/diskmaskin, kyl/frys ev vattenpump mm.

Att betänka är även att solcellerna har en relativt låg verkningsgrad, så vill du värma varmavatten för att slippa elda så är det en mycket bättre ide att investera i mera solfångare som har en betydligt bättre verkningsgrad.

Re: Värma ackumulatortank med solcellsanläggning? Elpatron

lite över 9000 kWh/år

Re: Värma ackumulatortank med solcellsanläggning? Elpatron

Lunken

Re: Värma ackumulatortank med solcellsanläggning? Elpatron

Om du ligger så nära mellan förbrukning och generering så kanske behovet är att förbruka mer, men till möjligheten att behöva elda mindre (bekvämare liv). Så att skaffa mer solceller är nog inte det som ligger närmast tänker jag. Om du inte vill bli producent, men kostar ju mer.

Ja läs Lunkens länkar och fundera. Det gäller ju att hitta rätt balans. Men att låta elpatron ta soltopparna är nog smart!

Re: Värma ackumulatortank med solcellsanläggning? Elpatron

Henrik
Jag har installerat en 3kw elpatron som jag kontaktorstyr via en programmerbar kontakt i min fronius växelriktare. Funkar kanon när solen skiner. Jag värmer en vvb på 500l. En bra solig dag så höjde jag drygt 25 grader. Då slås elpatronen på när solen ger 3,5kw och stänger av på 3kw. Jag har denna elpatron för att ligga på rätt sida om mikroproducentgränsen på lika användning kontra försäljning.
24 st Jam6 255W, 12 st Jam6 260W 3 strängar. 9,24kW. Fronius Symo 6.0 + 3.0 Vinkel 39 grader i rakt söderläge. Ställning på mark.
Soldemo Sträng 1&2
Soldemo Sträng 3

Re: Värma ackumulatortank med solcellsanläggning? Elpatron

Jerra
Om man ska använda solel bara till värme behöver man ju inte växelrikta, likströmmen duger bra till värmeutvinning som inte behöver någon frekvens och så blir det en förlustkälla mindre. Man borde kunna ta ut den energin utan att belasta ev växelriktare, mao kunna ha en mer lättdriven mindre sådan.

Kommentar till inlägget om vanlig solfångare (antar att direkt vattenvärmning avses) den typen är ju trög i sin funktion så att korta solglimtar inte hinner höja temperaturen till användbar nivå och vattnet i fångare & anslutande rör först måste värmas upp & sedan kallnar igen vid moln. Solceller ger ju egentligen en slags backventilfunktion så att energin vid skuggning inte går bakvägen eller förloras mellan solenergifångare och acc-celler/acc-tank.
Även om nu direktvärmning av vatten har bättre verkningsgrad i idealfallet (stadigt solsken), så är det i verkligheten troligare att en hög medelinfångningsgrad över dygnet av solenergi vid växlande solstrålning blir högre med värmeproduktion via omvandling till el.