Uppfölning av statligt stöd till solceller

Uppfölning av statligt stöd till solceller

DrivMedEl
Med beslutet av stöd fick man med en blankett för uppföljningen som då ifylles efter första årsproduktion, var hämtar man blanketten för nästföljande åt?
Eller kommer den hem med posten när det är tid?

Märkligt är också att på blanketten finns inga uppgifter om var man skall sända denna.

Man kan ju önska att man gör det via nätet med t.ex. Bank ide.

Någon som vet?

Re: Uppfölning av statligt stöd till solceller

Håller med, borde finnas en digital blanket, eller inloggning..visst skall man lämna detta i 3år?

Re: Uppfölning av statligt stöd till solceller

Uffe
Man gör det via Boverkets E-tjänst. http://www.boverket.se/Bidrag--Stod/elektronisk-ansokan/

Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

Re: Uppfölning av statligt stöd till solceller

nelos
Jag provade att logga in på Boverkets sidor, och det gick bra att logga in.

Men sedan är det tomt under "mina ärenden", jag hittar inga uppgifter om solcellsprojektet trots att det är både beviljat och utbetalt.

Jag gissar att det beror på att jag skickade pappersblanketter tidigare?

Här finns en pdf-fil för "uppföljning av statligt stöd till solceller":
http://www.energimyndigheten.se/Global/Om%20oss/F%C3%B6reskrifter/2009_4.pdf

Se bilaga 3, sidan 11. (Sist i dokumentet)

Re: Uppfölning av statligt stöd till solceller

Vart hittade du inloggningsuppgifterna?

Re: Uppfölning av statligt stöd till solceller

nelos
Jag använde bank-id, det är kopplat till ditt personnummer.

Re: Uppfölning av statligt stöd till solceller

Det var ju enklare och smidigare än pappers formen.  Skulle dock önska en email påminnelse eller likande.

Sent: Friday, February 21, 2014 4:52 PM
Subject: Re: Uppfölning av statligt stöd till solceller

Man gör det via Boverkets E-tjänst.

42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, 1 x Fronius IG Plus 100 V-3, Pac,r=8kW, Helsingborg, 23° takvinkel, 0° azimut

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Uppfolning-av-statligt-stod-till-solceller-tp5002982p5002985.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Drift och underhåll, email [hidden email]

Re: Uppfölning av statligt stöd till solceller

Nelos, fick du nån ordning på det? Ser likadant ut när jag loggar in, under ärenden är det helt tomt, men jag har lämnat in med pappersvägen även jag..

Måste man maila dem så de sparkar igång det digitalt? Klart smidigt att kunna lämna digitalt..

/A

Re: Uppfölning av statligt stöd till solceller

Hur är det med oss som ansökt och har en anläggning i drift.
För min del lär jag inte få något besked inom de närmsta 3-6 åren.

Min ansökan till VG har ungefär nummer 950 av totalt idag ca 1350
Jag tror att det hittills sedan start är ca 400 beviljade.

Re: Uppfölning av statligt stöd till solceller

Jag använde en pappersblankett när jag redovisade första driftåret.

Här finns blanketten, se bilaga 3:
https://www.energimyndigheten.se/Global/Om%20oss/F%C3%B6reskrifter/2009_4.pdf

Re: Uppfölning av statligt stöd till solceller

magneten
Jag fyllde i pappersblanketten tog ett foto på den med mobilen och mailade in den till länstyrelsen,  snabbt och smidigt!
Fick bekräftelse på att den var mottagen och diareförd efter nån dag eller två.

Re: Uppfölning av statligt stöd till solceller

Norrlandssol.
Ja nästan lika smidigt som att posta den..

Otroligt kasst om man ansökt och skickat in blanketten digitalt så går detta ej att ändra på..!

Re: Uppfölning av statligt stöd till solceller

jansimon
Kom på att jag ju är skyldig att rapportera årsproduktion av solcellerna. MEN var hittar jag denna blankett fysisk eller via web? Alla gamla länkar är dödade..

Googlat oxå, men så direkt hittar jag inget. Har man gett upp detta kŕav?

/Janne

Re: Uppfölning av statligt stöd till solceller

Arne
Hör med din Länsstyrelse!
Det kanske står något på deras hemsida.
De är väl de som är intresserad av en uppföljning,
och måste därför själva bevaka sina intressen.

Det är väl endast om du har beviljats och erhållit solcellsstöd(och har tagit emot slantarna),
som din Länsstyrelse kan kräva något från dig.

Re: Uppfölning av statligt stöd till solceller

jansimon
Ja precis, bara för dom som fått beviljat stöd. Ja jag får kolla lokalt men konstigt att man inte hittar något direkt när man söker.... Undersöker.

Re: Uppfölning av statligt stöd till solceller

jansimon
Ja den fanns att hitta.... Bara man söker rätt med exakt ordföljd.

Här är länken för oss som bor i VG-Län.

http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/SiteCollectionDocuments/Sv/samhallsplanering-och-kulturmiljo/boende/Solceller/solceller-uppfoljningsmatning.pdf

/Janne

Re: Uppfölning av statligt stöd till solceller

DrivMedEl
Hittar inte WEB-tjänsten längre på Boverkets/mina ärende.
Har man slutat med uppföljningen?
Någon som vet?

Re: Uppfölning av statligt stöd till solceller

callec
Skickade in min sista uppföljning via länsstyrelsen och där låg allt om ärendet.
Tog en stund att hitta.

Re: Uppfölning av statligt stöd till solceller

DrivMedEl
Har gjort mina tre uppföljningar, det hade jag glömt bort detta förklarar varför jag inte hittade möjligheten.