Uppbyggnad av 10kw anläggning?

Tesla
Ny här på forumet och önskar hjälp med följande:

Förslag på uppbyggnad av 10kw system som ska sitta på mitt 360kvm hyreshus med bergvärme,
Frikyla, 60st vakuumrör på hembyggd solföljare!

Bästa Växelriktare?
Kopplingschema?
Bästa kablarna?
Vad ska jag kolla på hos växelriktare?
Vad ska jag kolla på hos solcellspanelen?
Bästa tillverkaren på monitor/övervakningssytem?
Bästa elhandelsbolaget?

Systemet ska ingå som pulpettak på en fristående carport ca 70kvm som byggs med
Aluprofiler allt i svart färg även panelerna ska va svarta!
45graders lutning rakt söderläge.

Kan man montera panelerna så tätt att man får det vattentätt inunder?

Solcellsbidraget söks det på fasigheten eller på personnr?

Tål dom snölasterna?
Har tillgång till sjöbevattning, tjänar jag nåt på att bygga vattenkylning på panelerna?(gillar special!!)

Är tacksam för alla tips och förslag, är som sagt novis på det här med solel men känner på mig att
det inte stannar vid denna första anläggningen!
Om allt faller väl ut ska jag investera i en större anläggning på solföljare(egen konstruktion) med mitt företag!

Driving my Tesla Model S on pure sunlight

Re: Uppbyggnad av 10kw anläggning?

Hej och välkommen till forumet

Dina frågor är inte helt enkla att svara på.

Alla växelriktare är säkert bäst på något vis, beroende på vem man frågar. Frågan är vilken "topologi" du vill ha på din anläggning? Trefas är självklart för en så pass stor anläggning. Sedan står valet mellan en eller flera centrala växelriktare placerade i lämpligt utrymme, eller en liten lokal växelriktare under varje solpanel. Eller en kombination med en "optimizer" under varje panel kopplade till centrala växelriktare.

Kopplingsschema... När du har bestämt dig för vilka delar du vill använda finns det oftast bara ett vettigt sätt att koppla ihop det på. Det brukar ge sig självt.

Övervakningssystemen brukar i första hand komma från leverantören av växelriktaren. Har du några speciella krav eller önskemål på vad du vill kunna få ut från övervakningssystemet.

Tänker du göra jobbet själv eller leja ut?

Vill du köpa allt från samma ställe, eller från olika ställen för att pressa priset? Importera själv?

Ett tips är att redan nu planera för framtida utbyggnad av anläggningen. Annars finns det risk för onödigt arbete och kostnader när du senare bygger ut.

Re: Uppbyggnad av 10kw anläggning?

Det finns lösningar där solcellerna läggs som ett tätt tak på t.ex. ett uterum. Jag har tyvärr inget exempel just nu.

Vattenkylning är knappast värt besväret rent ekonomiskt, men om du tycker att det är kul att mecka så go for it! På vintern kan du köra varmvatten så att snön åker av.

Snölasten skall annars inte vara något problem vad jag vet. Det brukar stå i panelernas datablad vad de klarar. Det kan skilja lite i tjocklek på aluminiumprofilerna runt glaset, men om de är typ 50 mm tjocka är det nog ok.

Jag tror att det är du som person som får bidraget, så om du flyttar är du fortfarande skyldig att rapportera in hur mycket el som produceras till Länsstyrelsen. Men du söker bidrag för en viss fastighet, så du kan inte plocka med dig grejerna till en annan fastighet. Jag vet inte hur det fungerar för företag.

Re: Uppbyggnad av 10kw anläggning?

När det gäller växelriktare så kan du antingen använda en enda växelriktare som klarar hela toppeffekten,
eller också parallellkopplar du flera växelriktare på växelströmssidan så att varje växelriktare klarar
toppeffekten för de solpaneler som kopplas i serie till just den växelriktaren.
Det går till och med att koppla en växelriktare till varje solpanel, och sedan parallellkoppla dessa på växelströmssidan, dessa kallas "mikroväxelriktare".

Men mikroväxelriktare är mest lämpliga för små installationer med skuggningsproblem, annars blir det dyrare,
i ditt fall skulle en eller kanske två större växelriktare kunna vara bra alternativ.

Två sådana här skulle t ex kunna vara en möjlighet:
http://www.soleldalby.se/shop/solenergi/vaxelriktare-inverter/kostal-piko-5-5-3-fas.html

Solpaneler brukar ligga runt 250W toppeffekt, så i ditt fall skulle det blir ca 40 paneler.

Det bör gå att få tag på solpaneler för ner mot 8 kr/W, och det kan bli billigare om du köper hela pallar.
En pall brukar innehålla ca 25 solpaneler.

Här är exempelvis svarta solpaneler:
http://www.soleldalby.se/shop/solenergi/solpaneler-48v/250w-48v-mono.html

Men köper du 10kW i hela pallar kan du nog få det lite billigare än 9kr/W(?)

Solcellsbidraget söks så vitt jag förstår på fastigheten, här är ansökningsblanketten.
http://www.energimyndigheten.se/Global/Forskning/Kraft/Bilaga%201%20Ans%C3%B6kan%20om%20solcellsst%C3%B6d.pdf

Är man flera delägare i en fastighet skall samtliga ägare underteckna.

Panelerna tål snöbelastning, men man måste följa tillverkarens rekommendationer för hur man monterar underkonstruktionen.

Vattenkylning ökar verkningsgraden på solcellerna, men det är mycket tveksamt om det är lönsamt rent ekonomiskt.

Re: Uppbyggnad av 10kw anläggning?

nelos
Kopplingsschema brukar ge sig självt, precis som Micke skriver, men här är iallafall ett enkelt schema:

Re: Uppbyggnad av 10kw anläggning?

mats
ska man bygga en helt ny byggnad,skulle jag satsa på en ny panel som kommit nu...bara 6 mm tjock
som man monterar direkt  på läkten med en list mellan panelerna som man skruvar ner i läkten..
den behöver inte luftning under som andra paneler.
man får bygga taket efter panlernas storlek....så man fyller hela taket...
då sparar man ju in ,tegel,plåt ,eller vad man skulle haft ...
sälj hos http://www.hallandsenergiutveckling.se/ ..  prata med Thomas där

Re: Uppbyggnad av 10kw anläggning?

Jonas Westin
Kolla med SolEL Dalby. Dom publicerar nytt hela tiden och fortsätter dom såhär så kommer dom att påverka solcellsmarknaden i Sverige.
Senast idag såg jag att dom publicerat nya solcellspaket. Kontakta dom och se vad en anläggning du önskar skulle kosta dig.

http://www.soleldalby.se/shop/solenergi/solcellspaket.html