Utvärdera offert Solceller

Rockface
är intresserad av Solel och behöver vägledning. Jag kan dessvärre inget till väldigt lite om detta så i nuläget är det uteslutet att installera själv - något som jag ser att väldigt många duktiga och ambitiösa villaägare gör på detta forum :-)

Om någon kan hjälpa mig (mot ersättning då såklart) kan detta säkert ändras på, då jag, som sagt, är väldigt intresserad och inte direkt har tummen mitt i handen heller - även om jag långt ifrån kan allt...

Har ett tvåplanshus strax norr om Stockholm med ca 30kvm takyta i hyffsat rakt söderläge, svagt sydöst. Att sätta solpaneler på norrsidan har jag inte tänkt, tänker jag fel här? Har skog med höga träd strax sydöst om huset så skuggning på morgontimmar kan förekomma. Behöver jag optimerare, eller räcker det med halvcellpaneler? Det är ett sadeltak med betongtakpannor från 2017 med 18° lutning.

Bäst offert enl. nedan, ett system på 6,3kW:

- 14 paneler av typen Leapton 450W Black Frame, 144 Half cells
- Huawei SUN2000-6KTL-M0
- 2st MPPT (?)
- Inkl. Installation o allt som behövs för detta

För detta har jag fått ett pris på 82'000 efter grön ROT 15%, dvs närmare 97' före ROT.

I offerten skriver de årlig produktion 6'358kWh, vi förbrukar i nuläget ca 12000kWh, vilket kommer öka framöver. Av offerterna jag fått ligger denna bra till.

Är det dyrt eller billigt?
Hur mkt kan jag spara om jag köper o installerar själv?
Är det ens någon idé för mig att installera detta förhållandevis lilla system på bara 6,3kW?

Sånt, undrar jag. Kan ni hjälpa mig?

Med hopp om glada tillrop, en massa bra råd och diverse annat kul :-)!

Re: Utvärdera offert Solceller

Arne
Med den måttliga taklutningen på 18 grader går det bra att lägga paneler på ditt norrtak. Speciellt som du har årlig energiförbrukning på 12000 kWh, och när du ändå gör dig besväret att skaffa en solcellsanläggning. De extra 6000 kWh/år solel-skörd kostar dig inte så mycket i och med du kan använda en och samma växelriktare.

Halv-cellpaneler är inget annat än 2 st mindre paneler som parallellkopplats och monteratsr i en och sama alu-ram.  Alltså inte särskilt bättre på att klara skugga som faller på dem. Är det så att du får kärnskugga på panelerna eller står trädet längre bort, säg längre bort än 100 meter?

Panelerna du nämner verkar vara okänt märke, kan vara riskabelt.

En mycket viktig sak är montagematerialet, hur tänkts panelerna fästas på taket. De ska ligga där säkert i uppåt 40 år. De ska tåla stora snölaster och samtidigt även på samma gång vindlaster.

Re: Utvärdera offert Solceller

Rockface
This post was updated on .
Ok, får ta in offert på det också då :-)

Trädet/skogen står ca 30m från huset, lite oklart hur mkt skugga det blir då det är avståndet till skogsbrynet, o där är det inte direkt tät skog...

Ska komplettera med bilder inom kort.

> 13 nov. 2020 kl. 18:41 skrev Arne [via Solcellforum] <ml+s18852n5018570h68@n6.nabble.com>:
>
>  Med den måttliga taklutningen går det bra att lägga paneler på ditt norrtak. Speciellt som du har årlig energiförbrukning på 13000 kWh, och när du ändå gör dig besväret att skaffa en solcellsanläggning.
>
> Halv-cellpaneler är inget annat än 2 st mindre paneler som parallellkopplats. Alltså inte särskilt bättre på att klara skugga som faller på dem. Är det så att du får kärnsskugga på panelerna eller står trädet längre bort, säg längre bort än 100 meter?

> [...]

Du har sydost takyta med taklutning 18 grader som du tänker lägga paneler på.
Det är bra. Då måste väl motstående takyta vara åt nordväst och ha samma taklutning?
Du kWh-skördar då med en "nordvästpanel" ca 65 % av vad en sydost-panel skördar per år.
Inte så väldigt illa. Då är det oskuggat som gäller och spelar ingen roll vilket panelfabrikat, utan vid 18 graders taklutning är samma att en nordväst-panel gör 65 % av en sydost-panel.

Är det inte sådant tak du har?
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-anlaggn-15-6-kWp-villa-betongpannetak-sodra-Sverige-okt-2020-tp5018480.html
Leverantören hjälper dig säkert med tipps hur du kan göra.
Bygger du själv och gör en anläggning på ca 12 kWp installerad paneleffekt sparar du säkert ca 50000 kr jämfört med att köpa nyckelfärdigt.

Re: Utvärdera offert Solceller

Rockface
Hej! Har nu ritat upp taket. Såhär ser det ut.

Den blåa linjen på nästa bild är avstånd till "nordvästra hörnet" av skogen, ca 25m.

65% av sydpanelen säger du, ska ta in offert på nyckelfärdigt på båda sidor då.

Jag har samma takkonstruktion som i den tråden du länkar till, det är riktigt. Betongtakpannor, bärläkt o ströläkt, underlagspapp på råspont. Leverantören vill säkert sälja allt, då jobbet lär vara en stor del av vinsten för dem. 50' är dock inte småskit. Men jag lär inte hitta tiden alternativt ha kunskapen i nuläget att göra det själv... 50' är dock många års återbetalningstid.

Tvåplanshus gör det lite bökigt o dyrt med ställning också.

Finns det någon i Uppsala - Norrtälje - Stockholm norr-trakten som är villig att hjälpa mig mot ersättning så får ni gärna höra av er  :-)

Re: Utvärdera offert Solceller

Arne
De panelerna 450 Wp som de vill kränga till dig de har inte någon jättehög verkningsgrad.
Det är jättestora paneler med mått 2108x1048x40 mm de anges ha verkningsgrad på 20,4 %. Kan bli stora snölaster på så stora paneler och inte säkert installationsfirman tänker på det, utan snabba pengar gäller.
Verkningsgraden beräknas 450 Wp/(2,108 x 1,048 x 1000) = 0,2037 dvs 20,4 %. Där 1000 är bestrålningsstyrka W/m2
Projektet som länkades till där är vanlig panel tyska Heckert 325 Wp black de är 1,670 m x 1,006 m och har verkningsgraden 19,3 %.

Halvcellspaneler brukar vara mycket dyrare än vanliga paneler. Kolla upp det! Det som ger kWh är inte verkningsgraden utan installerad panelmärkeffekt. Har man endast liten takyta och vill få ut maximalt med kWh/år, då måste man välja dyrare paneler med högsta verkningsgrad.

Re: Utvärdera offert Solceller

Rockface
Ok. De som 24solar säljer, som jag kikat på ett paket ifrån, har ju lägre verkningsgrad. Trina Solar TSM 325. 19%.

Men storleken och antalet skenor etc kan ju fördyra installationen. Särskilt då de är stora och tunga högt upp på mitt tvåplanshus. Dumt ur arbetsmiljösynpunkt.

Re: Utvärdera offert Solceller

Arne
Är du ute efter hög verkningsgrad på paneler se på LG365N1C-N5 t.ex. 350 Wp 1,700 x 1,06 m och verkningsgrad 21,1 %. Men kostar också betydligt mer än vanlig modul. De där futtiga % mer i verkningsgrad kan kosta 50 % eller mer i pris.

Re: Utvärdera offert Solceller

Rockface
Ja det var ju du som fick mig att fundera över verkningsgraden. ;-) Inget jag reflekterat över tidigare. 50% mer för max ett par procent till är inte aktuellt.