V2G/V2H Nissan Leaf

larsrocket
Jag har på sistone experimenterat, delvis med framgång, med att plocka ut kraft ur Nissan Leaf. Planen är att använda chademo-snabbladdningsporten men har för tillfället skjutit på det, mer om testerna finns här; http://elbil.forum24.se/elbil-about6534.html
Det jag håller på med nu är att testa att koppla in Leafens hv-buss ca 405v-320v som matning till en solcellsväxelriktare för att kunna sälja tillbaka kraft till nätet, men är även intresserad av att köra som ett fristående offgridsystem.

Första testet gjordes med en samilpower 2,3kw som jag fick igång men som enbart låg och pendlade på 200w-300w. Testade även med samma växelriktare men att koppla den till en ups med modifierad sinus, vilket inte funkade, och med en ups med sinus som funkade men samma problem, bara 200w-300w och när jag provade att lasta mer än vad upsen kunde leverera så slog den av för överström.

Min första fundering är, då jag sett att flera växelriktare som har en övre strömgräns med säkring på ingången, om det är möjligt att mata med batterier istället för pv-paneler eller om man bara kommer dra ingångssäkringen direkt?

Den andra frågan är om det nu skulle funka att driva med batterier, om det isåfall är möjligt att få igång en växelriktare med en ups eller annan 230v 'tongenerator' eller om det kommer bli problem om man inte kan lasta växelriktaren tillräckligt och den isåfall försöker trycka in övrig kraft i tongeneratorn, vilket troligen inte kommer bli så bra.

Tänkte bygga en ett ställbart överströmsskydd och ställa en bit innan ingångssäkringen och testa mot nätet till att börja med.
Tacksam för synpunkter och förslag.

Re: V2G/V2H Nissan Leaf

En solcells-växelriktare, som är avsedd för att anslutats till allmänna elnätet, smakar ständigt på den nätspänning(t.ex. 3-fas 400 Volt) den är anslutet till. Om då det allmänna elnätet inte håller sig inom vissa frekvensgränser, spänningsgränser, så slår växelriktaren av sig själv. Det måste vara så. Elnätägare kräver det. Det är för att inte växelriktaren skall ligga och köra ut spänning på elnätet, när elnätsägarens underhållselektriker har stäng av sitt elnät, och jobbar på sitt elnät. Skulle då växelriktaren, och av underhålls-elektrikerna ovetande, köra ut livsfarlig spänning, så kan det kosta liv.

Ovan gör kanske att det kan vara svårt att testa, som du tycks göra.

Försöker du simulera ett elnät på växelriktarens utgång, med en signalgenerator, så går det kanske inte.
Dess så kallade impedans är alltför hög. För att få någon nämnvärd spänningsökning på det allmänna elnätet, så kräv att man matar ut mycket stora effekter (MW). Din signalgenerator, på utgången av växelriktaren, och ev. belastning, känner nog växelriktaren, som ett mycket dåligt elnät. Så fort växelriktaren matar ut ström, så stiger nätspänningen, och hamnar då klart utanför gränsen, och växelriktaren slår av sig själv.

Din idé att mata ingången på en solcells-växelriktare med ett batteri, istället för solcellsmoduler, borde ju i princip gå, och på så sätt tillverka växelström av likström.

En annan sak: en växelriktare har en så kallad MPPT-funktion(dvs maximaleffekt punkt-sökare) för den ingående energin. Den funktionen varierar strömmen som växelriktaren tar ut från ditt bilbatteri, och söker den punkt där maximal effekt fås. Effekt = ström x spänning.  Kan den spöka för dig?

Det är också riktigt att en växelriktare har en maximal ingående likström. Står i databladet för växelriktaren.
För den växelriktaren på 2,3 kW, kan det nog bara röra sig om ett fåtal Ampère.

Fronius har en växelriktare de kallar Fronius Symo Hybrid, som är ca 5 kW. Den tillverkar växelström av solcellsmoduler, men kan utöver det även tillverka växelspänning av batteriström. Det verkar vara något på det hållet du söker.

Är det ett ö-system du vill åstadkomma?

Se denna tråd i detta forum, och långt ner, där nämner Calle "Energihub". Det är kanske är sådant du är intressead av?
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Anlaggning-p-60-paneler-ge-garna-hjalp-tp5010030.html

Re: V2G/V2H Nissan Leaf

calle
Jag har provat med framgång att koppla in några solaredge optimizers på batteri.
Jag använde lipo paket på 24V 4kWh.
MPPT regleringen i optimizern gick i botten. Den drog maximala 15A hela tiden. 24*15=360W. Jag testade med både 300 och 350W optimizers. De blev riktigt heta.
Problemet var bias spänningen. Solaredges DC bus är på 750V och även om optimizern är isolerad så kommer efter en tid dess hölje bli uppladdad i mitt fall ca 600V Dc. Den låg ganska sent i kedjan. Det blev problem med att koppla in 60A laddaren mot batterierna.
När man slår på invertern så gör den ett isolationstest och detta test gick ej bra. Den vägrade att starta. Blev tvungen att ha isolationstransformator emellan. Men fortfarande med 600V mellan batteri och skyddsjord!
Alltså inget för er som inte vet vad ni gör.

Re: V2G/V2H Nissan Leaf

magneten
Här finns en riktare som är avsedd även för batteri anslutning

500 Watt Grid tie inverter,24v To AC120V or 230V high efficiency, For Battery Adjustable Power Output

http://s.aliexpress.com/BnIjiQZ3
(from AliExpress Android)

Re: V2G/V2H Nissan Leaf

Vi har otrolig liten förbrukning nattetid på sommaren, hur skulle en batterilösning se ut? Måste ha nån form av inveterter/laddare, för på vintern måste batterierna underhållsladdas.

Pratas det bidrag, då är jag med!

/A.

Re: V2G/V2H Nissan Leaf

Den omvandlare du nämnde ( larsrocket) är ju transformatorlös enhet (samilpower 2,3kw). Detta innebär att det inte finns någon isolationsbarriär mellan elnätet och likspännings sidan, under switchningen finns det elektriskkoppling mellan AC och DC sidan i omvandlaren.
Finns diskuterat i en annan länk här på forumet.
Jag skulle inte ta risken att äventyra elektronik i min elbil med denna koppling, och rent elsäkerhetsmässigt är man nog ute på "hal is".

Re: V2G/V2H Nissan Leaf

thomas_blekinge
Riktaren kan bara stimuleras att producera fasriktig växelström om den får sin styrande växelspänning från allmänna nätet.
Men om du nu anslutar riktaren på ac-sidan till nätet borde den kunna i princip omvandla en dc-källa på några hundra V till sälbart ac. Problemet är bara att MTTP-ingången förväntar sig en källa med U/I-karakteristiken av en solcell, och inte av ett Leaf-batteri. Jag skulle inte heller vilja riskera Leaf-elektroniken pga en eventuell felanpassning. Jag vet att det har uppkommit problem i HVDC-anläggningar ute på tyska Nordsjön för att elektroniken i Converterstationen har börjat komma i otakt med vindmöllornas reglering.
21 st 260 W moduler

Re: V2G/V2H Nissan Leaf

Tittat på den länken från Aliexpress.

1. Var ansluter man batteriet... och/eller var ansluter man panelen?

2. AC output har en hankontakt! Inte bra alls som jag ser det. Om man valt en hankontakt på utgång.... Hur ser den ut på insidan då?????

3. Inbyggd batteriladdningsregulator oxå?

Om den har allt detta så kan den vara av intresse till ett projekt!!!

Re: V2G/V2H Nissan Leaf

magneten
På ali riktaren kan man köra antingen med solcell eller batteri anslutet till mc4 ingången. Man måste alltså välja ett alternativ då det inte går att ha både batteri och solceller anslutna samtidigt! Förmodligen inte godkänd av våra svenska elnätsägare... men helt klart en intressant tank att kunna leverera överskottsel från ett batteri till hushåller på natten eller till export..

Den finns att beställa i följande varianter verkar det somberoende på vilken batteri spänning man har:
this model we have in five different DC voltage
DC12V-28V for 12V battery
DC24V-42V for 24Vbattery
DC40V-65V for 36V battery
DC50V-85Vfor 48V battery