Underkonstruktion på papptak?

gljf
Hej!

Ställde för ett tag sedan en fråga om underkonstruktion på papptak men fick inget direkt napp. Vad jag konkret är i behov tips om är tätning av stockskruvar eller är det någon annan lösning som står till buds.

Min ansats just nu är lägga en mindre regel (läkt) ovan på gamla takpappen, lägga ny takpapp ovan på denna och skruva stockskruvar genom nya takpappen, genom regeln, genom gamla takpappen, genom råspont och ner i taktolen. Sedan får takläggaren komma och och värma fast nya takppappen och låta den smälta ut runt stockskruvarna. Läkten tänker jag skall huvudsakligen fylla funtionen att vatten rinner av den "ås" som läkten kommer skapa när ny takpapp läggs på. Funderar på att dessutom lägga en liten rund platta av takpapp ytterligare runt varje stockskruv för att få ytterligare lite bitumen runt skruvens genomföring igenom pappen.

Egentligen hade jag velat ha en stockskruv med en lite större bricka svetsad på som man kunde lägga ny papp på.

Någon som har erfarenhet vad som funkar och inte? Har sökt info men inte hittat...

BR
Andreas

Re: Underkonstruktion på papptak?

Re: Underkonstruktion på papptak?

Jag hade aldrig gjort så
Takpapp är inte så bra, du bör ha någon form av täckning ovanpå takpappen, ex.vis trapetsplåt eller något annat
Dina solceller lär väl sitta uppe 35 år och med bara takpapp under kommer du att få problem med dit tak.

Re: Underkonstruktion på papptak?

jansimon
Lyssnade härom dagen på ett seminarium där man just tog upp detta med takets kondition och vikten av att tänka på detta.

En solcellsanläggning har en livslängd på 25år+. Håller taket denna livslängd? En viktig fråga att ställa sig. Man vill ju inte rycka i en anläggning som redan är uppsatt. Detta pratas det inte mycket om i Sverige. Men en viktig parameter att väga in.

Re: Underkonstruktion på papptak?

nelos
Detta skulle kunna vara ett alternativ:

http://www.solvarmegrossisten.se/papptaksfaste

"Papptaksfäste används till bitumen och andra asfaltbaserade papptak. Fästet består av 3 olika delar. Första delen är själva fästplattan som fästs i den befintliga pappen, sedan skärs en ny bit tätningsmatta ut som bränns fast ovanpå fästplattan. Hål för fästplattans fästen tas ut. Andra delen är skyddsplattan som placeras ovanpå detta för att skydda hålen från vatten. Tredje delen är själva fästen som sedan solfångaren/takskenan kan fästas mot."

Re: Underkonstruktion på papptak?

gljf

Intressant feedback...

Nelos - tack för länkarna.

callec - Jag förstår ditt resonemang som att livslängden för pappen är för kort och att hela taket där panelerna monteras kläs med plåt?

Jag får uppenbarligen tänka i lite nya banor.

MVH
Andreas

Re: Underkonstruktion på papptak?

Olof Heden
Finn centrum på takregeln med en bra regelsökare.  Jag gjorde som så. Efterer att lokaliserat centrom på regeln borrade jag hål genom bitumenpapp,20mm trätak, in i takregeln med lämplig dimension på borr. sedan drog jag in 10mm 100mm långa skruvbult så att träskruvsdelens gängor sitter i takregeln. Runt M10 delen som sticker upp ur taket sprutas bitumenpasta ur tub. därpå 50mm galvad fyrkantsbricka som pressas mot taket med  M10 mutter. På detta fästes byggvinkel med m10 mutter. I denna byggvingel kan du fästa dina reglar.
Finns säkert invändningar mot detta men för mig fungerar det bra med ett minimum av material.
Hälsn Olle

Re: Underkonstruktion på papptak?

Anders J
Tänk vad bra det är med sådana här diskussioinsmöjligheter, chansen är ju stor att någon annan entusiast har kommit på något jag missat.

Jag har alltså ett gammalt,"sinuskorrugerat" plåttak som sitter spikat i underliggande reglar, där spikarna är islagna på topparna. Jag har sett att det finns att köpa bultar med en träskruvsgänga i ena änden och M10 eller M8 i andra.

Jag tycker det verkar vettigt att borra hål genom taket mitt över takstolarna och sedan dra ned bultarna rätt ned i takstolarna. Därefter drar jag ned brickorna med gummitätningar mot plåten och därefter kan jag dra fast fästvinklar för al-profiler i dem (jag har tryckta reglar på kontorstaket, men eftersom det här taket är högre och betydligt mer svårklättrat så tänker jag inte efterdra och inte trä här).

Men hur hittar jag takstolarna? Det är ju jättedumt om jag borrar bredvid.

En variant borde ju vara att jag ser var på "sinuskurvan" takstolens mitt är längst ned och sedan får jag kolla att takstolarna är tillräckligt parallella med korrugeringen så att jag kan följa dem uppåt. Det är inte omöjligt att komma åt underifrån inifrån höloftet (som ju i denna hösilagets tidsålder är halmloft...).

För mitt inre ser jag två magneter som jag sätter på ömse sidor om takstolens och så en magnetisk detektering av en punkt mitt emellan utifrån.

Eller finns det någon bättre idé eller rent av något färdigt redan?
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/