Sent: Tuesday, July 29, 2014 11:33 PM
Subject: Uppstart för ny 14-panels anläggning

Hej

Jag står i uppstartsfarsen att dra igång ett projekt med solceller. Det finns plastas för ca: 14 moduler på taket utan att de blir skuggade så anläggningen kommer att bli på ca: 3,5-4kwp. Jag vill gärna ha bra koll innan jag kör igång och har här lite inledande frågor som jag hoppas att någon kan hjälpa till med.

Hur mycket snölast klarar solpanelerna av? Är det något man måste kolla upp och ta hänsyn till? Jag bor i snözon 3 och solcellerna ska placeras på taket.

Hur får man fast takkrokarna på ett tak som inte har någon råspont under. Idag består taket av takstolar - masonit - bärläkt (47x75) - betongpannor. Betongpannorna hänger bara på bärläkten.

Vilka företag man ska gå ut att fråga för ett materialpaket till detta? Vilka är bra att ha att göra med samt har bra priser?

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Uppstart-for-ny-14-panels-anlaggning-tp5005203.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: Uppstart för ny 14-panels anläggning

Norrlandssol.
Jag har 50mm ramar, 290w paneler som är nästan 2m långa, har inte räknat på snötyngder mm, men torde nog gå bra..tål nog mer än vad man tror, bor i Norrland..

Re: Uppstart för ny 14-panels anläggning

Mitt tak har också takstolar/masonit/bärläkt. Se min projekttråd för tips:

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Solcellsanlaggning-7-2-kW-riktat-mot-oster-och-vaster-td5001237i20.html

Re: Uppstart för ny 14-panels anläggning

spendera

Tack för informationen om de olika hållfasthetsklasserna som finns, när jag tittar på lite moduler på de olika firmorna så är det bara den starkare varianten som jag hittar och det känns bra.

Kalvningsskydd hittar jag ingenting på, har sökt på forumet och google och ingen ger någon träff, kan du förklara mer/ge en direktlänk?

Tanken är att köpa en materialsats (allt från en leverantör eller från flera) och montera själv och sedan anlita en lokal elektriker för den sista inkopplingen. Någon lokal firma har jag inte hittat här uppe.

Re: Uppstart för ny 14-panels anläggning

spendera

Såg länken för uppföljningen till din anläggning, vi bor i samma snözon men jag bor ca: 30 mil längre norrut, men det känns bra att det verkar fungera utan missöden. Visst har du Schuttenpaneler köpta på EV-Power? Fungerade det bra att handla där? Är du nöjd med panelerna?

Re: Uppstart för ny 14-panels anläggning

Jag har 290w panelen från Ev power, ja dessa funkar bra, och klart prisvärda, men givet kom en 300w panel nu..!

Funkade otroligt bra med affären, lite skeptisk är man att föra över 44000sek i förskott, men snabba på mailsvar, och otroligt snabb leverans till dörren med bra spårbarhet på kollit.

Ångrade att jag inte handlade mer..

/A

Re: Uppstart för ny 14-panels anläggning

spendera
Nu har jag läst igen din projekttråd och tackar så mycket. Det var många bra tips och information. Det ser ut som om vi har väldigt lik takkonstruktion utifrån bilderna som fanns i tråden, kan det vara ett Borohus?

Re: Uppstart för ny 14-panels anläggning

spendera
Vilka handlade ni övriga av när ni köpte er anläggning? Är det någon ni kan rekommendera?

När man surfar och läser så poppar det upp fler och fler tänkbara företag, det verkar aldrig ta slut. Skulle önska 3-6 företag som ni vet har bra produkter, bra priser och bra service.

Re: Uppstart för ny 14-panels anläggning

Norrlandssol.
Menar du på underkonstruktion eller paneler? Jag byggde superbudget..! Ev powers 290w panel, oslagbart pris, samt växelriktaren från PPAM.se, och underkonstruktion från Soleldalby,  samt gjorde precis allt arbete själv.

Totalt: växelriktare, SMA 4000 (10900:-)
          22st 290w paneler 44000:- inkl frakt.
          Underkonstruktion komplett: 5200:-

Totalt med bidrag: 39000:-.

Ångrade att jag ej köpte precis allt från ev power, köpte 2.2kw från Sverige, fick visserligen bidrag, så ändå hyffsat överkomligt pris.

Re: Uppstart för ny 14-panels anläggning

spendera
Var precis detta jag var ute efter, tack så mycket.

Någon mer som kan dela med sig av sina erfarenheter (priser ändras med tiden så det är inte helt väsentligt).

Re: Uppstart för ny 14-panels anläggning

Fabbe
Hej, jag handlade av solel i dalby och måste credda dem lite, bad om offert från dem samtidigt som jag frågade om underkonstuktion (hur mycket jag skulle behöva), fick offert på ett bra pris och en uträkning på underkonstuktion som jag räknade över och fick till att stämma.
La en beställning enligt offert och prylarna kom, sen tog det ca 2 månader innan jag började skruva upp allt och fick se att jag beställt för lite underkonstruktionsmaterial samt kabel och skruv, la en beställning på i webshopen och hoppades på snabb leverans. Dagen efter ringer de upp och frågar om det är en komplettering till förra ordern, det är det ju, döm om min förvåning då de bjussar på hela ordern (ca 3000 spänn)och skickar express.
Det är service det!!!

Jag är mycket nöjd, kunde nog kommit billigare undan om jag kört polykristallina paneler men ville ha mono, pyntade 80000 totalt, monokristalina paneler från lg och  en inverter från kostal samt underkonstruktion.

Dessutom känns det bra att lite av kulorna hamnar i svenska fickor! :)

Re: Uppstart för ny 14-panels anläggning

spendera
Har nu varit och besökt 3 olika anläggningar här runtomkring (på en ca: 10 mils radie). Jag var på en mässa och frågade energibolagen som var där om de visste av någon som hade solceller och ville visa och sedan återkom de med namn och telefonnummer.

Första anläggningen bestod av en hemmagjord solföljare som hade 9 eller 10 paneler på sig samt en Centrosolar växelriktare. Han hade hållit på i över två år för att få anläggningen godkänd av nätägaren. Han fick inte koppla in anläggningen med en enfasväxelriktare som var inköpt från början och sedan var de även ut och besiktade anläggningen och då blev det krav på överspänningsskydd (fastän det är inbyggd i växelriktaren). Han gav tipset att man skulle kolla med nätägaren vad som krävs innan man köper in anläggningen så att ingenting bommas och detta är särskilt viktigt som första kund.

Andra anläggningen bestod av 28 paneler med mikroväxelriktare. Dessa paneler var skruvade på vanliga 45x45 tryckimpregnerade reglar som låg och var skruvade direkt i taket. Denna anläggning togs i drift runt midsommar så ägaren hade inte så mycket driftdata eller så stor uppfattning hur bra det fungerar.

Tredje anläggningen bestod av 26 paneler och här var det också mikroväxleriktare. Det var byggt med aluminiumskenor som var skruvade med fästen på ett plåttak till ett uthus. Här fanns det även en extra elmätare för att sälja elcertifikat för hela produktionen. Han använde en extra firma som hade hand om detta mot en viss % av intäkterna för elcertifikaten. Han tyckte att det fungerade bra och var framför allt smidigt.

Besöken har gett mig lite mer insikt och egentligen är det inte så svårt egentligen.

Nu är det bara att köra vidare!

Re: Uppstart för ny 14-panels anläggning

spendera
Det har varit lite stiltje (höst och vinter kom i mellan) men nu är jag på gång igen.

Jag har nu fått in lite offerter på olika varianter för mitt tak.

Jag står och väljer mellan 2 olika anläggningar, en på ca: 4,5kwp med liggande paneler alternativt en anläggning på 5,2 kwp med stående paneler (det är ungefär samma pris för bägge paketen).

Först var jag helt inne på att välja liggande paneler för att inte vara så känslig för snön som smälter och lägger sig i nederkant och skuggar panelerna (stående paneler blir hela paneler blockerad medan liggande har jag kvar 2/3 effekt). Detta problem är under tiden oktober till mars, vet dock inte hur mycket problem det är och vad vinsten/försluten blir med ena eller andra upplägget.

Vad tror ni? Ska jag satsa på stående 5,2kwp eller liggande 4,5kwp?

Re: Uppstart för ny 14-panels anläggning

magneten
Du kommer med all sannolikhet att få ett högre årsutbyte med 5.2 kw anläggningen,  ty under vintern så är solinstrålningen försumbart liten,under vintern är produktionen   ca 6% av årsproduktion en.

Vad är det för paneler och riktare som ingår?

Re: Uppstart för ny 14-panels anläggning

spendera
Finns det någon sida där man kan kolla solinstrålningen månad för månad på olika orter i Sverige? På det sättet kan jag bättre få ett hum om utbyte.

Pakten består av JaSolar paneler, för liggande 280w och för stående 260w. I bägge alternativen är det en Fronius Symo 4.5s växelriktare.

Re: Uppstart för ny 14-panels anläggning

nelos
Det är nog lättare att titta på verkligt utbyte/energi för olika anläggningar än att gå omvägen via solinstrålning per ytenhet.

Den verkliga energiproduktionen beror på många olika faktorer som temperatur, panelvinkel, vind osv, och det får man ju in om man tittat på verklig produktion.

Titta på de olika solportalerna som t ex piko solar portal, här är ett exempel:
http://www.piko-solar-portal.com/PlantViewPublicGeneral.aspx?plantId=5efe6ef6-c0d7-4783-ad66-876708b261fd

Re: Uppstart för ny 14-panels anläggning

DrivMedEl
Kolla under
"Produktions-statistik"
"Dockument med tekniskdata och årsstatistik på olika anläggningar"
Detta dockument har jag skapat för att enkelt kunna jämnföra anläggningar med olika förutsättningar.
En flik för varje anläggning.
För söker uppdater så fort jag hittar uppgifter för anläggningarna på forumet.

Re: Uppstart för ny 14-panels anläggning

spendera
Jag hittar ingen statistik på anläggningar i min omedelbara närhet. Norrlandssols anläggning i Umeå är den som är närmast som jag hittat igen. Enligt PV Outpoot har den i stort sett 0 i produktion för vintermånaderna. I någon annan tråd läste jag att det är en massa snö på dessa.
Summa summarum, under vintermånaderna november-februari blir det inte mycket el producerat här. Några varma vårvinterdagar tinar panelerna ganska fort så efter det är man igång igen.
Det borde inte vara så stor skillnad utan satsa hellre på mer paneler än liggande paneler.
Är det korrekt uppfattat?

Re: Uppstart för ny 14-panels anläggning