Utrymme från kant

Zyberdude
Nå det blev väl som alla andra att man vill ha mera när man börjat. Idag har jag 12st 340W och ser att jag skulle behöva ännu mera för att få ut 4000kW i åter. Tänkte mig då 2st till. Idag är alla på en snygg rad och längst ut kommer takstegen. Bredvid takstegen skulle det finnas utrymme för 2 st liggande paneler. Nackdel är att takytan är från stegen till takkanten 1,9m så om panelerna är 1,70 långa blir det 10cm från takstege och lika från takkant. Hur fungerar det med vind, snö osv? Andra sidan har jag mer än 30cm från kanten och inga problem där.

Skulle helst inte vilja flytta takstegen för blir en extrakostnad på 2000kr för en takbrygga och förlängd stege (plus en takstege i reserv).

Är utrymmet för litet?
Sen så finns ju inte likadana 340W paneler mera men 380W har jag hittat. Det ska väl inte vara något problem att sätta dom i fortsatt serie? Får väl ändå bara ut max 340W som mina gamla är på.

Re: Utrymme från kant

Arne
Så är det, det är som ett gift, man vill ha mer och mer kWh-produktion

10 cm räcker väl som avstånd panel till takstege. Skulle vara skugga från takstegen då som skulle störa. Men annars kan man väl ha panelen ända emot takstegen, kanske ha 2 mm spel. Vid takgavelkanten, som jag antar du menar,  kan man låta panelen gå ända ut över takgavelbeslag och till gavelkanten, om man vill, för bygglovsfrihet. Paneler får inte sticka ut över takgavelkanten. När det gäller hållfastheten vid vind- och snölast, kan du ju sätta något extra takfäste om du är orolig.

Hur många takfäste har du per panel idag? Jag tror man brukar ha ca 2 til 2,5 takfäste/panel.

Är de 12 panelerna i porträtt? På ett betongpannetak? Ska du lägga de två nya panelerna i landskap kanske det behövs dubbla skenlager, och panelerna kommer då ca 50 mm högre upp från takytan jämfört befintliga panelerna. Men syns nog inte.

Re: Utrymme från kant

Zyberdude
Idag är det 1 fäste per skena dvs 2 per panel. Mitt system håller för 1,60 m mellan konsollerna.

Jo porträtt på plåttak (takpannemodell). Blir nog troligen dubbelt lager, har inte kollat hur jag får fästen monterat så att skenorna (klammern) blir på korrekt ställe på panelen. Fästen har inte så mycket spelmån.

Re: Utrymme från kant

Zyberdude
Mina gamla paneler var ju av 340W och de blir i år 2 år. Kan man då om jag köper 2st till ta en modell med 335W effekt? De har samma mått som mina, medan en 370-390 w är större. Jag borde väl inte tappa någon effekt på mina gamla paneler då heller om de föråldras med 1% i året, dvs de borde nu ge 333W (340*,99*,99) +-5%

335W finns som ett mycket förmånligt alternativ jämfört med 380W. Har jag någon nytta av att ta en 380W panel istället för 335W? Med tanke på ström och spänning.

Re: Utrymme från kant

Arne
Om man förlänger en befintlig sträng är det bäst att förlänga med samma fabrikat och typ och WPstyrka som man redan har. Men ibland finns inte längre sådana man redan har att köpa, då kan man ta effektstarkare än  vad man redan har. Du har 340 Wp. Helst ska då då välja 340 Wp, men 345 ska också går bra, ja även 350 Wp. Kolla på databladen att ström och spänning är lika och samma antal enskilda solceller i panelerna. Är det 60 cells panel du har idag?

Vad man inte vill är att de nya panelerna är effektsvagare än de befintliga, eftersom då bromsar strängen.
När du tittar på flashlistan på panelerna du har, då ser du vilken spridning de har, du ser de varierar litet i Wp.
Men din idé med 335 Wp kanske funkar bra pga så liten skillnad med 335 Wp mot 340 Wp.

Re: Utrymme från kant

Zyberdude
Funderar nu istället på att lägga 6 paneler 380w på garaget i stället. Garaget har kvällssol, men hur fungerar det med två slingor i invertern, slås de samman på något vis? För att starta invertern behövs 175v och det sköter ju med lätthet mina äldre paneler om från morgonen, runt middagstid börjarsolen lysa ordentligt på garaget och skulle då få att invertern får en större kick. Runt 1800 just nu orkar inte invertern ge mera el från hustaket, men garaget har ännu full sol.

Men funderar nu mest på så att de eventuellt nya panelerna ger nytta då de är på skild slinga.

Re: Utrymme från kant

Arne
Firman som säljer 380 Wp panelerna måtte väl kunna veta hur 6 st nya 380 Wp på bästa sätt ska kopplas till din befintliga anläggning med tanke på din växelriktare och andra uppgifter du har meddelat dem?

Men 6 st är ganska få i en separat sträng som kopplas ensam in på en växelriktars MPPTingång. Men du anger tyvärr inte vad du har för växelriktare.

Du kan också själv testa här och se olika strängar vad Fronius "säger" hur många paneelr det minst ska vara i en sträng.
https://fronius.solarconfigurator.de/solar.configurator/Quick#

Re: Utrymme från kant

Zyberdude
Sma tripower 4 kw.

Tyvärr saknar alla elfirmor här kompetens gällande solceller, ja de kan montera, nej de vet inte hur det fungerar. Jag vill bara göra saker en gång så jag tar reda på först och utför sedan. Elektrikern, jo vi kan prova….haha…

Re: Utrymme från kant

Konstigt att din solcellsfirma vill sälja dig 380 Wp paneler men inget vet hur man kopplar dem. Kanske vända dig till annan firma?

Nej, när man har två separata strängar kopplade till växelriktaren, slås de inte ihop.
Utan de blir separata och du ser på SMA portal vad varje sträng producerar.
(Dock på vissa växelriktare går det att slå ihop de två strängarna med en konfiguration i växelriktaren, på Fronius kan man göra det, vet jag. Men det ska man bara göra om de båda separata strängarna har lika antal seriekopplade paneler och alla paneler är i samma väderstreck och alla har samma lutning.)

Det verkar som du har:
Växelriktare SMA Tripower 4.0, på 4 kW.
12 st seriekopplade 340 Wp i en sträng, som du har kopplat till ena MPPTingången på din växelriktare.
Panelfabrikat och typ: ?
Väderstreck: ?
Panellutning: ?
Skuggning: mycket som skuggar paneler eller obetydligt?
Du har alltså 4,08 kWp. installerad paneleffekt. Då om i Mellansverige, och de är mot söder bör du idag få ca 4000 kWh/år, annars har du något fel.

Nu överväger du att bygga ut anläggningen men behålla befintlig växelriktare.

Enl. datablad utgåva ca Aug 2018:
SMA Tripower 4.0 får högsta ha 8 kWp paneler kopplade till sig.
Den har max. ström per MPPTingång: 12 A
Max.spänning in på MPPTingång: 850 Volt.
Den har startspänning 150 Volt.
MPPT-arbetsspänningsområde: 175 till 800 Volt.

6 st 380 Wp paneler har väl ca 40 volt tomgångsspänning. Blir 2,28 kWp paneleffekt. 6 st i serie ger väl då ca 240 Volt tomgångsspänning.
Förmodligen kommer det att funka, och din växleriktaren startar på den strängen, men bättre vore med ytterligare 1 eller 2 st paneler.
Du kan inte få in ytterligare en eller två paneler i den strängen? På den växelriktaren kan du ju ha upp till 8,0 kWp paneler, alltså koppla 10 st 380 Wp paneler på den andra lediga MPPTingången. Då får du totalt 7,72 kWp paneler på växelriktaren.

Som du är inne på att förlänga den befintliga 12-st-panelsträngen med ytterligare 6 moduler, kommer nog också att funka. Men då ska de 6 panelerna vara i samma väderstreck och samma taklutning.
Du nämner inte vad du har för 340 Wp paneler, så det går inte att veta vad de har för data(t.ex. att titta i databladet).
Heckert har 335 Wp paneler, inte svarta utan vanliga monokristallina, vet jag. 1670x1006 och tjocklek 38 mm. Om du förlänger med 6 st sådana förlorar du väl i värsta fall per befintlig panel högst ca 5 Watt(340-235 = 5), men bara när de går på full maskin maj-aug och endast kring kl. 12. All annan tid förlorar du mindre per bef. panel.