Är i färd med att beställa lite paneler och montage material från tst photovoltaik shop för att utöka min anläggning.
I paketet de satt ihop åt mig har de förslaget följande krok schettler rapid 2+ 45mm, vilken verkar bygga 45mm från plattan och upp. Ser att det oxå finns en 35mm och 55mm variant, är nu lite osäker på vilken som blir bäst till mitt tak/pannor enligt bifogad bild. Lägger man den uppe på bärläkten och klossar under där den sticker ut eller kapar man bärläkten för att få kroken an ligga direkt an mot råsponten/pappen?
20 st Trina 275W mono 27°taklutning, sydväst 5,5kWp
16 st REC 255PE poly +8st Suntech poly 275w i samma sträng 8° taklutning, sydöst 6,3kWp SMA Tripower 9000 loggar till Sunny Portal https://www.sunnyportal.com/Templates/PublicPage.aspx?page=30818802-b6cd-4614-890c-f528f7eb3ab9 8 st Luxor 200 mono, 14° taklutning, sydväst. 1,6kWp 12 st Trina mono 275W 6° taklutning, nordöst 1,65kWp Fronius symo 6kW Batterilagring: 6kWh Nilar + Ferroamp Energyhub för fasbalanseringen och laddning av batteriet. På jobbet 920st Trina poly 275w, 253kWp på CWF markstativ 30° lutning, söderläge, 8st Fronius Eco 27 https://www.solarweb.com/Home/GuestLogOn?pvSystemid=d18f1640-7ea9-4604-aec9-04e1b51b18b5 24st Trina poly 275w, stavrex markstativ 30°lutning, Fronius symo 6kW |
This post was updated on .
Det är svårt att se pga du visar endast en närbild.
Ofta är det bra att visa en bild från litet längre avstånd, och dessutom en närbild. Din närbild verkar vara roterad ca 90 grader från sanna läget? Det verkar hos dig som om avståndet ströläkt till ovankant panna, är 32 mm. Ströläkten, är den som löper parallellt med takstolen. Takkrokens plattjärn får inte trycka på pannan, ej heller ligga an(risk för takpanneskador) Bilden ovan är en vanlig takkrok. Den har 45 mm från undersida takkroksfot till knävecket. Det är en standardkrok. Ofta har man dock längre avstånd än 45 mm, och måste lägga under, kanske ca 20 mm, vilket inte är något problem. (att ta bort är värre. Såga ur takstolen, skall man klart inte göra. ) Den kroken, som du funderar på, om den skulle läggas uppepå ströläkten, tycks alltså komma att ligga ca 15 mm över takpanna i takpannans dal. Hur blir det då med tegelpannan, som kommer uppepå. Den kanske kommer för högt? Kanske har jag misstolkat ditt foto. Du får väl såga av ströläkten, där takkroken skall sitta(så den sitter stabilt i takstolen(och inte sitter och vickar på klena ströläkten.) Träskruvarna skall gå in minst ca 70 mm i takstolen, och vara minst 2 till antalet. Först måste de passera ca 22 à 26 mm råspont, innan de ens kommer till takstolen. Det finns också takkrokar, som är justerbara. Det borde gå att göra som du nämner också, nämligen att fästa takkrokplattan i ströläkten och lägga underlägg på båda sidorna om ströläkten. Men kommer kroken inte för högt då? Fräsa ut ströläkten litet grand? Du beöver ganska långa träskruvar. Hur många solcellsmoduler blir det ytterligare? |
Jo min bild är roterad, det är dock korrekt att måttet jag fotat 32mm är från ovankant på ströläkten. Det finns även en krok som är 35mm, kanske den skulle vara mer lämplig i mitt fall?
Sidojusterar man all krokar så att de hamnar i ränndalen på pannan? Under strö läten ligger det takpapp som är fäst på råsponten. Takstolarna sitter på ett avstånd på ca 70cm ock jag hade tänkt mig en takkrok i varje takstol. Det blir 8 st 200w mono paneler med 72 celler från Luxor. Dessa har en obelastade spänning på 44V och runt 35V vid belastning vilket gör att jag får en acceptabel strängspänning. Storleken passar även väldigt bra för att maximera den aktuella takytan.
20 st Trina 275W mono 27°taklutning, sydväst 5,5kWp
16 st REC 255PE poly +8st Suntech poly 275w i samma sträng 8° taklutning, sydöst 6,3kWp SMA Tripower 9000 loggar till Sunny Portal https://www.sunnyportal.com/Templates/PublicPage.aspx?page=30818802-b6cd-4614-890c-f528f7eb3ab9 8 st Luxor 200 mono, 14° taklutning, sydväst. 1,6kWp 12 st Trina mono 275W 6° taklutning, nordöst 1,65kWp Fronius symo 6kW Batterilagring: 6kWh Nilar + Ferroamp Energyhub för fasbalanseringen och laddning av batteriet. På jobbet 920st Trina poly 275w, 253kWp på CWF markstativ 30° lutning, söderläge, 8st Fronius Eco 27 https://www.solarweb.com/Home/GuestLogOn?pvSystemid=d18f1640-7ea9-4604-aec9-04e1b51b18b5 24st Trina poly 275w, stavrex markstativ 30°lutning, Fronius symo 6kW |
roof-hook_measures.pdf
Här är måtten på de olika krokarna från schettler Lyckas ej rotera bilden i telefonen men man får vrida den 90 grader moturs bara så ser det rätt ut. Mäter jag istället från pannans kant och ner till takpappen så blir det 57mm istället, men det känns ju onödigt meckigt att kapa ströläkten vid varje takkrok med risk för att skada pappen..
20 st Trina 275W mono 27°taklutning, sydväst 5,5kWp
16 st REC 255PE poly +8st Suntech poly 275w i samma sträng 8° taklutning, sydöst 6,3kWp SMA Tripower 9000 loggar till Sunny Portal https://www.sunnyportal.com/Templates/PublicPage.aspx?page=30818802-b6cd-4614-890c-f528f7eb3ab9 8 st Luxor 200 mono, 14° taklutning, sydväst. 1,6kWp 12 st Trina mono 275W 6° taklutning, nordöst 1,65kWp Fronius symo 6kW Batterilagring: 6kWh Nilar + Ferroamp Energyhub för fasbalanseringen och laddning av batteriet. På jobbet 920st Trina poly 275w, 253kWp på CWF markstativ 30° lutning, söderläge, 8st Fronius Eco 27 https://www.solarweb.com/Home/GuestLogOn?pvSystemid=d18f1640-7ea9-4604-aec9-04e1b51b18b5 24st Trina poly 275w, stavrex markstativ 30°lutning, Fronius symo 6kW |
This post was updated on .
Monowafer i sin projekttråd, visar ganska bra hur han gjorde med sin ströläkt.
Han har tegelpannetak. Han kapade ströläkten nästan helt igenom med multimaskin och slog bort ströläktbiten med hammaren. Han hade någon sort distansanordning på maskinen, så han lätt kunde kapa nästan igenom ströläkten, utan att köra igenom takpappen. Lämnade väl ca 3 mm, och slog sedan bort biten med hammaren. Visst, man måste förskjuta takkroken i sidled, så att plattjärnet på takkroken sticker ut just i tagpannans vågdal. Det gäller då att takkroksfoten är tillräckligt bred, men det är de väl. Det är alltså inte säkert att takkroken centrum kommer rakt ovanför takstolen, vilket dock är det bästa. (att fästa takkrokarna i råsponten, är otillräckling.) Det beror på avstånd vågtopp till vågtopp på din tegelpanntyp och hur bred din takkroksfot är. Du får mäta vågtopp-vågtop, och få redan på bredd takkroksplattan. och sedan tänka till om den takkroksbredden räcker. Att en takkrok skulle passa perfekt på ens tak, utan mellanlägg eller annan justering, är nog bara lyckträff. Man får allt lägga under och anpassa. Sedan är kanske taket inte rakt om du flukar där alu-profilen skall löpa. OK med de krokarna du funderar på går det lätt att justera alu-profilen i höjdledd i långhålen. Rapid2+ är proffsprylar, för att spara sekunder vid montaget, och är därför litet dyrare. Det finns en Schletter Takkrok Rapid2+ universal, som går att justera. Har du så tätt mellan takstolarna som 70 cm, kanske du inte behöver sätta en takkrok i varje takstol. Men dock i de båda yttersta, för att inte vinden skall få tag där. Dock, det verkar inte vara särskild långa alu-profiler som behövs, så i praktiken blir det kanske i varje takstol. |
Tackar för tips och råd, hur har ni andra med takannor gjort? Monterat krokarna uppe på ströläkten eller kapat bort en liten bit av ströläkten och monterat dikt an mot taket?
Mäter ja från råspont/takpapp så känns det snarare som att det är 55mm krok som jag ska ha. Jag har 5 takstolar att sätta krokar i så det får bli 5 eller 3 krokar, dock känns det lite med bara 3 st till en skena på 3,4m (4 paneler a 81 cm)
20 st Trina 275W mono 27°taklutning, sydväst 5,5kWp
16 st REC 255PE poly +8st Suntech poly 275w i samma sträng 8° taklutning, sydöst 6,3kWp SMA Tripower 9000 loggar till Sunny Portal https://www.sunnyportal.com/Templates/PublicPage.aspx?page=30818802-b6cd-4614-890c-f528f7eb3ab9 8 st Luxor 200 mono, 14° taklutning, sydväst. 1,6kWp 12 st Trina mono 275W 6° taklutning, nordöst 1,65kWp Fronius symo 6kW Batterilagring: 6kWh Nilar + Ferroamp Energyhub för fasbalanseringen och laddning av batteriet. På jobbet 920st Trina poly 275w, 253kWp på CWF markstativ 30° lutning, söderläge, 8st Fronius Eco 27 https://www.solarweb.com/Home/GuestLogOn?pvSystemid=d18f1640-7ea9-4604-aec9-04e1b51b18b5 24st Trina poly 275w, stavrex markstativ 30°lutning, Fronius symo 6kW |
Vi har tidigar lagt solcellsmoduler på plåtfalstak, och korrugerade plåttak och skall om ca 1 månad lägga moduler på ett betongpannetak, därför har har man allt funderat på hur man skall göra. Man vill helst inte beställa krokar, som sedan vid montaget visar sig inte passa. Det tar ju då säkert 1 eller 2 veckor att få nya prylar levererade, som passar. Helt klar är det knepigare att lägga moduler på tegelpannetak. Mer justerande på varje krok, verkar det. För att träskruvarna skall gå lättare att skruva i takstolen, och inte riskera att gå av, tar man litet fett på skruven. Vi använde faktiskt såpa för takstolsbulat för korrugerat tak. Man tager vad man haver. Då halkar skruvarna i.
Schletter har underläggsplattor 2 och 5 mm för takkrokar, av plast tror jag. Personligen tycker jag att plast kanske kan krypa med tiden, med tanke på hettan uppe på ett tak och hur hårt man drar i tallriksskalleskruvarna. Vi skall skaffa justerbara takkrokar med 45 mm mellan krokfot och krokens knä, som kan justeras mellan 40 till 46 mm. Vi har avstånd takpapp till tegelpannas ovansida i dalen, 69 mm. ströläkt 22 mm bärläkt 22 mm betongpannetjocklek 25 mm. Under takpappen, alltså på takstolen, ligger OSB platta 13 mm. Vi skall ha tallriksskalle-träskruvar 8 x 120 mm, kommer att gå ca 80 mm i takstolen. Vi får lägga ett underlägg på ca 28 mm, och då kapa ströläkten. Eller om vi sätter takkroken på ströläkten, med sidoklossar + underlägg ca 5 mm. |
In reply to this post by magneten
Vi monterade krokarna på läkten. För att det sedan skulle bli jämt så
kapade vi till bitar av gammalt lamell golv. Hårt som f-n och påverkas inte så
mycket av fukten. Två sådana bitar var lika tjockt som läkten. sedan träskruven
igenom allt in i takstolen. En slagskruvdragare fixar det ca 14cm långa rostfria
skruvar.
2st i varje krok.
För att krokarna skall gå ut på höjderna på pannorna. Du vill inte att
vatten skall rinna på krokarna. Då finns det risk vid vind att det pressas in
under pannorna. Sedan så kapar man med diamant vinkelkap bort en bit av pannan
“en top” så att kroken smiter fint ut utan att lyfta ovanliggande panna.
Börja montera krokar och aluminium bak så kan du något att stå på när du
monterar nästa ovanför.
From: [hidden email]
Sent: Monday, February 15, 2016 6:32 PM
To: [hidden email]
Subject: Re: Val av takkrok Tackar
för tips och råd, hur har ni andra med takannor gjort? Monterat krokarna uppe på
ströläkten eller kapat bort en liten bit av ströläkten och monterat dikt an mot
taket? Mäter ja från råspont/takpapp så känns det snarare som att det är 55mm krok som jag ska ha. Jag har 5 takstolar att sätta krokar i så det får bli 5 eller 3 krokar, dock känns det lite med bara 3 st till en skena på 3,4m (4 paneler a 81 cm) 4,1kWp: 16 st REC 255PE
poly, SMA Sunny boy 3600 tl-21, 8° taklutning, Azimut 144 (sydöst) Loggar med android och felix. http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422 Om du svarar på detta e-postmeddelande kommer
ditt meddelande att läggas till i diskussionen nedan: http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Val-av-takkrok-tp5009926p5009932.html
To
start a new topic under Frågor och svar, email
[hidden email] To unsubscribe from Solcellforum, click here. NAML |
Hmm ännu en sak att ta ställning till om man vill ha kroken i dalen eller på toppen av pannan, verkar vara delade meningar om detta, har sett att de monterat i dalarna i nån instruktion, men på toppen verkar ju oxå logiskt dock innebär det ev högre krokar som ger större vridkrafter. ..
20 st Trina 275W mono 27°taklutning, sydväst 5,5kWp
16 st REC 255PE poly +8st Suntech poly 275w i samma sträng 8° taklutning, sydöst 6,3kWp SMA Tripower 9000 loggar till Sunny Portal https://www.sunnyportal.com/Templates/PublicPage.aspx?page=30818802-b6cd-4614-890c-f528f7eb3ab9 8 st Luxor 200 mono, 14° taklutning, sydväst. 1,6kWp 12 st Trina mono 275W 6° taklutning, nordöst 1,65kWp Fronius symo 6kW Batterilagring: 6kWh Nilar + Ferroamp Energyhub för fasbalanseringen och laddning av batteriet. På jobbet 920st Trina poly 275w, 253kWp på CWF markstativ 30° lutning, söderläge, 8st Fronius Eco 27 https://www.solarweb.com/Home/GuestLogOn?pvSystemid=d18f1640-7ea9-4604-aec9-04e1b51b18b5 24st Trina poly 275w, stavrex markstativ 30°lutning, Fronius symo 6kW |
Jag har varken hört eller sett att man skall montera takkrokar på tegelpannetak, så att plattjärnet går ut vid vågtoppen, förrän idag. Däremot står det i beskrivningar att på korrugerade tak, så skall man sätta takstolsbulten i vågtoppen(pga där rinner inget nämnvärd mängd vatten).
Har man stor uppvinkling på tegelpannetaket, som Calle(tycks ha 45 grader) verkar ha, så är avrinningen bättre, än på ett flackare tak, och då borde det vara mindre befogat att dra ut takroken vid vågtoppen. Så Calle borde inte ha behövt ta ut kroken vid vågtoppen, kan jag tycka. Men det är riktigt att det största vattenflödet är i tegelpannornas vågdal, och sätter man kroken där, så uppbromsas vattenflödet klart. |
In reply to this post by magneten
Högre krokar för din del spelar ingen roll då du monterar cc700mm
Det är en klar fördel med högre krokar betr. större luftspalt med bättre kylning
SO-läge, 33 grader. Göteborg
43st BenQ SunForte 325w, 70m2, 13,975kWp SMA STP12000-10. Uppladdning med Felix http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=30819&sid=30325 |
In reply to this post by magneten
Det stämmer att jag kapade ströläkt i mitt projekt, men jag använde inte vinkelslip utan en multimaskin, tror jag de kallas, försedd med halvmånformat sågblad, och maskinen hade en vridbar ring med några olika distanser, sågade därmed ned till 1 á 2 mm kvar på läkten och därför sedan lätt att slå bort med hammare.
Jag valde att kapa läkt för att slippa handskas med två bitar underlägg, en på var sida om läkten, det blir många bitar nog att hålla på med ändå om man dessutom kanske måste komplettera med 1-2 st tunnare mellanlägg (shimsa?) för att få till rätt mått. Jag kompletterade plywood med Schletters plastmellanlägg, de tog slut så fick ta vad man haver, sågade till av isskrapor Om du råkar ut för att du måste använda de yttre hålen på krokarnas fot, alltså för att få krokarmen att stämma med pannans dal, gör då underläggen bredare än krokfotens bredd. Jag fick den olägenheten att krokfoten lyfte i andra änden när jag drog åt bultarna. Detta för att jag hade gjort mina underlägg lika breda som krokfoten. Krokfotens kant och bultarna kom alltså för nära underläggets kant varvid kanten gav vika. Detta för de krokar som satt i en eller om det var två av takstolarna. De övriga gick bra då hålen mer mot mitten användes. Underläggsplatta i mitt fall var av våtrumsplywood P30 som jag dessutom beströk med något fuktskydd, lade även tätningsklister utmed underläggsplattans sidor och överkant samt under bultarnas skalle, det skall ju hålla i kanske 40 år. Enligt rekommendation så bör du även ha 4-5 mm frigång mellan krokarmens undersida och underliggande takpanna, detta för att förhindra att panna knäcks vid nedböjning av krok p.g.a. hög snölast.
Site Solsidan: Solceller 3,64kWp 13x280W JA Solar JAM6(L)-60-280/PR, växelriktare SolarEdge SE3000 med effektoptimerare OPI300-LV, taklutning 45°, Azimut 196° sydsydväst i Skaraborg, driftstart: 2015-05-12. Villa 157m², Solfångare (varmvatten) Wagner Euro L20AR 9,44m², 750L accu, Vattenmantlad pelletskamin Rika Evo-Aqua, Volvo Bi-Fuel med äkta GAS-pedal. https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/site/public?name=Solsidan#/dashboard
|
Tackar för detaljerade beskrivningar av er alla!
Har nu varit ute och mätt på min tak kupa. Minst sidoförskjutning på krokarna blir det om jag monterar dom i dalarna passar även bäst på pannorna (dock är det endast 14 graders lutning på taket, vilket talar för att de skall sitta på topparna) Kommer förmodligen att kapa ströläkten som monowafer för att få ett stabilare montage med kroken mot råsponten samt mindre risk att klossar spricker. Verkar dock som att 55mm krok är mäst lämpad till mitt tak. Monterar jag kroken i dalarna så behövs det endast någon mm med mellanlägg. Tog några nya bilder får se om jag lyckades få dem åt rätt håll så att Arne kan välta tillbaka sin bildskärm! Bilderna är tagna uppifrån toppen på taket.
20 st Trina 275W mono 27°taklutning, sydväst 5,5kWp
16 st REC 255PE poly +8st Suntech poly 275w i samma sträng 8° taklutning, sydöst 6,3kWp SMA Tripower 9000 loggar till Sunny Portal https://www.sunnyportal.com/Templates/PublicPage.aspx?page=30818802-b6cd-4614-890c-f528f7eb3ab9 8 st Luxor 200 mono, 14° taklutning, sydväst. 1,6kWp 12 st Trina mono 275W 6° taklutning, nordöst 1,65kWp Fronius symo 6kW Batterilagring: 6kWh Nilar + Ferroamp Energyhub för fasbalanseringen och laddning av batteriet. På jobbet 920st Trina poly 275w, 253kWp på CWF markstativ 30° lutning, söderläge, 8st Fronius Eco 27 https://www.solarweb.com/Home/GuestLogOn?pvSystemid=d18f1640-7ea9-4604-aec9-04e1b51b18b5 24st Trina poly 275w, stavrex markstativ 30°lutning, Fronius symo 6kW |
Magneten,
Visst, du har blygsam lutning på tegeltaket. Men om övre tegelpannan har tillräcklig överlappning på den som ligger under, så borde det inte vara någon fara att ta ut takkroksarmen i dalen. Dessutom är det så att du har takpapp under pannorna, just för det fall om några droppar skulle ta sig emellan takpannorna. Och du har ströläkt för att dessa dropparna obehindrat skall kunna rinna utefter takpappen (och inte hindras av bärläkten). Det finns ju de som endast har takpapp på sina tak, och det går ju bra. Arne |
Free forum by Nabble | Edit this page |